lagom2
lagom2: Hej, vi köpte skjutdörrsbeslag här: https://www.ydrefoenster.se/sv/skjutdorrsbeslag-barn-door/ [bild] Mvh lagom2
4 svar · 7,2k läst
·
Fransissan
Fransissan: [citat] Nä tyvärr inte
3 svar · 1,0k läst
·
Fiddelien
Fiddelien: [citat] Hur blev det? Nyfiken!
7 svar · 11,2k läst
·
A
Alice Wasilioff: vi har ett fönsterparti på drygt 4 meter och vi kommer att behöva köpa markis. Vad har ni för erfarenhet av markiser från rusta? Funderar på denna https://www.rusta.com/se/terrassmarkis-med-motor-p62570014.aspx
0 svar · 2,1k läst
BirgitS
BirgitS: Lite undertryck ska det ju vara. [citat] Det beror ju lite på hur stora spaltventilerna är. Känns det tydligt att det kommer in luft? I huset hade vi spaltventiler, en per rum, och det var inget problem med OVK, dvs. det kom in tillräckligt med luft för att utluftsflödena skulle vara tillräckligt stora. När gjordes senaste OVK? Då mäter man utflödet i kök och bad, och om de ska vara
8 svar · 2,5k läst
M
Anonymiserad 122206: Googla ”flaggfönster”, så hittar du några olika!
1 svar · 962 läst
·
T
ToRy: Jag verkar ha lyckats kommentera TS inlägg precis innan denne har raderat allt utom ett "V"... :rofl:. Återstår att se om inlägget återuppstår i annan eller samma skepnad. :)
3 svar · 1,4k läst
K
Kongons: [citat] Tack så mycket för ett riktigt bra svar! :)
2 svar · 3,8k läst
·
G
Gunilla H: Hej! Finns det någon här som testat aluminiumklädd ytterdörr från Jydsk vindueskompagni?
0 svar · 945 läst
E
etompau: Öka frånluft i wc/kök så ökar tilluftmängden genom ventilerna. Eller är det bara utseendet på ventilerna som är problemet? Notera om det är en Brf så bör man hålla sig från att mixtra med ventilationen allt för mycket. Den ska vara inmät och godkänd via en OVK.
1 svar · 799 läst
·
M
miis: Tack än en gång för ett utförligt svar. Dörrmontören som var hos oss sa "inga problem" vis platsbedömning och vi fick offert för montering av säkerhetsdörr, men när jag hörde av mig nån månader senare då var det plötsligt problem med gallerinden och extra kostnad. Därmed blev jag tveksam. Den nya dörrmontören trodde inte jag kunde behålla den; men när jag envisades sa han
4 svar · 2,0k läst
·
F
frollic123: alternativ 1. Om du har kunskapen, fråga offert på fönster hos en bygghandlare och ta en separat offert från snickare. Är byggsäljaren hygglig kan du kanske få hjälp med att måtta fönster. Alternativ 2. Fråga en snickare om komplett offert på allt, låt snickaren måtta o fixa offert på fönstren. Då slipper du lägga ner tid på det. I majoriteten av fall blir dessa varianter
3 svar · 911 läst
O
OskarL: @heimlaga Du brukar vara duktig på timring, har du någon tanke kring denna metod?
1 svar · 5,1k läst
·
E
elinstallerarn: Äntligen har dem konkat Mer oserlösa företagare finns inte?
5 svar · 9,6k läst
R
Rolle85: Fick ta ner persiennen helt och lossa en liten skruv, sen dit med nytt vred, 39kr/st på Jula, kanon! [bild] [bild] [bild]
2 svar · 9,7k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Dela summan med ÷ 0,7 = summan före 30% avdrag.
1 svar · 2,1k läst
B
byggbra: Det finns speciella skruvar för detta ändamål med extra stor skalle
3 svar · 1,5k läst
blackarrow
blackarrow: Ta ett foto på hela dörren så man kan se om springan är lika stor runt dörrens alla sidor, ett foto på låssidan där man ser springan längs heladörren och ett på gångjärnssidan. Sitter dörren för tajt någon stans, så det hänger på tiondelar, då kan fuktiget/årstid, väder eller bara starkt solsken spela roll.
7 svar · 1,7k läst
·
V
volvo51: Bygg vägg och dörr på andra väggen.
1 svar · 953 läst
·
L
LJB: Tack för svaret, det blev en Diplomatdörr till slut. Safco blir det till groventrén/garaget.
3 svar · 7,3k läst
C
camaro1969: märkte det angående att bocka... det vart ju riktigt bra om fästet ligger dikt an regeln.. så lätt att plocka ner fönstret så jag ska göra det innan jag fortsätter. tack för input!
28 svar · 7,9k läst
·
N
Nybyggarens: Aaah. Låter smart!
10 svar · 8,4k läst
·
Vulcan61
Vulcan61: Behöver en ny dörr. Fundera på Gränna från byggmax. Även kollat lite på bauhose safco doors visby för 2290. Värka få rätt bra betyg. Även xlbygg har kampanj på swedoors Sixten för 3370 kr. Vill ej lägga ut allt för mycket. Alla 3 dörrarna räknas säkert som budget dörr. Vilken skulle ni tagit https://www.byggmax.se/ytterdörr-gränna-slät-vit-p118110
0 svar · 2,6k läst
S
Stensson11: [citat] Med skiva på ja. Nä, riv karmen och dit med en omfattning och foder så blir det fint. En ekbit istället för tröskeln som hör till karmen behöver du med.
9 svar · 3,2k läst
·
M
marasgp: Hej Jag ska bygga garderobsdörrar och har följande utgångsläge: * Möbeltorr furu till en ram 45x20mm. * Cellplast 20mm som utfyllnad i ramen. * Hård board (masonit) 3mm som täcksidor. Jag har tänkt göra en ram som jag fyller med cellplast, och sedan limma ihop detta med masoniten på båda sidor. Jag är dock orolig för att dörrarna ska slå sig och har följande frågor: 1. Är
0 svar · 1,0k läst
G
Gilgamesch: Tack för tipset. Dock bollar jag tillbaka till montören så han får lösa det.
2 svar · 955 läst
1
123abc: Om det är till en verkstad så rekommenderar jag att du använder en utanpåliggande spanjolett/regel/garageregel för det passiva dörrbladet. https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSAOEM/Downloads/Catalogues-and-brochures/Swedish/Kataloger%20F%c3%b6nster-F%c3%b6nsterd%c3%b6rrprodukter/J-Reglar-Portlas-ASSA-OEM.pdf Du bör även kunna låsa regeln när ingen är där och det sker
7 svar · 5,7k läst
A
adamja: Tack, ska testa det. Lyckades komma åt med en pytteliten skruvmejsel under huvudet på vissa spikar och kunde bända upp dem på så sätt också.
2 svar · 5,4k läst
·
ricebridge
ricebridge: Du har ju glasfibertapet, så lik förbaskat måste du ju sätta någon slags övergång/list/kant där, även om du putsar. Snyggast hade väl varit att låta glasfibern fortsätta in i fönstersmygen, men det blir knepigt att få fint, om man ska ha på mer glasfiber och försöka skarva. Jag tror att det enklaste och snyggaste blir att fodra fönstersmygen med antingen melaminskiva (om det
1 svar · 6,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.