Fönster & Dörrar
fönsterpåven: [citat] Ja jag jobbar med fönster.. finns fler trådar här, där man tagit betalt, fast man inte har utfört arbete, ( genom ett kreditbolag utan kundens vetskap) jag får reklam i brevlådan med jämna mellanrum om att man lämnar 40% rabatt på fönster, men det stämmer inte.
123abc: [citat] Det beror troligtvis på att de äldre versionerna av låshus 2002 inte tillverkas längre och att de nya har en annan konstruktion, det handlar alltså inte om vilja att skicka utan att detaljer till de låshusen inte tillverkas längre. Det ser ut som om du har en riktigt gammal 2002 så gammal att det har den gamla bladmåtts bristen och jag rekommenderar att du byter till ett nytt
sinuslinus: Lita mer på Kährs golvläggare än de som lagt in golvet. Ni borde kunna reklamera golvläggningen till byggfirman och hänvisa till att de inte följt läggningsanvisningen.
tttomten: Nej varför skulle det vara det? Så länge dom inte är bredvid varandra så tycker jag det är ok.
sinuslinus: [citat] Du kan få hjälp med sånt där av ett lokalt snickeri. Jag har gjort sånt på mitt jobb ett par gånger.
Isakare: Normalt vänder man P åt andra hållet, så hela dörren trycker P:s mage.
SvanteC: Jag beställde nyligen ett gäng fönster från SparFönster... har man ett hus med lite udda mått så kändes andra alternativ som väldigt dyra i jämförelse. Men är ju samma koncern som Elitfönster och diplomatdörrar så förhoppningsvis är det ett stabilt bolag i 10-15 år till. Återkommer när jag installerat dem.
Danii KD: Okej, tack hade för mig att man inte skulle olja ytor som ska målas/lackas.
Anna_H: Pappa har inget handtag alls på sin, det är ett extra tillbehör. Han drar i listen.
Stefan Bengtsson: [citat] I allmänhet är det så att ett fönster som anges i modulmått är avsett att sitta i ett hål som håller det aktuella måttet i decimeter. Ett M9*13 är alltså lite mindre än 900 * 1300 mm. Hur mycket som dras av varierar mellan tillverkarna, jag skulle gissa att det kan vara nånstans mellan 870 * 1270 och 885 * 1285.
oooo_quattro: Vissa fönster är bra andra sämre, lite blandat. Mkt beroende åt vilket väderstreck de vetter åt. Lutar åt någon lite enklare lösning just nu, man kanske bara kan byta den under karmen så byter man flera på en gång sen om några år.
Jörgen Ö: [citat] Inte bara det lättaste, det är även det lämpligaste alternativet! :-)
Dvillan: Valvet ser ut att vara lite högre än upp än dörrhålet till vänster, om så är fallet så riv bort foder och regla upp för en dörr som passar. Eventuellt kanske du måste anpassa bredden också.
123abc: Vad är det för spanjolett du har? Det ser inte ut som något som är standard i sverige utan snarare något importerat. Det finns en gammal spanjolett som hade en liknande lösning men om det är så gammalt ca 70år+ så bör du byta till nytt men jag vill minnas att splinsen var glesare på dom samt grövre än 7mm.
123abc: Det är svårt att säga om det är orsaken eller ej utan att undersöka vad det beror på. Det som går att säga är att så det är monterat idag inte är optimalt och inte kan leda bort allt vatten så som det är tänk att ett underbleck ska göra. Med det sagt så kan det vara en orsak men det kan även bero på annat.
heimlaga: Jag håller med FG! Jag skulle inte vara förvånad om köksfönstret inte heller är original. De kan vara bytt strax före eller strax efter kriget skulle jag gissa.
ravve007: Tack än en gång! Om någon vill se bilder på resultatet så kan jag ladda upp, blir färdigt om ett par dagar.
Stensson11: [citat] Överblecket är precis lagom långt i och med att Det täcker den stående smygen(salningen) Det blir ju inga foder med den lösningen.
tommib: Välkommen till forumet! De där svarta skydden är där för att man inte ska kunna demontera cylindern utan korrekt nyckel. De tas ut genom att sätta i nyckeln på insidan och vrida till position kl 10 resp kl 2. När nyckeln är vriden till kl 2 kan man ta ut det svarta skyddet på andra sidan, vid kl 10. Tvärs om med den andra. En liten peang eller radiotång underlättar utdragandet.
Hagglett: Hej! Jag håller på och renoverar vårat vardagsrum och nu har jag kommit till att göra iordning fönstren, såg att vi inte har någon vanlig vridstång till persiennerna utan något slags vred. Kan någon hjälpa mig att hitta nya vred då jag vill byta ut dem? Tack!
Sir Duke: Kolla att de har svensk kundtjänst samt garanti på grejerna. Betala inget i förskott. EU-regler gäller vid reklamation, det vill säga starkt konsumentskydd. Jag har beställt dörrar och fönster från en massa olika mysiga genuina svenska småländska firmor. Många har produktion i Baltikum eller Östeuropa. Behöver inte vara bättre sämre för det, det är bara så det är.
mgranbom: Vi hade samma bekymmer med dörren till gillestugan. Lösningen blev att lämna in dörren för att montera Ramna dörrskivor på och sen sprutmåla. https://www.ramna.se/innerdorrar/ /M
Plutus: En sak som förvånade mig när jag bytte fönster var så lite som behövdes för ljudet skulle komma in. Jag bytte från tvåglas till treglas i hela huset, men p.g.a. felleverans så blev en altandörr i rummet bredvid ett sovrum inte skummat utan bara drevad, jag var besviken på att ljudnivån inte sjönk så mycket jag hade önskat i sovrummet. Men när den nya dörren kommit och blivit
RoBo: Men snickare bör väl fixa det åt TS ? :surprised:
skohandlarn: [citat] Ok tack! vet ej varför förmodligen har dom plockat ur cylindrarna och sen stängt dörren.. Jag hoppas Du har rätt! v.h
A-Man_08: Eller löste det med en liten skruv och mutter kommer inte ihåg. Men bor du i sthlm så har jag nit och nittång om du vill låna.