Lyfte på en fönsterbräda som satt lös. Och det såg ut som på bilden. Ska det inte vara mer isolering? I mitten av fönstret är det knappt någon isolering alls. Lägger man handen där så känner man hur det blåser rakt in. Kan inte vara nyttigt att det blåser rakt in så att isolering kommer in i bostaden och virvlar runt.
Hur åtgärdar man detta på ett bra och hållbart sätt? Tänka sätta för springan med fogmassa först. Tec7? Eller ska man ta fogskum först och sen lägga tec7 över?
Hur åtgärdar man detta på ett bra och hållbart sätt? Tänka sätta för springan med fogmassa först. Tec7? Eller ska man ta fogskum först och sen lägga tec7 över?
Redigerat:
Kan jag dreva och sen sätta en fog för? Kollade huset på utsidan och det ser ut som att det är ventilation där mellanrummet är på senaste bilden. Då blåser det alltså rakt in i väggen till vilken nytta?Needas skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ventilation på utsidan, vanligast att spaltventil sitter i ovan fönstret.Raka skrev:
Ta gärna foto på utsidan!
Så här bör fogen vara inifrån: diffusionstätt-isolering-bottningslist-diffusionsöppen fog/plåt/list eller för fasaden passande motsvarighet.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...qDESf0HaZ2oq7qvz4rBdFNxSeJxqH5_UaAjJTEALw_wcB Liknande dom fönsterna har jag. Kanske inte är ventiler ner till? Det drar i alla fall igenom
Redigerat:
Backjobb för den som utfört monteringen?Raka skrev:
Eller fixa det själv genom att spruta i mer fogskum där det saknas. Notera dock att man får vara lite försiktig med att det kan expandera mer än planerat och att det inte går att torka bort om man kladdar.
Men andra här har garanterat bättre koll än mig på fönstermontering. Om det slarvats med fogningen undrar man ju om det även slarvats med övriga moment... Tycker hela montaget ser lite skumt ut med karm i karmen, men det kanske är så där man gör vid fönsterbyte(?)
På sista bilden verkar man lämnat utrymme för tilluft precis som du noterat i vid montering av karm, ungefär som man tidigare utan ventiler klippte bort lite av tätningslisten. Tja, någon form av tilluft blir det väl men inte reglerbar.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Hur ventileras huset? Och utifrån ventilationssystem var finns det tilluft, frånluft, fläktar, etc.
Utifrån det får man sedan fundera på om de två hålen under fönsterkarmen ska tätas eller vara någon nödlösning för tilluft och inte sättas igen. Du skriver inte hur gammalt huset är.
Utifrån det får man sedan fundera på om de två hålen under fönsterkarmen ska tätas eller vara någon nödlösning för tilluft och inte sättas igen. Du skriver inte hur gammalt huset är.