B
Långt inlägg. köpt villa men inflytt i juni. Larm ingår nya säkta dörrar till entré och tvättstuga. Men det är inte säkert nog.
Vad kan jag göra själv?
Jag bryr mig inte om stället ser för säkert ut och e då kan locka inbrottstjuvar. Det är inte dom jag vill skydda oss från först och främst även om de skulle va välkommet att slippa även dom.
Jag har ett aggressivt ex. Som jagar mig även nu 15år senare. Polisanmälningar och allt det där är gjort flera gånger om. Samt jag även lyckades slå tillbaka rejält men inget biter på den. Inte ens när jag några år senare var ihop med en medlem mc gäng. Inget får honom att backa. Så min plan nu är att göra det svårare för honom att ta sig in så jag och sambon samt sonen hinner bygga upp ett försvar innan han når oss.
Mina funderingar.
Sätta upp en extra dörr innanför altandörren? Plåt? Skjutreglar? Klockor och vindspel och annat oväsen inne I huset så vi här när han väl kommit in? Hund som bara skäller när det behövs? Isåfall vilken ras?
Grus med pinglor och döda grenar från tex nyponbuske annt taggigt längs med fasaden? Kan i bäst fall ge blodspår och då bevis mot honom även om de är en långsökt tanke.
Hemmagjorda gallerdörrar och diverse plåtar?
Vad göra?
Rörelsesensor?
Magnet larm utöver vanliga larmet?
Huset är på hörntomt och det är bara 6st grannar innanför sen återvändsgata så jag ser ju tydligt främmande bilar Och grannarna stirrar förhoppningsvis in i trädgården när de kör förbi.
Vet att jag inte är säker tex till och från affären men det går inte att göra något åt. Vill bara skydda min familj och mitt hem. Som minst å en förvaning.
Har ni några idéer? Kommer börja sätta upp saker redan under flyttlasset så gärna något som går att köpa redan nu utan att ha exakta mått och hela verktygslådan framme

Här finns en färsk artikel med tips i ämnet: https://www.byggahus.se/17-steg-till-ett-maximalt-inbrottssakert-hus

En sak som jag har funderat på är rörelsedetektorer som är kopplade till belysning (och i ditt fall kanske även någon form av ljudsignal) inne i huset. Smart placerat bör du känna täcka hela tomten och du kan ha igång det dygnet runt.

Fönsterlås ökar säkerheten den vägen – tänk dock på att ni kan behöva ta er ut snabbt vid eventuellt brand (som i ditt fall till och med kan vara anlagd av exet). För egen del tänker jag att risken för inbrott är relativt låg eftersom både maken och jag jobbar hemifrån. Och jag skulle hellre bli utsatt för inbrott än att löpa ökad risk vid eventuell brand.

Om det är så illa, kan man inte byta identitet så personen i fråga inte hittar er?

Skulle börja med att inhängna tomten med ett högt gallerstaket och rörelsesensorer kopplade till strålkastare.

Oavsett hur mycket varningar man har kan personen i fråga komma in tillslut vad gör ni då? Hur farlig är denna person och vad är hen ute efter?

T
Byt namn, byt stad, köp en hund.

För jag antar att du vill gå ut ur huset någongång också?

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Frågan är vilken nivå ni lägger gränsen av skyddet på och vad ni har för krav?
Är det viktigare att det är billigt och det estetiska är oväsentligt?
Ungefär vilken budget har ni för ändamålet?
Vad har ni för sorts larm och hur är det uppbyggt? trådbundet trådlöst? allt i skalskyddet är larmat eller endast ytterdörrar osv.
Då du ville ha bevisning på att någon varit där så är lampor som tänds vid rörelse bra speciellt i kombination med kamera, det finns många kameror som ser i mörker men att även ta upplysta bilder kan vara bra om utrustningen sitter på rätt ställe och de fungerar bra ihop.
Hur är det med trädgård? är det avgränsat längs tomten och i så fall av vad? Om det är en häck finns det då något som hindrar eller försvårar för någon att ta sig igenom den?
Hur vet du att de nya dörrarna är säkra? är dom klassade enligt någon standard? Bara för att en dörr är ny betyder inte att den är säker.
Kanske bör altandörren bytas ut mot en riktig dörr istället för en fönsterdörr?
Det går att sätta galler eller kraftiga plattjärn över fönster men de kan påverka utrymningsmöjligheter om de sitter i karm eller vägg samt att säkerheten försämras om de endast sitter på det öppningsbara fönstret, om de sitter på själva fönster bladet så är fönstret inte svårare att bryta upp än tidigare och fönsternas gångjärn inte är avsedda för ökade tyngden.
Det finns många olika alternativ för fönster där befintliga säkras upp mot glaskross eller nya säkrare fönster.
https://www.hammerglass.se/faq/glas-skolan/
http://www.semgroup.se/nyheter/12-n...ing-inbrottsskyddande-dorrar-och-fonster.html
Att plåta och sätta galler överallt är kanske inte den bästa lösningen då det försvårar utrymning och öppnar för möjligheter att förövaren tänder eld på huset och ni riskerar att brinna inne.
Jag är säker på att du redan funderat mycket kring detta och ökat personskydd är både komplicerat och dyrt, att ta kontakt med en säkerhetsexpert med erfarenhet av utökat personskydd kan vara en bra första åtgärd.
Ett riktigt välplanerat trådbundet larm samt kameror som är kopplat till en larmcentral samt att du bär ett överfallsskydd/personlarm som kan aktiveras var du än befinner dig.
Jag tänker inte i första hand på något som låter och drar till sig uppmärksamhet utan något du kan aktivera som kontaktar larmcentralen med din exakta positionering och att ni utarbetat hur larmcentralen ska agera i situationen.
Om du ökar skalskyddet väldigt mycket så ökar risken att du istället blir påhoppad när du rör dig mellan bil och hem vilket gör att denna sträckan bör vara väl upplyst och övervakad helst med kamera.
Larmcentralen bör kunna se videon direkt vid larm samt inspelning som polisen kan se i efterhand.
Det första man gör är en utredning av hur din hotbild och skapar en hotprofil där efter arbetas skyddsprofiler fram för familjen som övervägs mot ekonomiska förutsättningar.
Utökat personskydd är väldigt omfattande och innehåller många faktorer det flesta aldrig tänkt på där t.ex även digital sökbarhet och sociala medier kan vara viktig.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Det enklaste och billigaste är väl troligen att göra det så svårt som möjligt att ta sig in i huset, och om han ändå lyckas så får ni reda på det OCH får bevis på det.
Inga undanskymda ställen där han kan ta sig in, fritt synfält runt hela huset så grannar ser om det händer något, rörelseaktiverad belysning (riktade mot ert hus, var rädd om grannrelationerna...) Taggiga buskar under alla fönster, galler eller stänger innanför alla fönster som går att nå utifrån. Tuffa lås på alla dörrar, tuffa dörrar. Rörelseaktiverade kameror både ute och inne med möjlighet att direkt se bilder på skärm och snabbt kunna växla mellan kameror. I direkt anslutning till den skärmen har ni möjlighet att dra igång ett gäng infernosirener/blixtljus på den plats inkräktaren befinner sig.
Hund, nja. Det beror ju på hur exet är, om han är van vid hundar lär det inte hjälpa. Om ni inte har en hund som skäller för allt, men det lär nog bli jobbigt i längden. Om ni har möjlighet tror jag det är bättre att ha ett gäng ankor eller något annat högljutt flygfä frigående på tomten. Svårt att hitta ett bättre ljudlarm...
Annars vete fan...

Har du någon koll på exets liv? Tänker om han har vänner, partner, föräldrar eller liknande som borde få tillskickat sig bilder på när han smyger omkring på sin tomt, om ni lyckas få några sådana...? Kan hjälpa om hans närmaste tar ett snack med honom. Kan iofs slå väldigt fel också...

B
Har funderat på identitetsbyte men kommit fram till att det inte är värt det. Då måste jag ju fly på riktigt och säga upp kontakten med allt och alla vilket jag inte vill.
Är mig han är ute efter. Och jag har kunnat försvara mig förr och den gången blev jag förvarnad av dåvarande grannes hund. Kommit fram till att mitt adrenalin påslag funkar bäst om jag är varnad. Blir jag överumplad så blir de panik och jag blir helt still och försvaret är noll.
Men rörelsesensor inne är bra idé till något ljud eller ljus.
Finns det någon plåt som jag lätt kan banka dit på tex altandörren? Kan dubbla innerdörrar funka?
Bor i hyresrätt här och har inte säkrat den då mina grannar är perfekta skyddet. De mesta av dom är vänligt sinnade men skogstokiga polacker och flera av de jobbar hemifrån samt några med eget företag och kommer och går som de vill. Även några äldre herrar på området som vistats mycket i militära. De alla vet historiken vilket gjort mig trygg här. Men nu flyttar vi tyvärr ifrån de bästa grannarna man kan hitta.
Vad händer om han når oss? Ja värsta tänkbara kan ju hända. Men det jag mest vill är att ha en möjlighet att hindra honom att ta sig in. Samt att hinna försvara oss.
Bara jag lyckas reagera så kan jag överleva att bli nedslagen sålänge jag försvarat mig och då har stoltheten i behåll. Det är ju stoltheten och allt personligt värde med mig som han vill bryta ner. Vilket han uppenbarligen finner svårt då han jagat mig i 15 år. Min son och sambo är han för feg för att ge sig på :)

Förslag på lätt tränad hund? Ingen hyper smart ras som typ rottweiler helst. Lojalitet räcker bra. Haft hund förut och funderat i några år på ny. Hade då schäfer vilket inte kändes rätt även om hon var fin på sitt sätt.

Fler förslag?

B
Flrst söker vi billigare lösningar och senare när vi lört oss mer om huset så skaffar vi lite snyggare lösningar.
Kan såna där skenor till vägg konsoller funka att göra galler av?

B Bådablir9 skrev:
Och jag har kunnat försvara mig förr och den gången blev jag förvarnad av dåvarande grannes hund. Kommit fram till att mitt adrenalin påslag funkar bäst om jag är varnad. Blir jag överumplad så blir de panik och jag blir helt still och försvaret är noll.
Har du tränat självförsvar? Om du har tränat mycket får du, förutom kunskap om olika sätt att avvärja våld och vid behov tillfoga skada, ett handlingsmönster som "sitter i ryggmärgen". Det kan hjälpa om du blir överrumplad.
Vilken typ av råd har du fått från exempelvis polis och eventuell kvinnojour?

Även om du inte vill ta steget till skyddad identitet så kan du kanske få skyddad folkbokföring (hette tidigare kvarskrivning) eller åtminstone sekretessmarkering. läs här om du inte redan känner till det:
https://polisen.se/utsatt-for-brott/hjalp-och-stod-fran-samhallet/skyddade-personuppgifter/

B
Har blivit tränad sen jag lärde mig gå typ :);Många kampsportare i familjen. Samt kurser. Problemet är ju trögheten som blir om jag inte är förvarnad. Kvinnojouren och psykologer misstänker att det kunde vara min ptsd som triggas om jag blir överraskad. Så ja så länge jag är förvarnad så kan jag försvara mig.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Ett par strutsar? De lär vara mycket elaka och kan sparka rejält. I kombination med liten tibetansk terrier som ilsket varnar borde detta vara en utsökt säkerhetslösning.

• Haha
Bådablir9
  • Laddar…
Ditt ex's beteende är inte acceptabelt enligt lag och din beskrivning.
Samla bevis så kommer han att få skaka galler ganska snart..

Har du sökt besöksförbud?

• Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
B
Jarlingar Jarlingar skrev:
Har du sökt besöksförbud
Det och mycket mer. Men att bli av med honom har jag typ gett upp. Så länge jag visar att jag inte går med på att han försöker bryta ner mig igen så "nöjer" jag mig.

Men Jo bevis samlande kan väl göra nytta nån dag så de vill jag ju ha med i säkerhets åtgärderna

Ring polisen så fort han visar sig, dom kan inte ignorera det i evigheter..

B
De mesta i juridisk väg är redan avklarat så jag ser inte det som en lösning. Det är iaf inte en lösning på själva inflytttningsdagen. Juridiken och lagar osv gör kanske mer nytta senare när han gjort något mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.