Du får knacka ur envägsskruvarna men då detta är en insidecylinder så kan du likväl borra skruvarna med en 5mm borr eller en lite större borr.
Om du inte lyckas styra borren så börja med en mindre borr och gå sedan upp i storlek.
Skruva sedan dit den nya låscylindern med nya envägsskruvar.
Om du inte lyckas styra borren så börja med en mindre borr och gå sedan upp i storlek.
Skruva sedan dit den nya låscylindern med nya envägsskruvar.
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Många gånger går dessa skruvar att skruva ut med en vanlig skruvmejsel, bara du använder en mejsel som är av god kvalité som är helt rak över själva mejselns egg, tryck hårt och vrid samtidigt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om du har krav på godkänd låsning på dörren så måste det sitta med en kontrollerbar demontering vilket här innebär envägsskruvar.KnockOnWood skrev:
Om du inte har några krav eller inte bryr dig om att uppfylla eventuella krav så kan du göra var du vill men meningen är att du inte ska kunna skruva bort låset från insidan.
Vad tjänar de till egentligen, om nu någon som vill ta bort låset befinner sig på insidan av dörren så är det ju marginellt mindre arbete om man kan skruva ur den direkt mot att demontera på alternativt sätt eller klirra rutan om man har bråttom.1 123abc skrev:Om du har krav på godkänd låsning på dörren så måste det sitta med en kontrollerbar demontering vilket här innebär envägsskruvar.
Om du inte har några krav eller inte bryr dig om att uppfylla eventuella krav så kan du göra var du vill men meningen är att du inte ska kunna skruva bort låset från insidan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, jag förstår inte heller resonemanget.P Pumba skrev:
Om man vill ut är det ju bara att vrida låsvredet på insidan ett varv medurs, hos oss i alla fall.
Har aldrig haft en ytterdörr med nyckellåsning på insidan. Det ser jag som en verklig säkerhetsrisk vid brand t.ex. då man i panik behöver utrymma bostaden.
Sådana där envägsskruv har jag sett på utsidan av t.ex. altandörrslås, men på insidan?
Precis som att man var rädd för att någon inne i huset skulle vilja stjäla låskolven.
Sedan fanns de där skruven rätt ofta på elektriska prylar, där tillverkarna inte ville att vi skulle öppna och fippla med inkromet. Och det kan jag ju förstå.
Detta är ett lås som inte skall kunna öppnas från insidan utan nyckel. Om det hade suttit ett vred där hade det naturligtvis varit meningslöst med säkerhetsskruvarna. Sen kan man ju hålla med om att det inte är århundradets säkraste lösning. Andra lås har smartare varianter som blockerar demontering när låset är låst.KnockOnWood skrev:
Reglerna är så, det är vad försäkringsbranschen, andra kravställare och provningsanstalter samt SSF kommit fram till.
https://www.hbv.se/contentassets/da...o-om-nya-ss3522-och-skyddsklasser-for-las.pdf
Om ni haft högre krav så hade det kanske inte varit möjligt att krossa ett fönster heller men det är inte aktuellt här.
Snarare handlar det om tid samt vad som krävs för att forcera dörren eller objektet, det handlar även om flyktvägar och möjligheten att fly och/eller att bära ut gods.
Att krossa en ruta låter mer samt finns en skaderisk förutom uppmärksamheten det kan dra till sig.
https://www.hbv.se/contentassets/da...o-om-nya-ss3522-och-skyddsklasser-for-las.pdf
Om ni haft högre krav så hade det kanske inte varit möjligt att krossa ett fönster heller men det är inte aktuellt här.
Snarare handlar det om tid samt vad som krävs för att forcera dörren eller objektet, det handlar även om flyktvägar och möjligheten att fly och/eller att bära ut gods.
Att krossa en ruta låter mer samt finns en skaderisk förutom uppmärksamheten det kan dra till sig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och hur gör du när det börjar brinna inne i bostaden?C cpalm skrev:
Börjar fumla och leta efter nycklar? Var är nyckeln? Vem låste?
Nej tack!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
?1 123abc skrev:
Vad har detta byråkratiska mumbo-jumbo med låset i min ytterdörr att göra?
Har haft besiktningsmän från försäkringsbolag hemma och inte hör ett skvatt om att man inte får ha ett vanligt vred.
Jag hoppas att du har koll på hur du utrymmer vid brand om det sker via ett fönster eller fönsterdörr eller ytterdörr beror på anläggningen samt var det brinner.KnockOnWood skrev:
Det går att uppfylla både inbrottskrav och utrymningskrav men i vissa objekt så krävs det att man låser upp när någon är där i andra kombinerar man med larm eller har andra dörrar.
Det finns lösningar om krav finns.
Det beror på var du bor, vilket försäkringsbolag du har samt lösöre som är försäkrat.KnockOnWood skrev:
Du kan även ha helt andra krav än en granne 15 längre bort, ditt försäkringsbolag ställer de krav de vill på dig för att försäkra objektet, var försäkring är individuell och ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget.
Läs försäkringsbrevet noga tänk på att skaderegleraren är en helt annan person som ofta kontrollerar kraven mot avtalet och inte vad ni och försäljaren pratat om.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Problemet är ju inte att just jag, högutbildad, överintelligent och vid god vigör, har koll på hur man tar sig ut vid en eventuell brand.1 123abc skrev:
Utan även min åttioåriga faster eller svärmor skall slippa bli innebränd eller rökskadad, utan kan ta sig ut.
De klarar knappast att krypa ut genom ett sovrumsfönster (även om inte det också hade varit låst med nyckel inifrån)
Då vore ett larm med brand detektering kanske en lösning så att hjälp och räddningstjänst kan hinna dit i tid samt varna personerna i ett så tidigt skede som möjligt så de har en chans att sätta sig i säkerhet.KnockOnWood skrev:
Problemet är ju inte att just jag, högutbildad, överintelligent och vid god vigör, har koll på hur man tar sig ut vid en eventuell brand.
Utan även min åttioåriga faster eller svärmor skall slippa bli innebränd eller rökskadad, utan kan ta sig ut.
De klarar knappast att krypa ut genom ett sovrumsfönster (även om inte det också hade varit låst med nyckel inifrån)![]()
Därutöver får vi hålla tummarna för att vi har en väl fungerande räddningstjänst även i framtiden.

