A
A-Man_08: Eller löste det med en liten skruv och mutter kommer inte ihåg. Men bor du i sthlm så har jag nit och nittång om du vill låna.
7 svar · 2,3k läst
·
JimmyB
JimmyB: Ja så kan man ju göra! Tackar för tipset TomasJor! :D
2 svar · 2,5k läst
thomas33
thomas33: Kan kanske bero på vinkeln på hålet i väggen. Lutar det nedåt, in i rummet kommer också vatten att kunna läcka in. Rätt är ett hål som lutar något uppåt in i rummet.
3 svar · 1,4k läst
·
C
Carolinaströman: [citat] Tack, jag har löst det
2 svar · 2,3k läst
yonna
yonna: [citat] Det var byggaren som tillsammans med arkitekten fixade fönstren ... jag tror byggaren gjort sig av med egen fönstertillverkning idag och har satsat på byggmaterialsförsäjning. Han bygger inte hus längre.
3 svar · 2,0k läst
·
R
Robert-san01: Du behöver justera avståndet mellan dörr och karm. Kolla om du du har Assa gångjärn, då kan du enkelt justera ut dem och ihop dörr/karm. Typ max 2mm glipa har jag för mig Doorman vill ha.
8 svar · 6,9k läst
·
J
justusandersson: TS balk tar upp större taklast än vad @Luugens gör eftersom den ligger indragen från fasaden. Den bör vila på stolpar som är lika breda som balken för att begränsa upplagstrycket på balkens undersida.
17 svar · 5,4k läst
·
L
Lasselano: Ekstrands kan också göra den åt dig.
3 svar · 5,0k läst
Snickrahemma
Snickrahemma: [citat] Det är ett putsat betonghus klätt med ytterpanel. Jag har tidigare anlitat en firma, numera inte på marknaden, dom bytte två fönster och en fönsterdörr vilket gjordes på en dag så ditt antagande verkar rimligt! Tack för det!
4 svar · 3,5k läst
kenneth5828
kenneth5828: Har fixat detta till några kunder, (OBS Villor) [bild] Förutsätter att man kan borra några små hål i karmen, eller använda några befintliga hål/fäste/vad man hittar så skivan kommer att sluta tätt utåt, en enkel skjutregel nere. OBS vet ej om man får göra så i lgh, jobbar bara i villor.
5 svar · 6,6k läst
·
C
chrickeH: [citat] 65x130 ish.
7 svar · 2,5k läst
B
Byggbernt: Toppen, hade faktiskt av en slump en utbildning med Velux idag så är det något mer du undrar över så hojta till
4 svar · 2,8k läst
F
Freddy_kruger: Säkert nån som lämnat sprinten så vid förra renoveringen. För att det är lättare att hänga dit bågen när ena sprinten är lite kortare... Kanske va tvungen att knacka ner den för att få bort fönstret?! Den har iallafall inte åkt ner av sig själv!
3 svar · 1,3k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: ...eller ett vanligt dörröga...
4 svar · 8,2k läst
A
Ahm.s: [citat] Hejsan, tänkte ta lite feedback om hur det gick med fönsterna. Ska köpa 4 st. 70×210 cm, en st. 30x210 cm långa fast fönster, 2 90×210 cm glasdörr , 2 liggande 60×120 cm fönster. Är detta bolag fortfarande lika bra :) ? Tips gärna. tackar.
12 svar · 9,8k läst
1
123abc: Svenska Habo säljer 2 varianter av Grindhakar. https://se.habo.com/sortiment/las-och-sakerhet/grindlas/grindhake-17485 https://se.habo.com/sortiment/las-och-sakerhet/grindlas/grindhake-17483 De finns att köpa hos låssmeder, järnaffärer, och vissa byggvaruhus bland annat.
12 svar · 12,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om ni spacklar och målar själva efteråt får ni nog ner kostnaden en hel del för det blir mycket restid att betala för om någon en dag ska spackla en liten stund, nästa dag slipa och grundmåla en liten stund och först dagen därpå måla ett varv till. Att sätta upp reglar i dörröppningen och sätta på gipsskivor och montera in ett fönster tycker jag borde gå på mindre än en dag
2 svar · 3,2k läst
richardtenggren
richardtenggren: [citat] I rätt miljö, absolut, men inte på ett 70-tals tegelhus i ett "fiskeläger", bara tegel är fel här. Så vi river allt tegel också.
12 svar · 11,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Bilder underlättar
1 svar · 4,2k läst
M
mlkjhr: hapazard har ju redan gett det enkla svaret. Att köpa från amazon.co.uk är inga som helst problem. Ganska billiga är dom ju också! :D
9 svar · 2,8k läst
·
D
Dallastower: Har två vikpartier från Kronfönster där jag behöver justera höjdgången för det nedre gångjärnet enligt punkt 3 på första bilagan. Problemet är att jag inte förstår hur jag ska komma åt låsmuttern, som verkar vara bakom en metallskena där hjulen löper, se bilaga två. Någon som kan komma med tips?
0 svar · 1,3k läst
·
W
wolfgang1: Tackar för svar och tips! Just nu lutar det åt lagning med Plastic Padding av något slag, tror det blir enklast. Dock lite bekymrad över den snabba härdningstiden, känns som det kan bli svårt att hinna med att få dit massan och sen forma den. Kan man göra längre härdningstid på nåt sätt? Att ta mindre härdare, då kanske det blir fel blandning och andra problem...
5 svar · 3,8k läst
·
J
jesper33: Maila tillverkaren så får nog några gratis, säg att dom ramlat bort av sig självt
1 svar · 5,4k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: Fördelen med lamellglas är att det är förhållandevis ofarligt OM det skulle krossas. Det är INTE ett vanligt fönster. Det är i mina ögon den största vinsten med att använda en lamellglasskiva snarare än ett fönster.
37 svar · 9,7k läst
·
1
123abc: [citat] Det finns en spets på tappen som märker ut va du ska borra, hylsan knackas sedan ner i hålet.
34 svar · 18,8k läst
·
engs
engs: [citat] Kedjeolja tycker jag funkar bra på liknande problem, alltså som man har till cykel/mc, tror det varar längre än många renodlade lossa-ihoprostad-bult-medel då det är anpassat för att klibba fast. Men samma egenskap kan ställa till det på typ kläder och så, så man får tänka sig för var det används.
9 svar · 3,8k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: På denna bliden har man ju fuskat med blecken och sätter dem direkt mot fodret. Det syns ju inte i detta fallet eftersom det är samma färger, annars blir det ju inte snyggt (eller tätt). Så vill jag inte göra så jag tror det blir ett litet urtag ändå
13 svar · 6,1k läst
·
Microkatten
Microkatten: [citat] Jag borde också ha läst fönstertråden innan jag började snickra fönster, men det blir ju också en tidsparadox... :D Hoppas dina karmar blir fina, trots att du nu inte skall göra dem själv! Bågarna ser bra ut, om än i lite behov av kärlek. Jag hoppas du mätt alla bågar, inkl diagonaler, så de inte har olika mått av någon anledning!
4 svar · 10,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Bra att du tog kontakten! Så många som istället knyter näven i fickan och skriver sura mail och skickar fakturor på jobb som en hantverkare fått uppdrag att göra för att ordna det som den första misslyckats med. Bara jobbigt att reda ut sedan
7 svar · 3,3k läst
·
I
InsidersUnited: Gissar Traryd / SP
2 svar · 6,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.