10 315 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
måla ny träfasad
Hej,
vi kommer få en ny träfasad.
Nu föreslår säljaren att vi grundolja träet innan vi sätter up det (ändträ och sådant) och sedan grundmåla ner det sitter på fasaden. Då kommer man bara åt framsidan av bottenbrädan.
1. räcker det med att grundmåla framsidan av bottenbrädan? Sidorna och baksidan blir då hel omålat.
2. Är det bra att vänta med tackfärgen tills träet har torkats ur ännu mer? (enligt säljare går det jätte bra att måla direkt.)
Tack för hjälpen
Olivier
vi kommer få en ny träfasad.
Nu föreslår säljaren att vi grundolja träet innan vi sätter up det (ändträ och sådant) och sedan grundmåla ner det sitter på fasaden. Då kommer man bara åt framsidan av bottenbrädan.
1. räcker det med att grundmåla framsidan av bottenbrädan? Sidorna och baksidan blir då hel omålat.
2. Är det bra att vänta med tackfärgen tills träet har torkats ur ännu mer? (enligt säljare går det jätte bra att måla direkt.)
Tack för hjälpen
Olivier
Hej
Att grundolja träet är en sorts grundningi sej. Den har till uppgift att fylla upp de längsgående träfibrerna och att motverka fuktupptagning.
Mitt förslag är beroende på vad för målningssystem du ska måla med följande:
1. Grunda flödigt med impr grundolja
2. Måla vått i vått med grundfärgen så att överskottsoljan blandar sig med grundfärgen och låt det torka.
3. Täckmåla en gång.
4. Sätt upp panelen
5. Måla ytterligare en gång.
Färdigt.
Försök att alltid välja ett målningssystem från enn "stor" tillverkare för de har koll på vad som gäller och du kan alltid få råd och tips på förfarandet mm.
Mitt tips är att välja en Vatten/oljeblandad grundning både som grundolja och sedan som grundfärg därefter välja en akrylat som målas i 2 skikt.
Tänk bara på att inte måla baksidan på panelen med akrylatfärgen.
Rätt utfört med rätt produkter har du ett ommålningsintervall på mellan 10-15 år.
Lycka till med ditt färgval
Anders
Att grundolja träet är en sorts grundningi sej. Den har till uppgift att fylla upp de längsgående träfibrerna och att motverka fuktupptagning.
Mitt förslag är beroende på vad för målningssystem du ska måla med följande:
1. Grunda flödigt med impr grundolja
2. Måla vått i vått med grundfärgen så att överskottsoljan blandar sig med grundfärgen och låt det torka.
3. Täckmåla en gång.
4. Sätt upp panelen
5. Måla ytterligare en gång.
Färdigt.
Försök att alltid välja ett målningssystem från enn "stor" tillverkare för de har koll på vad som gäller och du kan alltid få råd och tips på förfarandet mm.
Mitt tips är att välja en Vatten/oljeblandad grundning både som grundolja och sedan som grundfärg därefter välja en akrylat som målas i 2 skikt.
Tänk bara på att inte måla baksidan på panelen med akrylatfärgen.
Rätt utfört med rätt produkter har du ett ommålningsintervall på mellan 10-15 år.
Lycka till med ditt färgval
Anders
Jag gick på reklamen och blev en Demidekkare ;-). Smidigt och lätt gick det, och känslan några år senare är att det blev perfekt. Målningen ska utföras inom 3 veckor efter att träet har grundmålats. Det gällde åtminstone Demidekk-färgen som jag använde.
mvh Manor
mvh Manor
Hej,
Panelen jag köper har tre hyvlade sidor och en ohyvlad sida.
Den sista ska sitta utåt.
Ska jag nu grundmåla sidorna och baksidan, eller ska jag ha de sidorna helt obehandlat?
Sedan vad gäller färgval:
Jag var inne på Nordsjö Tinova VX oljatäckfärg, men den här demidekk låter inte dumt heller
Vad galler VX tycker jag att det är smidigt med samma färg till grundning och täckning
Någon som vet om det är något prisskillnad?
Tack
Olivier
Panelen jag köper har tre hyvlade sidor och en ohyvlad sida.
Den sista ska sitta utåt.
Ska jag nu grundmåla sidorna och baksidan, eller ska jag ha de sidorna helt obehandlat?
Sedan vad gäller färgval:
Jag var inne på Nordsjö Tinova VX oljatäckfärg, men den här demidekk låter inte dumt heller
Vad galler VX tycker jag att det är smidigt med samma färg till grundning och täckning
Någon som vet om det är något prisskillnad?
Tack
Olivier
Hej,
Vi har grundmålat allt virke nu (Visir Extra)
Det blir första skiktet täckfärg under nästa vecka (Demidekk Optimal)
Sedan ska vi sätta virket på fasaden (grundmåla och täckmåla ändträet vid skarvning)
Är det då bra eller dåligt eller spelar det ingen roll om man vänta tills efter sommarn med den andra skikt med täckfärg?
Tack
Olivier
Vi har grundmålat allt virke nu (Visir Extra)
Det blir första skiktet täckfärg under nästa vecka (Demidekk Optimal)
Sedan ska vi sätta virket på fasaden (grundmåla och täckmåla ändträet vid skarvning)
Är det då bra eller dåligt eller spelar det ingen roll om man vänta tills efter sommarn med den andra skikt med täckfärg?
Tack
Olivier
Hmm, undrar om någon läser i denna tråden just nu, men provar att fråga i alla fall:
Ungefär hur mycket kostar det att måla med respektive färgsystem?
Vårt hus är ca 9x7m enplans (ungefär 70kvm väggyta om man tar bort dörrar och fönster uppskattar vi det till).
-4000kr, 6000kr eller 10000kr eller mer???
Ungefär hur mycket kostar det att måla med respektive färgsystem?
Vårt hus är ca 9x7m enplans (ungefär 70kvm väggyta om man tar bort dörrar och fönster uppskattar vi det till).
-4000kr, 6000kr eller 10000kr eller mer???
Manor skrev:
Vårt hus kommer vara grundoljat och grundmålat från fabriken, då finns ju knappt någon chans att täckmåla inom 3 veckor. Betyder det att man bör välja någon annan färg än Demidekk?
/Anette
12x10 m bottenyta, 2.5 våningar, första 3.5m takhöjd inne de övriga 2.5 meter. Alltså en massa kvadratmeter fasadyta. Blev klar idag med målningen. 30 liter färg gick åt samt ca 5 liter olja. total kostnad ca 5000 kr. Allt givetvis målat och grundat med linolja och linoljefärg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden