Lyfte på en fönsterbräda som satt lös. Och det såg ut som på bilden. Ska det inte vara mer isolering? I mitten av fönstret är det knappt någon isolering alls. Lägger man handen där så känner man hur det blåser rakt in. Kan inte vara nyttigt att det blåser rakt in så att isolering kommer in i bostaden och virvlar runt.

Hur åtgärdar man detta på ett bra och hållbart sätt? Tänka sätta för springan med fogmassa först. Tec7? Eller ska man ta fogskum först och sen lägga tec7 över?
 
  • Ett öppet fönster med lyft fönsterbräda som exponerar bristande isolering runt fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med bristande isolering under fönsterbrädan där det syns otillräckligt fogskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat utrymme under en fönsterbräda med synlig luftgenomströmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett annat fönster ser ut såhär. Det ser väl mer vettigt ut men vad är mellan rummen till för i isoleringen? Kan man foga igen?
 
  • Fönstrets insida med vit fönsterbräda och synlig isolering mellan ramarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Raka Raka skrev:
Ett annat fönster ser ut såhär. Det ser väl mer vettigt ut men vad är mellan rummen till för i isoleringen? Kan man foga igen?
Antagligen står fönstret på ett par pallningsbrickor!
Drar det där så dreva i lite isolering.
 
Needas Needas skrev:
Antagligen står fönstret på ett par pallningsbrickor!
Drar det där så dreva i lite isolering.
Kan jag dreva och sen sätta en fog för? Kollade huset på utsidan och det ser ut som att det är ventilation där mellanrummet är på senaste bilden. Då blåser det alltså rakt in i väggen till vilken nytta?
 
Raka Raka skrev:
Kan jag dreva och sen sätta en fog för? Kollade huset på utsidan och det ser ut som att det är ventilation där mellanrummet är på senaste bilden. Då blåser det alltså rakt in i väggen till vilken nytta?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ventilation på utsidan, vanligast att spaltventil sitter i ovan fönstret.
Ta gärna foto på utsidan!
Så här bör fogen vara inifrån: diffusionstätt-isolering-bottningslist-diffusionsöppen fog/plåt/list eller för fasaden passande motsvarighet.
 
Tar en bild imorgon när det är ljust ute.

Men skulle jag kunna trycka in isolering inifrån och sen foga med Tec7?
 
C
Ser ut som att någon haft lite bråttom här och snålat rejält med fogskummet.
 
C cpalm skrev:
Ser ut som att någon haft lite bråttom här och snålat rejält med fogskummet.
Tips på åtgärd?
 
C
Raka Raka skrev:
Tips på åtgärd?
Backjobb för den som utfört monteringen?
Eller fixa det själv genom att spruta i mer fogskum där det saknas. Notera dock att man får vara lite försiktig med att det kan expandera mer än planerat och att det inte går att torka bort om man kladdar.

Men andra här har garanterat bättre koll än mig på fönstermontering. Om det slarvats med fogningen undrar man ju om det även slarvats med övriga moment... Tycker hela montaget ser lite skumt ut med karm i karmen, men det kanske är så där man gör vid fönsterbyte(?)
 
Känns surt att man precis köpt huset och allt såg bra ut på visning och besiktning men man hittar brister hela tiden nu känns det som
 
På sista bilden verkar man lämnat utrymme för tilluft precis som du noterat i vid montering av karm, ungefär som man tidigare utan ventiler klippte bort lite av tätningslisten. Tja, någon form av tilluft blir det väl men inte reglerbar.
 
A AndersS skrev:
På sista bilden verkar man lämnat utrymme för tilluft precis som du noterat i vid montering av karm, ungefär som man tidigare utan ventiler klippte bort lite av tätningslisten. Tja, någon form av tilluft blir det väl men inte reglerbar.
Hur sätter jag igen på bästa sätt?
 
Hur ventileras huset? Och utifrån ventilationssystem var finns det tilluft, frånluft, fläktar, etc.
Utifrån det får man sedan fundera på om de två hålen under fönsterkarmen ska tätas eller vara någon nödlösning för tilluft och inte sättas igen. Du skriver inte hur gammalt huset är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.