Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du måste säkerligen byta hela ytterbeslaget, med handtag och hål för låset,
samt ett nytt lås förstås.
Skruva loss den delen och tag med till en låssmed så borde du kunna få hjälp.
Eller kolla med dörrtillverkaren, om dörren är någorlunda ny.
samt ett nytt lås förstås.
Skruva loss den delen och tag med till en låssmed så borde du kunna få hjälp.
Eller kolla med dörrtillverkaren, om dörren är någorlunda ny.
Det är troligen Hopes serie, du kommer behöva ett helt nytt beslagspaket.
Bäst är om du tar med dig bef beslagspaket till en låssmed, du måste även tillverka en till cylinder, ev 2st
Dock krävs det en del jobb med att ta upp nya hål osv, du bör kontrollera att det faktiskt går på din dörr.
Edit 2:a med det svaret
Bäst är om du tar med dig bef beslagspaket till en låssmed, du måste även tillverka en till cylinder, ev 2st
Dock krävs det en del jobb med att ta upp nya hål osv, du bör kontrollera att det faktiskt går på din dörr.
Edit 2:a med det svaret
Tack!KnockOnWood skrev:
Nu är jag inte hemma och kan kolla hur gångjärnen ser ut, men skulle man kunna sätta en vanlig ytterdörr (med glas) där istället? Dvs brukar det vara samma karm i en altandörr som en altandörr?
Nej, det är inte bara att sätta in en ytterdörr i en karm till en altandörr.H Hantlangaren skrev:
Och gångjärnen har inget med låsen att göra.
Det låter som om du bör leja ut hela detta arbete, börja med att kontakta en låssmed.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det finns väl fönster bredvid trädgårdsdörren?
Då är det faktiskt viktigt att glasytorna/rutorna är i liv, annars kommer det att se konstigt ut.
Så jag håller med Jörgen Ö, en låssmed är säkert enklaste vägen att gå.
Eller som jag skrev tidigare, kolla med fönster/dörr-leverantören.
Så här ser förresten våra trädgårds- och tvättstugedörrar ut.
De kommer från en Polsk tillverkare, och har handtag och nyckellås på båda sidor:
Då är det faktiskt viktigt att glasytorna/rutorna är i liv, annars kommer det att se konstigt ut.
Så jag håller med Jörgen Ö, en låssmed är säkert enklaste vägen att gå.
Eller som jag skrev tidigare, kolla med fönster/dörr-leverantören.
Så här ser förresten våra trädgårds- och tvättstugedörrar ut.
De kommer från en Polsk tillverkare, och har handtag och nyckellås på båda sidor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 1: Låscylinder ASSA 707 efter befintlig nyckel, en distans samt ett högersvängt handtag utsida Hoppe 300KL för låscylinder (oval inte rokoko som är insida) men dessa handtag är svåra att hitta nu mer.
Alternativ 2: Hoppe 350KL in/ut höger + ASSA 709 efter befintlig nyckel + 2st cylinderskruv 28mm + Hoppe skruvsats 350KL
Alternativ 3: lika alternativ 2: + 2st cylinderskruv 28mm + Hoppe 350KL in/ut vänster så ser det lika ut på in och utsida.
Till Hoppe handtagen finns sedan namn efter diverse städer och det är utformningen av själva handtaget du håller i.
Du behöver även göra ett uttag för låscylinder men det har diskuterats i tidigare trådar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/lasfunderingar-altandoerr-doerr.317359/#post-2985426
Annars så fixar en låssmed det lätt och de vet även vad du behöver köpa efter den bilden men du kan även ta en på utsidan av dörren ifall han vill se det.
Om du inte har samma nyckel i den aktuella fönsterdörren som andra entréer så bör du även byta ut insidans låscylinder så det blir samma nyckel överallt.
Alternativ 2: Hoppe 350KL in/ut höger + ASSA 709 efter befintlig nyckel + 2st cylinderskruv 28mm + Hoppe skruvsats 350KL
Alternativ 3: lika alternativ 2: + 2st cylinderskruv 28mm + Hoppe 350KL in/ut vänster så ser det lika ut på in och utsida.
Till Hoppe handtagen finns sedan namn efter diverse städer och det är utformningen av själva handtaget du håller i.
Du behöver även göra ett uttag för låscylinder men det har diskuterats i tidigare trådar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/lasfunderingar-altandoerr-doerr.317359/#post-2985426
Annars så fixar en låssmed det lätt och de vet även vad du behöver köpa efter den bilden men du kan även ta en på utsidan av dörren ifall han vill se det.
Om du inte har samma nyckel i den aktuella fönsterdörren som andra entréer så bör du även byta ut insidans låscylinder så det blir samma nyckel överallt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl lite onödigt?1 123abc skrev:
På insidan hänger man upp en nyckel på en spik bakom en gardin i närheten.
Utsidans nyckel kan man gömma i garage/carport som reservingång-nyckel,
om man slarvat bort nyckeln till huvudentrén när man kommer hem en sen kväll
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Samma nyckel till alla lås är det viktigaste, ibland jobbar man i andras hus, och olika nycklar till alla dörrar som finns, mycket störigt.
Kan också tycka att man ska ha samma nyckel.KnockOnWood skrev:
Sen att hänga en nyckel bakom en gardin som många gör är ju galet, eller än värre, låter nyckeln sitta kvar i låset,enkelt och smidigt för en själv, men ur inbrottstänk dumt.
Om en tjyv tar sig in, så ska man ju inte underlätta för densamma att komma ut, dom ska inte bara ha det svårt att komma in, utan även svårt att ta sig ut. Många lägger mycket pengar på säkra lås på en ytterdörr, men glömmer altandörren...
Klicka här för att svara

