Fasad
Robert_Maria: Fördel för 230V lamporna är att du inte behöver någon transformator. I övrigt kan jag inte tänka mig att det är särskild stor skillnad. Du kommer säkert få höra från någon att en av dem är bättre på grund av ...... Själva valde vi belysning med stor glödlampssockel. Både för att belysningen inte ger så skarp ljuskägla men också för att kunna använda lågenergi-lampor.
Anders_S: Som sagt tidigare i forumet Silikatfärg /glöm inte bindern/ eller Teknos Siloksan med en gel som tillsats i första målningen för att få det vattenavvsiande. Anders
Anders_S: Hej visst kan du som extra säkerher lägga på ett extra lager grunfärg på ändträt. Sedan måla 2 ggr med akrylaten. Det brukar vara som så att om man vill ha garanti på färgen och målningen så ska det vara från samma märke och helst i en systemmålning. Så ja. Måla med Beckers akrylat perfekt. Ps vårt hus är målat i samma system och är hittills mycket nöjda (sedan okt 06)
ktm525: Anders s: jag testade cuprinolen på takreglarna i uterummet, har inte testat att stryka det två ggr ännu.... Kan säkert vara liknande färg, och helt klart ett intressant alternativ till den dyrare VX:n.
addee: Precis vad jag var inne på, rostfritt alt svart räcke. Tegel och fogar är i bra skick, några frostspruckna stenar (ej på djupet, utan ytan) från klängerväxter (som jag naturligtvis tagit bort nu) är allt. Bifogar en bild på vad jag iag tycker är snyggt :)
Toggan: Hej! Jag har precis upptäckt att bakom markisen så har det bildats svart mossaliknande beläggning fast endast på de brädor som är vertikala. Vad är detta och hur får jag bort det?
vojma: Här har du bilder på hur mitt hus blev med liggande panel längst ner. http://www.teamlundberg.nu/album/060802_altanbygget/ Mitt hus var i ungefär samma skick som ditt. Vissa brädor var skadade upp till ca 40 cm. Jag tog dock beslutet att riva ner hela rasket och lägga på en 50mm fasadskiva och sedan ny panel på detta. Kostnad 40-50.000 plus några veckors jobb dag och natt. /V
Jofi_2: Finns det någon i detta avlånga land som skulle kunna hjälpa mig. Har försökt att hitta en beige färg till min träfasad. Vill ha en färg som är grå-beige. Alla färgprover som jag har målat på huset ser lite rosa aktigt ut. Kan jag få tigga till mig en färgkod och bild om ni skulle råkas ha någon snygg beige färg?? Mvh Lena
therese82: jag målade med vanlig grundfärg från nordsjö. tyckte at det var väldigt torrt så jag körde på.
cammy: undrar vad den sk vanligaste bredden på plankorna brukar vara för fjällpanel? vi har ett new england inspirerat hus. tycker att 14 verkar för smalt för ett sådan typ av hus. förvirrad. tack för all hjälp kolla gärna in dreamhouse
Modig: Det finns genomfärgad puts som inte ska målas. Vet inte om den har några egenskaper som skiljer sig från puts som är tänkt att målas (alltså om den andra sortens puts _måste_ målas). Även om genomfärgad puts kostar mer från början så tycker jag helt klart att det verkar värt att välja sådan och slippa tänka på ommålning etc. (även om det dröjer med ett putsat hus). Är det
H_L: [citat] Är själv på jakt efter långa fasadbrädor (170x22 eller för all del 170x21). Tyckte det lät som ett bra alternativ med fingerskarvat. Pratade med en lokal handlare som "verkligen försökte" enligt honom själv men kunde inte hitta nåt lämpligt. Han pratade nånting om att jag skulle bli tvungen att såga/klyva själv och som i slutänden skulle kosta ca 340 kr brädan (7 m
arve28: Kjøpte et semesterhus i Värmland. Huset er fra 1974 og målad i falu röd. Har lyst til å måle med en färg som er litt mer glansete og som holder lenge. Eksempel Jotun Drygoline Extreme eller Butinox Futura. Er dette mulig og hva må jeg gjøre? Fremgangsmåte?
lasseboy: MM ska ta med en bit och fråga men börjar bli mer och mer rädd att det blir till att knacka ner allt tyvärr.
ktm250: Ja, maxit se - Sök produkt Klicka på pdf-ikonen uppe till höger så kan du läsa om produkten. Säg till om du har fler frågor :)
d-sajn: Skall börja mitt arbete med att bygga en altan och tänker då byta ut en liten del av träfasaden som är murken. Hur går man till väga? - sågar man bara av vågrät den del som man vill ha bort och ersätter med nytt trä (Har ett stort sjok med prima fasad då vi har plockat upp ett stort fönster) - Om man nu bara sågar av så kommer man ju såga i vindpappen, hur tätar man den? -
oderooy: Hej, Om du måla huset med läkten på, och om virket krimper liten, då finns det risk att du få omålade ytor på bottenbrädan precis brevid läkten. Det är nog bäst att täckmåla bottenbrädor innan man sätter på lockläkten. (iofs har jag bara hörds tala om det här och aldrig sätt det själva...) Olivier
Cheesus: Yxhult...kanon att det finns att få tag på. Informationen jag har fått av min handlare är att tillverkningen har upphört och att maskineriet är skrotat... Men det är bra att forumet finns, hur skulle man annars klara sig. Crazy in the coconut var ett nytt roligt uttryck som passar bra på dårar som oss som vill börja måla och kladda istället för att ligga i solstolen. På sätt och
fantasi: Huset är byggt på 40-talet och är i behov av genomgående renovering. Angående fukt, så vet jag att det finns en rötskada i taket vid genomföringen för avluftningen av avloppet samt vid skorstenen. Ingen av dessa sitter dock i närheten av där "krosskadan är", men vatten kan ju ha vandrat till hörnet med krosskadan. När vi var där så såg jag dock inte märken efter vatten i taket
jon_h: En vattbräda helt enkelt? I så fall är det klart att du kan sätta upp en sådan, även om den kanske inte kommer hålla lika länge som resten av fasaden. Det är ju bara att byta den när det behövs. Vissa gör sina vattbrädor av tryckimpregnerat virke, men om man inte väljer det är det ju bra om man får tag i riktigt tätvuxet virke.
oderooy: Jag undrar hur ofta mån slår direkt på virket (eller på tummen) om man spikar 2000 spik med hand...
ktm525: Hej! Casco,s husfix till hålen, samt husputs(finns olika grovt....
Anders_S: Titta på etiketten där brukar det stå vad lösningsmedlet är. Tror att det är Tikkurilla som tillverkar. anders
ktm250: [citat] Det var du som tog upp säcktorkat. Jag tog bara fram en bild för att andra skulle se hur det såg ut med brukskluttar överallt. Jag försökte visa hur säckskurning ser ut och det är filtat, ja. Slamning är kvastat.
bonnier: Håller med de flesta ovan, vi målade vårt förra hus för ca 7år sedan, först en ordentlig grundoljning och sedan en "plastfärg". Ser fortfarande ut som nytt, inga skavanker eller slitningar alls. Färgen var Tikkurila men dom finns inte kvar nu tror jag, tyvärr.
lindabjorklund: Hej! Undrar om det är någon som vet vad det kostar med tegelfasad? Vi har planer på ett 1 planshus på ca 130 kvm hos Myresjöhus. Mvh Linda
jacoblager: Jo, blästring har vi diskuterat. Frågan är bara var en vanlig lekman kan hyra utrustning? Någn som vet? Att byta läkten är en baggis, men det blir rätt mycket jobb att såga till och spika upp en helt ny panel. Att det inte blir dyrt vet jag, men tror inte det blir enklare än att riva läkt och skrapa resten. Det som gjorde att det tog tid på första gaveln var mycket att läkten satt
Anders_S: Hej Vid ca 20-24 grader så väntar man till dagen efter. Anders