K
ktm250: Den är en putsbärare.
8 svar · 8,2k läst
F
farbrorBlaa: Tar upp en gammal intressant tråd :-) Är det nån mer som bytt från tegel till träpanel och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter? //Pär
8 svar · 29,2k läst
H
Harre: Är det någon som har erfarenhet, tips eller vet priser på att byta ut den vanliga träfasaden mot liggande cederträ? Jag har en fasad av mexitegel men det finns träpartier över och under de stora fönstrena i kök och vardagsrum
0 svar · 5,9k läst
K
ktm250: Varför inte bara grunda och sen slamma med ett infärgat slamningbruk? Rödgrund är ett a-bruk... 10/90/350
2 svar · 5,7k läst
K
ktm250: Jag tycker faktiskt inte att det lät så dyrt... Det handlar ju trots allt om ca 4250 st stenar och ca 5500 kg bruk. Låtsas, rent hypotetiskt, att stenarna kostar 8 kr/st. Stenarna 34000 kr. 5250 kg bruk är 220 säckar á 25 kg. Säg att en säck kostar kanske 100 kr så landar bruket på 22000 kr. Alltså bara materialet ca 56000 kr. Sen tillkommer ju ställning och lite sånt som är
1 svar · 4,2k läst
H
hasseg26: Köpte för 1 1/2 år en gammal funkis-hus på landet. Fasaden var bytt i från puts till trä pga tilläggsisolering. Tyvärr hade dom målat fasaden i rött. Fasaden såg någorlunda ut när huset köptes. Men något har hänt under hösten/vintern. Plankorna har spruckit och ut kommer det något svart. Mögel kan jag tro. Håller på att överväga att riva ner eländet pga av den opassande
0 svar · 4,8k läst
Anders_S
Anders_S: Din Teknos butik har rätt: Det räcker att grundolja med Nordica grundolja på ändträt och ca 15 cm upp för att lägga ett lager med Nordica Grundfärg över det. Måla sedan panelen 1 gång sätt upp och ev grunolja och grundmåla all nu rena träytor som blir genom avsågningen. Lycka till Anders
3 svar · 13,0k läst
B
bark: Hej! Vi har rött tegel på huset och stående panel 175mm med lockläkt målat med Falu ljusröd på vår tillbyggnad. Funkar bra ihop,har tyvärr ingen bild. Bark
1 svar · 6,0k läst
F
fjäderochnot: Hej Har du kvar sidiplattorna. Svara gärna till: boark@swipnet.se Hälsningar Staffan
1 svar · 7,3k läst
P
Poggan: Hej! Vi har ändrat oss ang. putsningen. Vi skall tegla om de sidorna som behövs. Detta pga, av att putsen "bygger" ca 8 cm (cellplast, nät, puts), så det estetiska blir inte så snyggt, samt att det inte är helt underhållsfritt, det kan spricka m.m Det är inte så mkt som skall teglas ca 75-80 kvadrat.
4 svar · 3,9k läst
I
imported_peter: Jag tänkte att eftersom ingen egentligen verkar veta så ringde jag till t-embalage och frågade. jag fick följande svar...: Så snabb täckning som möjligt är att föredra, uv-skyddet håller i 6 månader men det är inte det som brukar vara problemet. utan att fukt tar sig in i spikhål. Han jag pratade tyckte inte det bör stå otäckt mer än två veckor. så vet ni det...
4 svar · 10,2k läst
A
andersmc: Om man tittar på riktigt gamla hus med liggande panel ser man att väggarna lutar svagt utåt. När vattnet droppar av en bräda faller det inte på brädan under utan ner på marken. Den här effekten missar vi när vi sätter liggande panel på våra moderna, lodräta väggar.
10 svar · 17,8k läst
T
Trampe: Oj! Tack för det utförliga svaret!!!
2 svar · 7,9k läst
B
BM: En jämförelse mellan olika rostskydd på spik.... http://www.gunnebofastening.no/segbo/notesamp/internet/segbo00007.nsf/viewunid/A37C067A565D50A8C1256BAA00407BC3/$file/varmforzinkadspik.pdf
5 svar · 10,6k läst
I
imported_peter: [citat] Tack. så mycket
2 svar · 4,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Har ni läst denna tråd? http://www.byggahus.se/forum/fasad/61910-dimension-pa-spiklaekt.html
6 svar · 17,2k läst
L
lita: Hej! Köp ett snyggt cykelställ som är vackert att se på så blickarna dras till den istället för alla cyklar som brukar ligga eller förhoppningsvis stå runt cykelstället!!:D Hälsningar trebarnsmor lita
2 svar · 3,1k läst
Z
zingo: Underbart. Det ska de få.
2 svar · 2,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det går att beställa spik i speciallängder från de flesta mindre tillverkare. Kusinen fäste upp sin 28mm-slätpanel mot 28-gles med 60x3,4mm spik. På så sätt slapp han att spika igenom utegipsen. Det är alltså samma spik som vi kallar "4-tumsspik" fast 60mm långa. Minsta kvantitet var 1000st.
3 svar · 7,8k läst
H
Hans_Nordstrand: Vatten kan få spikhål att bli mindre - träfibrerna rätar ut sig. Du kan ju pröva på en mindre del och se hur mycket det hjälper. Bra om det är torrt och soligt. Sen skulle jag ha använt linoljekitt.
4 svar · 8,8k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Snedsåga blir bra. Glöm bara inte att den optimala vinkeln är 17 grader.....
12 svar · 7,8k läst
phl
phl: Ah, det är alltså det underliggande materialet som spelar roll!
2 svar · 5,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Åk till Backa Specialhyvleri vid Nihlmarks Trä (bakom Beijers vid Tingstad). De kan tillverka exakta kopior av din gamla fasad. Det är inte särskilt mycket dyrare än färdig panel.
5 svar · 13,8k läst
J
janus: Det finns en brädgård i Råstorp utanför Tolg. De kanske oxå har... Vet att han i Råstorp kan göra speciallister.
4 svar · 9,8k läst
·
saturnus
saturnus: jag börjar nedifrån, av gammal vana........dels målar man upp så långt man når, sen får man bygga upp en ställning därifrån. Men det här med färgspill, vet jag inte heller om jag håller med om, om det nu behöver bli sådant. Börjar man uppifrån, så får kanske färgspillet sitta där nedtill en tid, innan man målar färdigt, har då färgspillet torkat, så kommer det att synas
7 svar · 19,6k läst
H_L
H_L: Lyfter denna tråd igen då det är dags för mig att sätta fasad. Har lite funderingar angående användandet av distanser. Jag kommer att regla upp med horisontella 45x45 för att tilläggsisolera min plankstomme. Utanpå detta sätter jag vindpapp och sen (horisontell) läkt. Om jag kör utan distanser borde väl vindtätningen av pappen bli bättre eftersom läkten ligger emot hela vägen
12 svar · 73,4k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Fördel för 230V lamporna är att du inte behöver någon transformator. I övrigt kan jag inte tänka mig att det är särskild stor skillnad. Du kommer säkert få höra från någon att en av dem är bättre på grund av ...... Själva valde vi belysning med stor glödlampssockel. Både för att belysningen inte ger så skarp ljuskägla men också för att kunna använda lågenergi-lampor.
1 svar · 10,0k läst
Anders_S
Anders_S: Som sagt tidigare i forumet Silikatfärg /glöm inte bindern/ eller Teknos Siloksan med en gel som tillsats i första målningen för att få det vattenavvsiande. Anders
3 svar · 4,9k läst
Anders_S
Anders_S: Hej visst kan du som extra säkerher lägga på ett extra lager grunfärg på ändträt. Sedan måla 2 ggr med akrylaten. Det brukar vara som så att om man vill ha garanti på färgen och målningen så ska det vara från samma märke och helst i en systemmålning. Så ja. Måla med Beckers akrylat perfekt. Ps vårt hus är målat i samma system och är hittills mycket nöjda (sedan okt 06)
3 svar · 5,1k läst
K
ktm525: Anders s: jag testade cuprinolen på takreglarna i uterummet, har inte testat att stryka det två ggr ännu.... Kan säkert vara liknande färg, och helt klart ett intressant alternativ till den dyrare VX:n.
5 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.