7 550 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Smarta dörrlås
Sida 1 av 2
Vad finns det för smarta dörrlås på marknaden idag.
De jag kikat lite på är
Gluelock
Lockitron
Yale Doorman
Lockitron och Gluelock verkar väldigt lätta att installera. Gluelock är svenskt, så det borde inte vara några problem på svenska dörrar. ca pris 2500:-
Lockitron är amerikanskt tror jag. Frågan är hur de ter sig på svenska dörrar. Priset ligger på $99,
Vad finns det mer för lås, och är det någon som har installerat något av dem?
De jag kikat lite på är
Gluelock
Lockitron
Yale Doorman
Lockitron och Gluelock verkar väldigt lätta att installera. Gluelock är svenskt, så det borde inte vara några problem på svenska dörrar. ca pris 2500:-
Lockitron är amerikanskt tror jag. Frågan är hur de ter sig på svenska dörrar. Priset ligger på $99,
Vad finns det mer för lås, och är det någon som har installerat något av dem?
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Jag tycker att de är så horribelt fula, varför finns det ingen produkt som enbart ersätter låskistan så kan man köra med tidsenliga handtag, låsbläck etc
Problemet med storlek och ersätta låskista är att det måste finnas ett batteri som är tillräckligt för att kunna låsa/låsa upp, samt ha plats för en tillräckligt stark motor. Är det dessutom hanterbart från mobil ska det även hantera batteri till blåtand.AndersMalmgren skrev:
Så då får du även bygga om där låskistan sitter, dvs modifiera dörren med det strul som kan följa.
Har kunskap om originalet till Gluelock som heter Phoniro.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Man skulle kunna ha trådlös överföring av spänning från karmen (på samma sätt som induktionsladdning för mobiler)
Allt går att göra men nu börjar det komplicerat, för du kommer med största sannolikhet ändå få göra om i dörren där låskistan sitter. Sedan måste du ha utrustning på insidan med batteribackup, etc.AndersMalmgren skrev:
Då är det enklare att du bygger om till en standardlösning med ett elektriskt slutbleck och sedan styrning av det.
Har inte kollat på det för privatbruk men till boende med automatisk dörröppning av bostadsdörr och till entre, soprum, etc, men då i större system med centralstyrning.
Så här kan du kolla runt på vad som finns för lösningar med elektriskt slutbleck.
Men nu börjar vi prata om andra priser, så då blir det en fråga hur mycket man vill betala.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Hur som helst, innan det finns integrerade lösningar är det helt ointressant av estetiska skäl 
Det går att göra men det blir betydligt dyrare.AndersMalmgren skrev:
Ett motorlås med en infälld överföring i bakkanten istället för trådlöst och batterier.
Utöver det så behövs något som styr låsningen och det finns många olika lösningar beroende på hur du vill att det ska fungera.
Som jag skrev så finns det, men du måste fundera på vad du vill betala för en lösning.AndersMalmgren skrev:
Sedan är det även beroende av om du bor i eget hus eller bostadsrätt, utifrån vad du får förändra gällande ytterdörr/låssystem.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Har du produktlänk? Intresserad, sitter i styrelsen så kan påverka besluten
Du kan börja på ASSA som har produktsortiment för detta ändamålet, men finns hos flera leverantörer t.ex. http://www.kaba.se/produkter-och-loesningar/505790/elektroniska-lassystem.html.AndersMalmgren skrev:
Men allra bäst är att kontakta en låsfirma som kan utgå från befintlig byggnad och förutsättningar.
Men allt har ett pris, du får inget för 1500-2500:- som jag tror ts efterfrågar utifrån givna exempel.
Kaba evolo har även en funktion (TouchGo) som gör att du slipper ta fram taggen för att öppna, det räcker att den ligger i fickan.AndersS skrev:Du kan börja på ASSA som har produktsortiment för detta ändamålet, men finns hos flera leverantörer t.ex. [länk].
Men allra bäst är att kontakta en låsfirma som kan utgå från befintlig byggnad och förutsättningar.
Men allt har ett pris, du får inget för 1500-2500:- som jag tror ts efterfrågar utifrån givna exempel.
Det är svårt att skicka produktlänkar till annat än motorlås/elslutbleck mm utan att veta vad som efterfrågas och vilka krav som finns.AndersMalmgren skrev:
Ett annat alternativ kan vara elektromekaniska låscylindrar, men det är nog inte aktuellt i ditt fall.
Kontakta en låssmed som kan visa olika alternativ och föreslå lösningar samt hjälpa till i produktdjungeln som råder på marknaden.
Men det är fortfarande ett nyckellås om jag läst rätt?Tune skrev:
Jag uppfattar ts funderingar utifrån att man generellt inte nyttjar nyckel utan öppnar via kod, mobil, etc.
T.ex. skicka öppningsfunktion till en mobil som sedan kan öppna dörren.