Hej, för några år sedan renoverade vi husets sockel och i samband med det så bytte vi källarfönster. Huset är från 1932 och grundmuren består av sprängsten och något mjukt bruk. Ligger nära Limhamn, så kanske kan det vara en del cement i, även om det traditionellt kanske varit kalkbruk för epoken. I-balkarna över fönstren hade rostat sönder och sprängt sockeln och byttes till tegelbalkar.
Detta har medfört att det är ganska illa åtgånget runt fönstren. Installationen känns lite halvrisig så här i efterhand då de klossat med spånskiva
Det är kanske 5-7cm från fönster till murad nisch med drevning emellan.
Lite frågor på det hela:
Är det bara att mura direkt på drevning och hur får jag det att fästa när det är så brett?
Hur murar jag i nischens ovankant?
Jag funderar på att testa mura med kalkbruk, avrådes eller ok?
Behöver jag nät eller dyl?
Vägg
Tak
Tacksam för alla tips. Novis på murning kan tilläggas.
Mvh Magnus
Detta har medfört att det är ganska illa åtgånget runt fönstren. Installationen känns lite halvrisig så här i efterhand då de klossat med spånskiva
Det är kanske 5-7cm från fönster till murad nisch med drevning emellan.
Lite frågor på det hela:
Är det bara att mura direkt på drevning och hur får jag det att fästa när det är så brett?
Hur murar jag i nischens ovankant?
Jag funderar på att testa mura med kalkbruk, avrådes eller ok?
Behöver jag nät eller dyl?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak
Tacksam för alla tips. Novis på murning kan tilläggas.
Mvh Magnus
Hej, har precis fått det fixat. Vi bestämde oss för att putsa om delar av källlaren och bad hantverkarna att lägga i en balk.
De lade en lecabalk över fönstret och murade upp med tegel i underkant, blev riktigt bra tycker jag. Jag tror inte att de nätade, de använde hydrauliskt kalkbruk
De lade en lecabalk över fönstret och murade upp med tegel i underkant, blev riktigt bra tycker jag. Jag tror inte att de nätade, de använde hydrauliskt kalkbruk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
Ser väldigt bra ut! Fint att det är klart 
Mitt projekt ser ut såhär just nu...
Lagningsbruk som lagts på för att torka. Sedan ska det putsas/slipas och jag antar att jag får fylla på med finspackel för att få allt snyggt i slutet. I taket fästs en träsmyg, och sedan en fönsterbräda dikt an bruket nertill (plats för krukor).
Har inget mellan lagningsbruket och träfönsterkarmen. Har försökt läsa mig till om detta var nödvändigt eller ej, förstod det som att det går bra utan.
Mitt projekt ser ut såhär just nu...
Lagningsbruk som lagts på för att torka. Sedan ska det putsas/slipas och jag antar att jag får fylla på med finspackel för att få allt snyggt i slutet. I taket fästs en träsmyg, och sedan en fönsterbräda dikt an bruket nertill (plats för krukor).
Har inget mellan lagningsbruket och träfönsterkarmen. Har försökt läsa mig till om detta var nödvändigt eller ej, förstod det som att det går bra utan.
Hej, tack, min tanke var att göra precis som du, förutom smygen då, men jag har ju en annan fönstersättning. Det verkar som att man ska putsa direkt ut på karmen.P peba0 skrev:Ser väldigt bra ut! Fint att det är klart
Mitt projekt ser ut såhär just nu...
Lagningsbruk som lagts på för att torka. Sedan ska det putsas/slipas och jag antar att jag får fylla på med finspackel för att få allt snyggt i slutet. I taket fästs en träsmyg, och sedan en fönsterbräda dikt an bruket nertill (plats för krukor).
Har inget mellan lagningsbruket och träfönsterkarmen. Har försökt läsa mig till om detta var nödvändigt eller ej, förstod det som att det går bra utan.
Jag skulle välja finspackel med omsorg, det kan vara en förhöjd fukthalt kring fönstret och har man otur så släpper vanlig sandspackel.
Lycka till!
Mvh Magnus
Klicka här för att svara

