Fönster & Dörrar
KnockOnWood: Så här ser ljudisoleringsspecifikationen ut för våra fönster: Acoustic insulation of standard windows amounts to Rw=32-39 dB (depending on a selected glazed unit) Acoustic insulation AKUSTEX AF Rw=42dB, VG4-4/16/6 set Acoustic insulation AKUSTEX AF Rw=43dB, VG4-4/20/6 set Acoustic insulation AKUSTEX AF Rw=44dB, VG4-4/24/6 set Acoustic insulation AKUSTEX AF Rw=45dB, VG4-4/24/8 set Men jag är
Siggetuna: Tack alla för återkoppling. Jag har fått verifierat att säkerhetsfilm på insida glas med tjocklek minst 4 mil är tillräckligt för att säkra enligt reglerna. Filmen tar bara 1 % av ljusinsläppet men nästan 100 % av UV. Ger ju en hel del positiva effekter. Det blev inte så illa dyrt heller, ca 2.000 per fönster innan ev. ROT-avdrag.
AndersS: Har några Elitfönster altandörrar varav tre pardörrar med helglas och aluminiumklädda utvändigt, välbeprövade konstruktioner och ändrar inte modell ofta samt det finns reservdelar. Tillhör nog inte de billigaste. Idag om inte husets utseende kräver och du vill ha trädörrar/fönster så välj med alu-klädd utsida och om de inte ska vara vita så beställer man dem lackade, blir i
jordraketen: Yttre ”dörrhandtag ” altandörr https://www.byggahus.se/forum/threads/yttre-doerrhandtag-altandoerr.340439/
D_K: Tack för all input, nu har jag lite fler idéer att ta till inför nästa försök! [citat] Enligt karmens instruktion ska karmen liva mot den sida som dörren öppnas åt, i det här fallet ut ifrån badrummet så tyvärr kan jag inte liva mot andra sidan även om det skulle hjälpa en del. [citat] En smalare karm hjälper tyvärr inte eftersom hålens placering är samma relativt "dörrsidan",
Annli_fltmark: [citat] Hej Tomas! Jag får försöka med det, men jag tror inte nån kommer att tro mig... :rofl:
tergo: testa med en tunn sträng fogmassa tex tec7 i vecket mellan glas och list t
nevinator: Tack för era svar! Jag ska ta lite kontakter med tillverkare och se vad som är möjligt. Verkar som att det är väldigt svårt att hitta dörrblad under 600mm bredd i lager hos någon av de vanliga återförsäljarna, och att jag får räkna med att det tar lite tid.
BirgitS: Det följer med gångjärn med karmen och dörren. Om nu inte det passar med en dörr enligt dagens standard så kan jag vidarebefordra ett tips från i en annan tråd: [citat]
Urban J A: Sprickor i kanten på speglarna kan nog komma oavsett målningsteknik. Mina speglar rör sig 2-3 mm mellan sommar och vinter. Dörrarna är trädörrar från 70 talet nya och några riktigt gamla. Men trä rör sig.
Anna_H: Vi kommer att sätta in ett stort vikdörrsparti i matsalen, eventuellt ett uterum utanför sedan också. Men det är på baksidan, och det är i matsalen, så det är bara en granne som ser oss när han står vid grillen. En annan granne har det i köket som är mot gatan, men de har hög häck framför, så för dem funkar det också bra. Insynsaspekten är viktig tycker jag, har man gått
Anonymiserad 173289: Inga problem. Den är bara där så att du inte behöver då mycket fog.
Drömen: [citat] Med fyrkantiga fönster blir vatten samlingen inte så Konsentrerat i nedan kan som ett runt fönster
huggan: som jag förstått det är det vid monteringstillfället och det har med att limmet ska kunna fästa.
Peter2400: Allt du behöver för att renovera fönster finns här, https://www.leifarvidsson.se/glaslist-i-pvc-16x19-vit-2-5-m-l
RoffeN: Jag använder granit som ”fönsterbleck”. Ger ingen missfärgning(y)
KnockOnWood: jag satte åtta små plastfönster i ett stall. Och beställde då fönsterbleck enligt fönsterleverantörens anvisningar. De sitter på utsidan av fönstret, alldeles under luftventilerna och med några rf skruv och med lite silikongummi bakom: [bild] [bild] Tycker att det blev rätt snyggt. Karmen blev inte så dominant som om man hade satt blecket under den.
Magnussons2019: Hej, Vi bor på landet med gärden runtom och även djur i hagar precis vid tomtgränsen. Jag avskyr verkligen flugor och på grund av vår lantliga idyll så finns det ju ett viss5 överflöd av dessa små insekter. Jag vägrar vädra då det direkt kommer in flugor. Det räcker med att de smiter in så fort någon går in genom ytterdörren. Jag och min sambo ska bygga nytt hus och då kommer
Jörgen Ö: Ser ju lite lattjo ut, det där är väl en täcklist mellan partierna?....ser ut som hela profilen ska tryckas in och mer till vänster. Har aluplåten fått sig en smäll ngnstans? Hur ser det ut nertill?
perpulare: [citat] Jo precis, lite vanskligt med cirkelsåg om den skulle hugga till, risk för att spåret blir för stort så det det inte blir någon karm kvar.
Mazen: [citat] (y) kul att det löste sig och ja det är guld att få bolla idéer o teorier..
Snudify: [citat] Hejsan, det löste sig utan svårigheter. Även bytt 2 altandörrar (helglas) efter detta, så nu ät jag mer införstådd :D
Andreas266: [citat] Vi har kikat på dem men vi är nog inte så sugna på den lösningen. Tack för svar dock! Att sätta in ett mindre fönster låter ju som en ganska självklar lösning. Tack!
Raskus: Någon med färsk erfarenhet av Lockitron? Det kostar inte ens hälften mot Yale Doorman, men är det värt besparingen?
ylven: Kan också rekommendera Leonberger som hund. En otroligt lugn och fridsam hund, men som håller koll på det som är sitt. Lättlärd. Har husse eller matte sagt att en person är ok så accepteras det direkt. Andra möter en otroligt respektingivande hund som inte släpper fram något.
Hajken24: Enda nackdelen jag ser med N-tec är att dom målas efter montering. Genrellt med svenska tillverkare som SP / Elitfönster så målas virkesdelarna före dom sätts ihop. Det ger ett bättre skydd i virkesdelarna. Alla n-tec spricker sönder i skarvar där bågstycken möts. Ser vädligt illa ut jämför med svensktillverkade fönster.
mangeroffe: [citat] Hej, tack, min tanke var att göra precis som du, förutom smygen då, men jag har ju en annan fönstersättning. Det verkar som att man ska putsa direkt ut på karmen. Jag skulle välja finspackel med omsorg, det kan vara en förhöjd fukthalt kring fönstret och har man otur så släpper vanlig sandspackel. Lycka till! Mvh Magnus