Har personen ifråga tagit sig in i fastigheter tidigare då? Så att man vet att denne inte backar för sånt menar jag?
 
Jag tycker att du ska satsa på strålkastare på fasaden som tänds vid rörelse, och även några kameror. Om han har besöksförbud och du fångar honom på bild när han smyger runt huset i mörkret så antar jag att han kommer att få sitta och förklara sig för polisen sedan.

Förutom att belysningen på fasaden tänds om någon smyger runt huset, så kan du även koppla en ringklocka till dina rörelsesensorer. Då får du ett litet pling inomhus om någon till exempel går fram till altandörren, källarfönstret, eller var du nu har satt dina sensorer.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
B
S Stefan1972 skrev:
Har personen ifråga tagit sig in i fastigheter tidigare då?
Det är ju det som är problemet. Enligt lag är han inte tillräckligt skyldig enligt tidigare uppgifter utredningar och allt annat bökande. Våra lagar är ju skumma på de viset. Så enligt alla förutom mig och några till så är han oskyldig.
Han tog sig in i trapphuset på ett annat ställe jag bodde. Och på ytterligare ett annat sån höll han koll på mig vi grannhusets trappuppgång. Såg honom smyga förbi med bilen härom veckan men inget mer.
Men inget av detta gör honom tillräckligt skyldig.
Så som sagt en tillfällig säkerhetslösning iväntan på möjlighet att han "gör" sig skyldig är det enda som söks just nu. För det är det enda som går att göra
 
B
G gbgustaf skrev:
koppla en ringklocka till dina rörelsesensorer. Då får du ett litet pling inomhus
Rejält bra idé :)
 
B
Sött av er att svara. Ska sätta mig med inköpslista nu och börja med det. Tror ni gett mig bra lösningar jag kan ordna med redan första dagen i huset.
Men vispa inte upp er för mycket nu. Jag är som sagt trygg bara jag får förvarning. Samt att någon dag är jag säker på att han kommer klanta sig och klassas som skyldig och då slipper vi väl honom ett litet tag iaf. Typ 3mån med detta rättssystem.
Men som sagt sålänges han inte får möjlighet att bryta ner psyket på mig igen eller överumpla så kommer vi ju klara oss på något vis.
 
S
Om jag hade skaffat en hund i vakt/skyddssyfte så hade jag valt en belgisk vallhund (Malinois) och skickat iväg den på träning hos någon duktig. Lojal hund, väldigt smart, används mycket av polisen/väktare. :) dock kräver den mycket stimulans.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
B
S Sofia. skrev:
Om jag hade skaffat en hund i vakt/skyddssyfte så hade jag valt en belgisk vallhund (Malinois) och skickat iväg den på träning hos någon duktig. Lojal hund, väldigt smart, används mycket av polisen/väktare. :) dock kräver den mycket stimulans.
Vallhund av något slag har jag ochså funderat på. Grannens hund rädda livet på honom när han trillat i badrummet. Börja skälla och yla så vi koppla att det var något fel
 
B
Men hund blir det inte än. Vill inte utsätta en hund för den otrygghet jag kan utsöndra nu när vi är helt nyinflyttade. Hund ifråga är värd en bättre start i sitt nya hem än så <3 Är bäst att eventuellt införskaffa senare när huset är säkrat och vi lärt känna grannarna osv.
 
S
B Bådablir9 skrev:
Men hund blir det inte än. Vill inte utsätta en hund för den otrygghet jag kan utsöndra nu när vi är helt nyinflyttade. Hund ifråga är värd en bättre start i sitt nya hem än så <3 Är bäst att eventuellt införskaffa senare när huset är säkrat och vi lärt känna grannarna osv.
Som tips när det väl är det dags, leta på polisens hemsidor för omplacering. Där sätter dem ibland ut hundar som har fått en del träning men inte klarar prover till tjänstehund, då får du dessutom en som redan är 1-2 år och har en "färdig" vakthund :)
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Om du bara behöver en förvarning så kan jag rekommendera Dansk-Svensk gårdshund. Försök få tag på en vuxen individ som är bra på vakt, det finns stor bredd inom rasen. Trevlig hund med lagom aktivitetsnivå. Min har räddat livet på elektriker som var påväg in i insulinkoma.

Jag skulle inhägna tomten med en meter högt Gunnebostängsel. Ev skulle jag över det sätta en skvallertråd. Både stängslet och tråden borde inte vara några problem att rigga för upptäck av manipulation. Bra för hunden också. Låt hunden göra tomten till sitt revir.

På tomten får man ha övervakningskamera också. Och rörelsedetektor. Man kan ha öppningsdetekteror på alla fönst och dörrar. Byta ett glas mot okrossbar plast eller sätta dit plastfilm på rutorna så att de inte går att krossa så lätt. Allt detta ger förvarning.
 
  • Gilla
windestal
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Det är ju det som är problemet. Enligt lag är han inte tillräckligt skyldig enligt tidigare uppgifter utredningar och allt annat bökande. Våra lagar är ju skumma på de viset. Så enligt alla förutom mig och några till så är han oskyldig.
Han tog sig in i trapphuset på ett annat ställe jag bodde. Och på ytterligare ett annat sån höll han koll på mig vi grannhusets trappuppgång. Såg honom smyga förbi med bilen härom veckan men inget mer.
Men inget av detta gör honom tillräckligt skyldig.
Så som sagt en tillfällig säkerhetslösning iväntan på möjlighet att han "gör" sig skyldig är det enda som söks just nu. För det är det enda som går att göra
Jag tänkte mest på nivån av det du räknar upp........en låst dörr kanske är tillräckligt ? Att börja med gallergrindar och sånt kanske är aktuellt om man vet att vederbörande inte backar för att bryta sig in handgripligen. Om inte ser jag ingen anledning till att överdriva nåt även om man såklart aldrig kan säga varken eller om en annan person. Så länge de inte gör nåt är de ju oskyldiga som du redan konstaterat och att de bara finns i krokarna kan ju vara nog så jobbigt såklart.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Kan också rekommendera Leonberger som hund. En otroligt lugn och fridsam hund, men som håller koll på det som är sitt. Lättlärd. Har husse eller matte sagt att en person är ok så accepteras det direkt. Andra möter en otroligt respektingivande hund som inte släpper fram något.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.