Nu är det så här att jag måste ha två nya dörrar då jag har sparkat i sönder de jag hade, synd men sånt händer. Oturligt.

Nu är det dock så att det är gamla mått som gäller här i huset och det är också en jäkla otur för då är det inte bara gå in i valfri affär och köpa valfri dörr, det kan man ju såklart göra men då är risken stor att den inte passar! Vet också att man kan hålla på och ersätta karmar men 1. känns som ett stort jobb för lilla mig 2. såg en annan tråd här och om det är blåbetong under OJOJOJ.

Gammal standard var det, MYCKET dyrare än vanlig standard men det får man väl ta. På byggmax har de 2 vanliga dörrrar för 600kr köper man gammal standard blir samma dörr 2000! Låter det rimligt? Kanske något för er som står på min (konsumentens) sida. Men ja problemet då! Mitt problem är att jag inte ens vet vad ett sådant här gångjärn kallas, så jag ger er helt enkelt en bild och sedan ger ni namnet! Tackar redan å det ödmjukaste för era tjänster.

/Han som kan nästan allt men inte det om dörren.

PS. Jag är uppriktigt tacksam för era svar.

Lyftgångjärn.

H Hansomkanallt skrev:
örr, det kan man ju såklart göra men då är risken stor att den inte passar! Vet också att man k
K knipo skrev:
Lyftgångjärn.
Det är samma sak som tappgångjärn right?
Mycket tacksam för ditt snabba svar fast att det är natt och allt.

Fast det är faktiskt inte allt, nu när jag tänker efter. Varför kommer alla dörrar i gammal standard med gångjärn som man ska sätta på de jag har nu? Då kommer ju dörren för högt upp? Jag vill ju ha gammal standard för att gångjärnen inte är som de är, fast det är väl inte huvudorsaken, det är väl måtten på dörrbladet som gör att jag söker mig till dessa dyra dörrar.

Går det inte att reparera de gamla dörrarna?

H heimlaga skrev:
Går det inte att reparera de gamla dörrarna?
Förlåt om detta låter drygt... Men isf skulle jag faktiskt inte skapat tråden.

Har kommit fram till att dörrbladet är 2015 x 725 och det är 8x21 gammal standard. Nu är bara frågan om jag ska beställa hem det, det är gammal karm och det ska väl gå att borra i den? DEt kunde jag ju testat före det att jag beställer hem men då vet jag inte måtten, fast på vissa sidor erbjuder de måtten.

Ska väl gå att borra i en gammal karm? De sitter väl längre in? För när jag skruvade av de gammla så sitter de väldigt långt ute, i vilket fall det mellersta hålet.

Ser först nu på en sida att man ska fästa något på tappgångjärnet och sedan bara klicka på. DÅ blir frågan om det är säkert att tappgångjärnen är i rätt höjd för en ny dörr i gammal standard? Det borde det väl vara?

BirgitS
H Hansomkanallt skrev:
DÅ blir frågan om det är säkert att tappgångjärnen är i rätt höjd för en ny dörr i gammal standard?
Har du inte någon möjlighet att åka till ett byggvaruhus och mäta själv, om det nu inte står på dörrtillverkarens webbplats?
Det är ju rätt svårt för någon i forumet att gissa sig fram till hur högt dina gångjärn sitter och hur de sitter på den dörr du har tänkt dig att köpa.

H Hansomkanallt skrev:
Ska väl gå att borra i en gammal karm?
Karmar kan vara gjorda på många sätt. Ingen här vet hur din karm är gjord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.