Hej!

Nu "fejsar" jag ytterligare en utmaning. Det var någon filur som hade putsat direkt på en asfaltbestruken yta av grundmuren, som numera står ut mot det fria. Denna puts har delvis lossnat och jag har nu brutit loss all puts på området. Nu kommer utmaningen. Kan jag göra något fiffigt med detta? Att bila/blästra bort ytan känns lite stort och jobbigt och skulle gärna hitta på någon annat spännande. Finns det någon primer kanske för att göra så att putsen fäster? Då kan jag putsa. Vad sägs? Något annat förslag man kan göra? :p

Förr så putsade man på det asfaltsbestrukna, både på husgrunder och i badrum där asfalten var dåtidens tätskikt. Man får aldrig det lika bra och hållbart som om man putsar på tegel eller motsvarande men görs det rätt och inte utsätts för mer än vanlig väder och vind så håller det i många år utan problem.

Du får grunda med sk "välling". Ren cement som du blandar så att den har konsistens som välling. Den slår du sen på ett tunt lager av, det behöver inte vara helt täckande men så gott som.

Vänta sen 1-2 dagar och putsa som vanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.