R
rqx: Då förstår jag ! Blir kanske att testa i alla fall till de kommnde fönstrena. Jag har en annan lösning där jag sågar av en bit av fönsternischen runt om på insidan ( den är av trä) om jag sågar av den ca 1-1,5cm så hamnar fönstret på mina träreglar. Får se hur jag gör. Dock i kommande fall verkar dessa beslag mycket smidigare , slipper fälla in reglar
8 svar · 2,4k läst
·
L
L-E: Tror inte det svarta är mögel, ser ut som smuts från utomhusluften. Kan nästan garantera att det inte är mögel.
7 svar · 3,2k läst
·
E
etompau: Kanske med lite milt våld från en gummiklubba.
1 svar · 1,5k läst
·
hscn
hscn: Nej, det ska vara måttligt ventilerat, blir kondens annars. Helt tätt bara mellan rutor i glaskasett
3 svar · 1,5k läst
·
Lars Nilson
Lars Nilson: Du har ju rätt i detta det är jah som tänker fel spegeln ligger ju alltid lös Har sfinxartat gamla dlrrra med pluggad ram men då var ju spegeln lös och dörren skev Spegeln sväller ju och pressar isär ramverket som är limmat Kanske det skulle gå att slå isär dörren
8 svar · 1,0k läst
S
schlump: http://www.glasindustrien.dk/montering/monteringsanvisningen-2011/#
22 svar · 7,0k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Det är bättre att byta ut glasen mot tjockare. Om/när det hamnar något mellan glasen blir det problem om det inte går att komma åt . Mycket ljud uppstår då glaset sätts i svängning av ljudvågor. Tjockt glas svänger inte så lätt. Lufttätt bör det också vara runt omkring. Bekanta fick kommunen att betala isättning av tjocka glas i fönstren eftersom gatan utanför var
11 svar · 4,5k läst
S
StatusQuo: Liten update, hittade en jäkligt snäll leverantör som kom och mätte i lägenheten trots att han var halvvägs på väg på semester, han räddade oss! Måste verkligen rekommendera Habib på Anda Hus AB. Dessutom snabb leverans! A+++++
12 svar · 1,9k läst
A
Ahm.s: [citat] Menta har väl också trä och trä-alu fönster :) .. Hur vär deras kvalitie och pris ? Vilken märke ni rekommender som mycket för pengar för en trä-alu ? Tack i förhand.
16 svar · 6,2k läst
P
Anonymiserad 122206: Jag har tittat, men snarare killetat än sökt, sen gav jag upp och hoppades på forumets fantastiska kunskap...
2 svar · 1,3k läst
·
N
Nacka3: [citat] Nä de blev inte från dom denna gång
5 svar · 2,8k läst
R
rqx: Eftersom gummilisterna trycker så mycket på gångjärnsidan så fjädrar mina dörrar utåt istället så antagligen därflr jag inte förstått innebörden av detta steg
4 svar · 3,7k läst
·
B
Blackfear: Har tre karmar som är såhär utav 5st, de andra två har jag inte monterat upp men de är lika vridna som denna. Har testat med att kila men då kommer bekymmer nr2 och det är att springan mellan dörren och karmen blir helt fel upp samt nere plus att karmen tryckte ut spiken som jag satte fast högst upp för att hålla karmen på plats innan montering/skruvning. Det var 5mm i glapp från
10 svar · 2,8k läst
·
J
Jensa86: För att förtydliga ovan svar så: visst hjälper det att stoppa det där på insidan med men för bäst effekt ska man som sagt stoppa det på utsidan.
4 svar · 3,4k läst
1
123abc: Du behöver inte öppna det nya låset utan den nya nyckeln har kombinationen. Du lär troligtvis inte ha det som krävs för att lägga om det gamla låset efter den nya kombinationen utan du får troligtvis komplettera med det som saknas. Det är möjligt att öppna det nya låset men det kan påverka garantin.
9 svar · 3,3k läst
·
V
VillaAnna: [citat] Ok, det låter ju som det funkar o minska med 2cm på varje håll då utan att man ser någon större skillad!
4 svar · 2,1k läst
L
Lina Gaede: [citat]
4 svar · 1,9k läst
·
R
Randigarutan: Är det ingen som har ett gammalt litet torp med "originalmått" på sina fönster, som kan mäta fönstrena?
2 svar · 1,0k läst
1
123abc: Slipnylondukar används utan några medel då den slipar ytan, däremot kan man använda något som minskar friktionen t.ex olja om man vill att de inte ska slipa lika mycket. Det finns även mikrofiberdukar för rostfritt stål men jag har aldrig testat någon sådan, däremot fungerar nanosvampar/mirakelsvampar på allt möjligt och kanske fungerar även till det. Det är inte värre att
3 svar · 1,4k läst
P
Per39: [citat] Ja, jag håller helt med o som man kan se av inläggen, så är de ”i gott sällskap”.
16 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Fasaden utifrån, exempel: Z-panel 22 mm + luftspalt 28 mm + utegips 9 mm = 59 mm. Sedan är vi inne i isoleringen. Och våra fönster har 92 mm karmprofil, alltså 33 mm in i isoleringen. Tycker att det funkar bra, inget kallras eller drag där inte! [bild]
4 svar · 2,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jaså, det var nytt för mig! Var just ute och kikade på våra 9 år gamla fönster, och de ser absolut ut som nya. Men det är ju inte Outline eller Elit, inte ens svenska fönster. De är köpta i Polen hos http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
83 svar · 105,0k läst
·
S
starmanin: Ja det är det. Det stod att det levererades utan möjlighet att byta så tyvärr [citat]
14 svar · 4,3k läst
·
C
CD.Eriksson: [citat] Nu förstår jag vad du menade med förra inlägget! Tack för all hjälp, ska försöka ge mig på detta i helgen tänkte jag!
6 svar · 1,1k läst
K
Klicka: Droppblecket skall man montera dit innan fasaden spikas upp. Så du får riva bort en del fasad och montera dit droppblecket så det blir bra. [bild]
16 svar · 6,7k läst
·
D
Dani88: Hej Peter, helt rätt. Det skulle egentligen kompletteras med en kantlista. I värsta fall kan man skruva plåten och sen gömma skruvar med metallspackel? Mvh Danilo
7 svar · 4,8k läst
·
M
mrkjellman: Nån som vet nån stans i skillingaryd man kan köpa fönster? Ska finnas nått ställe som säljer typ polska fönster där?
0 svar · 1,2k läst
lagom2
lagom2: Hej, vi köpte skjutdörrsbeslag här: https://www.ydrefoenster.se/sv/skjutdorrsbeslag-barn-door/ [bild] Mvh lagom2
4 svar · 7,2k läst
·
Fransissan
Fransissan: [citat] Nä tyvärr inte
3 svar · 1,0k läst
·
Fiddelien
Fiddelien: [citat] Hur blev det? Nyfiken!
7 svar · 11,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.