2 872 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Måla om spegeldörrar som sprutmålats
Hej!
Våra spegeldörrar i en lägenhet från 1923 har sprutmålats. (Jag är osäker på om dörrarna är original)
Det ser trist och fabriksmässigt ut, lite som skåpsluckor i ett modernt kök. Dessutom har färgen spruckit fult längs "speglarna" och kring låsblecket, vilket jag misstänker beror på målningstekniken.
Jag skulle gärna vilja fixa det, men är lite osäker på att jag ska göra det själv, och om det är mödan värt. Jag är själv inte speciellt händig av mig och har dessutom inte så mycket tid
1. Är det jättesvårt att måla om dörrarna "på rätt vis", med tanke på att dörrarna är sprutmålade?
2. Har någon tips på någon hantverkare i Stockholmstrakten som skulle kunna ta sig an jobbet. Det är bara två dörrar så inget större jobb, precis.
/Fredrik
Våra spegeldörrar i en lägenhet från 1923 har sprutmålats. (Jag är osäker på om dörrarna är original)
Det ser trist och fabriksmässigt ut, lite som skåpsluckor i ett modernt kök. Dessutom har färgen spruckit fult längs "speglarna" och kring låsblecket, vilket jag misstänker beror på målningstekniken.
Jag skulle gärna vilja fixa det, men är lite osäker på att jag ska göra det själv, och om det är mödan värt. Jag är själv inte speciellt händig av mig och har dessutom inte så mycket tid
1. Är det jättesvårt att måla om dörrarna "på rätt vis", med tanke på att dörrarna är sprutmålade?
2. Har någon tips på någon hantverkare i Stockholmstrakten som skulle kunna ta sig an jobbet. Det är bara två dörrar så inget större jobb, precis.
/Fredrik
Hej och välkommen! Att måla om dörrarna är ett precis lagom jobb att göra själv. Du behöver först och främst pilla bort all lös, sprucken och krackelerad färg med en skrapa eller en helt vanlig morakniv tills du känner att all resterande färg sitter ordentligt fast. Därefter spacklar du håligheter och ojämnheter med äkta linoljespackel, låter torka, sandpapprar till en slät yta, eventuellt spacklar ännu en gång tills du blir nöjd med ytan. När du ändå sandpapprar så kan du gärna matta ner hela dörrens ytskikt för bättre vidhäftning. Borsta av allt damm (och tänk på att stänga till övriga rum medan du sandpapprar för det blir ett trist lager av fint damm överallt annars). Man ska normalt sett tvätta med målartvätt eller en diskmedelslösning över ytan som ska målas för att få bort eventuellt fett och smuts som försämrar färgens vidhäftning, men om du har sandpapprat hela området så är det kanske inte nödvändigt. Vill du ändå göra det för säkerhets skull så gör en enkel blandning med vanligt diskmedel i vatten och torka helt enkelt av hela dörrarna med det. Därefter målar du dörrarna med äkta linoljefärg och pensel så tunt som möjligt, troligen behöver du två lager. Voila! Glöm förresten inte att skruva bort nyckelskyltar och liknande i förväg.G Gunman skrev:Hej!
Våra spegeldörrar i en lägenhet från 1923 har sprutmålats. (Jag är osäker på om dörrarna är original)
Det ser trist och fabriksmässigt ut, lite som skåpsluckor i ett modernt kök. Dessutom har färgen spruckit fult längs "speglarna" och kring låsblecket, vilket jag misstänker beror på målningstekniken.
Jag skulle gärna vilja fixa det, men är lite osäker på att jag ska göra det själv, och om det är mödan värt. Jag är själv inte speciellt händig av mig och har dessutom inte så mycket tid
1. Är det jättesvårt att måla om dörrarna "på rätt vis", med tanke på att dörrarna är sprutmålade?
2. Har någon tips på någon hantverkare i Stockholmstrakten som skulle kunna ta sig an jobbet. Det är bara två dörrar så inget större jobb, precis.
/Fredrik
Produkter som diskuteras: "pensel linoljefärg"
Penselpaket för linoljefärg
Paket med fyra linoljepenslar
399 kr inkl moms
600 kr
Läs mer
Tack för svar, Lärospånet!
Det låter ju inte helt omöjligt att göra själv. Spelar det någon roll att dörrarna är sprutlackerade innan? Måste jag ta bort "mer" av den gamla färgen? Det jag har märkt är att den nuvarande (sprutlackerade) färgen tenderar att spricka i skarvarna mellan ramen och speglarna. Jag skulle vilja "bryta" de skarvarna nu så att de inte spricker upp efter att jag har lagt på linoljefärgen (som jag gissar är mer "elastisk" och inte spricker lika lätt).
Tänker jag rätt? Hur gör jag isåfall? Räcker det med att dra ett snitt med en kniv vid alla skarvar och sedan slipa, spackla, etc?
Det låter ju inte helt omöjligt att göra själv. Spelar det någon roll att dörrarna är sprutlackerade innan? Måste jag ta bort "mer" av den gamla färgen? Det jag har märkt är att den nuvarande (sprutlackerade) färgen tenderar att spricka i skarvarna mellan ramen och speglarna. Jag skulle vilja "bryta" de skarvarna nu så att de inte spricker upp efter att jag har lagt på linoljefärgen (som jag gissar är mer "elastisk" och inte spricker lika lätt).
Tänker jag rätt? Hur gör jag isåfall? Räcker det med att dra ett snitt med en kniv vid alla skarvar och sedan slipa, spackla, etc?
Att de är sprutmålade gör ingen skillnad för ditt slutresultat, tvärtom har du ju ett förhållnandevis slätt underlag att utgå från, medan penselmålningen kommer att åstadkomma den mer levande yta som passar epoken.
Du behöver inte alls slipa dörrarna trärena, utan det räcker att få bort all färg som sitter löst, vilket du enklast gör genom att pilla bort varenda flaga med tex ett vass knivblad. Låt då knivens spets testa alla den nybildade kraterns kanter av färg för att noga se efter att ingen mer färg sitter löst i anslutning till hålet. Också om du ser att färg någonstans har bubblat sig på en i övrigt plan yta, så ger du dig på samma sätt på den bubblan som alltså troligen bildats av färg som har släppt från underlaget.
Bearbeta alla skarvar med kniven - eller det redskap du känner passar bäst, för att få bort all lös färg och färg som tycks sitta illa till (om du till exempel har tagit bort stora partier färg längs en sträcka men en liten dutt är kvar mitt i - så ta bort den dutten också.
Jag tror att det kan vara precis som du säger en bra ide att dra ett snitt över skarvarna för att låta all eventuellt begynnande krackeleranade färg där lättare lossna eller "visa färg" så att du vet vad du har att göra med. Om färgen relativt enkelt lossnar i skarvarna är det ju lika bra att ta bort alltihop där.
Ärligt talat tror jag inte att just sprutlackering i sig skulle ha påverkat sprickbildningen i skarvarna, däremot färgtypen kan nog ha haft inverkan. Även i äldre bemålning med linoljefärg tillsatte man inte sällan ämnen som harts mm för att få till en blankare yta - vilket dock även medförde en ökad skörhet och minskad spänst. Men förhoppningsvis har dina dörrar rört sig "klart" nu, och precis som du säger så bör linoljefärgen ge lite ökad elasticitet jämfört med vad det nu kan vara som de har sprutat på.
Du behöver inte alls slipa dörrarna trärena, utan det räcker att få bort all färg som sitter löst, vilket du enklast gör genom att pilla bort varenda flaga med tex ett vass knivblad. Låt då knivens spets testa alla den nybildade kraterns kanter av färg för att noga se efter att ingen mer färg sitter löst i anslutning till hålet. Också om du ser att färg någonstans har bubblat sig på en i övrigt plan yta, så ger du dig på samma sätt på den bubblan som alltså troligen bildats av färg som har släppt från underlaget.
Bearbeta alla skarvar med kniven - eller det redskap du känner passar bäst, för att få bort all lös färg och färg som tycks sitta illa till (om du till exempel har tagit bort stora partier färg längs en sträcka men en liten dutt är kvar mitt i - så ta bort den dutten också.
Jag tror att det kan vara precis som du säger en bra ide att dra ett snitt över skarvarna för att låta all eventuellt begynnande krackeleranade färg där lättare lossna eller "visa färg" så att du vet vad du har att göra med. Om färgen relativt enkelt lossnar i skarvarna är det ju lika bra att ta bort alltihop där.
Ärligt talat tror jag inte att just sprutlackering i sig skulle ha påverkat sprickbildningen i skarvarna, däremot färgtypen kan nog ha haft inverkan. Även i äldre bemålning med linoljefärg tillsatte man inte sällan ämnen som harts mm för att få till en blankare yta - vilket dock även medförde en ökad skörhet och minskad spänst. Men förhoppningsvis har dina dörrar rört sig "klart" nu, och precis som du säger så bör linoljefärgen ge lite ökad elasticitet jämfört med vad det nu kan vara som de har sprutat på.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Jag skulle nog provmåla på nåt sätt innan jag gör nå större............Det dom sprutat är troligen riktig 2k färg avsett för luckor och riktig linoljefärg på det låter konstigt. Det finns ju en risk att resultatet inte blir vad man tänkt sig. Riktig linoljefärg ska sitta på trä och har man nåt lager emellan så kan man ju lika gärna ta vanlig snickerifärg.
Sprickor i kanten på speglarna kan nog komma oavsett målningsteknik. Mina speglar rör sig 2-3 mm mellan sommar och vinter. Dörrarna är trädörrar från 70 talet nya och några riktigt gamla. Men trä rör sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden