Hej, min första fråga här på forumet. :)

Jag har lite funderingar kring montering av fönsterbleck när fodret utvändigt redan är monterat och målat Snickare bytte fasaden och byggde fönster-foder innan jag hade fått tag i fönster. Nu när jag ska montera fönster i efterhand har jag lite problem att få dit fönsterblecket. Hur skulle ni gjort?

1. Använt multicutter och gjort ett spår i pvc fönster för blecket och sedan gjort utskärning på sidorna men multicuttern också?

2. Tagit bort fodret och gjort om och rätt?

3. Satt blecket på undersidan av fönster

4. Finns det andra alternativ

Fönster sitter 20cm from marken. Och jag har problemet bara på detta fönster

Tacksam för lite tips

• Fönster med utvändigt monterat och målat foder utan fönsterbleck, nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GKS
  • Laddar…
nr 2
t

Jag pysslar aldrig med plastfönster men finns det inget spår i underkant för blecket?
Om du tar bort den underliggande biten hur ser det ut då?

Jag skulle ha tagit bort salningen/fodret och satt dit det som det ska sitta. Det finns ett spår i underkant på karmen där man ska trä in blecket. Det funkar inte med ett vanligt bleck utan det ska vara speciella bleck till pvcfönster.

Jag brukar sätta fönstren lite högre upp än vanligt och lämna en större glipa i nederkant för att det ska bli lättare att få dit blecket.

Gjorde om ett burspråk på mitt hus (köpte hus med ytterväggar och tak) där byggarna både satt det sjukt snett allting och de gjorde som på din bild också istället för sätta fönsterbleck direkt.

Här är några bilder som tips. Inte perfekt, men löser problemet. Tänk på att få in blecket in under sidpanelerna också som du ser på bild för att det ska bli rätt vattenavrinning.

• Renoverat burspråk på ett hus med nya fönsterbleck installerade för korrekt vattenavrinning.
    Skapa konto
  • Ett svart fönsterbleck under ett vitt fönster med korrekt vattenavrinning, installerat in under sidpanelerna på en husvägg.
    Skapa konto
jag satte åtta små plastfönster i ett stall.
Och beställde då fönsterbleck enligt fönsterleverantörens anvisningar. De sitter på utsidan av fönstret, alldeles under luftventilerna och med några rf skruv och med lite silikongummi bakom:
Plastfönster med fönsterbleck monterat enligt anvisningar, visas med skuggor på fasaden.
Skapa konto

Plastfönster med monterat fönsterbleck och luftventil ovanför på en stallvägg.
Skapa konto

Tycker att det blev rätt snyggt. Karmen blev inte så dominant som om man hade satt blecket under den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.