Jo iloq är en elektronisk låscylinder med inbyggd "generator" som alstrar den ström du behöver för att öppna när nyckeln förs in i cylindern.
Det kräver även att nyckeln förs in direkt för att fungera, det är inget som någonsin är att fundera på om t.ex äldre ska passera genom dörren som är lite skakiga eller har vissa problem med motoriken.
Användarproblemen är många med iloq och många har problem med att få det att fungera då vi för in nycklar på olika sätt i lås.
Säkerhetsmässigt finns det en hel del diskussioner om iloq, många konkurrenter har elektromekaniska låscylindrar som är en vanlig mekanisk låscylinder som kompletterats med ett elektroniskt spärrelement medan iloq endast har det elektroniska spärrelementet.
Personligen så rekommenderar jag inte iloq.

Det kräver även att nyckeln förs in direkt för att fungera, det är inget som någonsin är att fundera på om t.ex äldre ska passera genom dörren som är lite skakiga eller har vissa problem med motoriken.
Användarproblemen är många med iloq och många har problem med att få det att fungera då vi för in nycklar på olika sätt i lås.
Intressant och höra men vi har inte märkt av några problem alls ännu och vi har haft ILOQ i 3-4 år.

Men det är fortfarande ett nyckellås om jag läst rätt?
Helt rätt, det är ett nyckellås med en lite annorlunda nyckel.

Man undrar hur det är med säkerheten om man öppnar via mobil. Kan det gå att spela in signalen och sen öppna när man vill? Det ska gå att spela in signalen på bilar som fjärröppnas med ganska billiga prylar.

Det är blåtand som används med styrning från mobil. Hur man sedan ytterligare, och om, identifierar med t.ex. blåtandens macadress och om det förkommer kryptering får man kolla på respektive fabrikat.
Det jag vet är att vissa fabrikat krypterar de digitala nyckelfunktionerna i mobilen och det som skickas via blåtand så det är inte bara att spela in något och sedan skicka på nytt.

Sedan finns det även funktioner så att du kan konfigurera att få information skickat till din mobil när en dörr låses upp eller blir låst, t.ex. om du tillfälligt delar ut en digital nyckel till någon,

Någon med färsk erfarenhet av Lockitron? Det kostar inte ens hälften mot Yale Doorman, men är det värt besparingen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.