viltfjall
viltfjall: Har nu sett ett helt hus panelat och klart som "sprutades" med järnvitriol för 2 år sedan men av vanlig ogrässpruta. Killen tyckte det hade funkat riktigt bra och var jag kunde se har det blivit ett bra resultat. Jag kröp runt lite och kunde inte se så mycket spill eller fläckar. Funderar skarpt på att köra detta koncept fast ev spruta innan panelen spikas.
5 svar · 11,2k läst
S
Sowerhill: Bebyggelse på hårt utsatta väderlägen byggs oftsat med liggande panel då den håller bättre mot väder och vind. Varje enskild bräda utsätts för mindre påfrestning än vad en stående panelbräda gör. Där rinner vattnet utefter hela brädan betydligt längre tid och har större möjlighet att leta sig in i ev. otätheter och springor. Det finns en anledning till att det finns en
5 svar · 13,0k läst
·
P
P_sqvist: jag har inte märkt något i betongen annat än i garaget som är en separat utbyggnad där är grunden lite sprucken,..men annars ser man ju inte betongen bakom fasaden så det är ju svår att veta. men att det skall ha tagit sig dit känns inte troligt....men jag vet ju inte.. har inte märkt tydlig skillnad i att det sprängts sönder mer...bara blivit mjukare... kan man spackla sprickor i
8 svar · 7,7k läst
P
P_sqvist: jag skulle behöva ersätta den nedersta halvmetern på fasadpanelen runt hela mitt hus - det är på vissa håll rätt dåligt, mjukt och murket - saken är den att det inte alls finns ekonomiska eller tidsenliga resurser just nu - men jag tänkte att är det möjligt - kan man - avlägsna de nedre delarna som är dåliga och eventuellt olja in eller på annat vis skydda den blottade delen bakom
0 svar · 2,9k läst
G
gaia: [citat] som vanligt , har du rätt :) gaia
4 svar · 3,6k läst
J
jon_h: Ah, jag missade det, sorry. Jag håller med Ferlesjö, det känns säkrast att byta gipsen.
5 svar · 3,7k läst
A
andersmc: Du kan använda gips, asfaboard, vindpapp eller vindduk (heter Vindex eller nåt sånt). Allt det här fungerar. Men som du är inne på är luftspalten väldigt viktig. Du får titta på just ditt hus hur det ska lösas. Det har nyligen kommit en del larm om att utegips inte är så bra. Rättare sagt är det ytpappen som inte tål fukt.
1 svar · 3,7k läst
M
Mig2006: Okej, tack för svaren lastkaj och saturnus. Jag tror inte att bubblorna har uppkommit för att fasen inte varit fuktig. Jag har målat den när den var skugga efter några timmar av solsken. Jag målade i början av juni när det som varmast. Jag kan inte heller påminna mig om att jag har målat med mer färg på västfasaden än på östfasaden. Jag ska undersöka det där med kvistar. Det kan
3 svar · 17,2k läst
J
Jeppsson: Tack för svaren! Ja, vi har märkt att den suger ordentligt vid första strykningen och det känns ju bra mtp att man inte ska grunda innan.
5 svar · 3,9k läst
F
Ferlesjö: Vi ska putsa huset och har idag "eternitskivor" som ytskikt. Bakom skivorna finns en uppregling av 22 mm brädor, puts (bruk, vass, nät, brädor). Kan man ovanpå detta skruva en 50 mm mineralullsskiva att putsa på?? Någon som har erfarenheten eller kunskapen om dettta?
0 svar · 3,0k läst
P
peterpop: Tack för hjälpen. Nu ska jag se hur det går när jag skrider till verke. peter
5 svar · 10,0k läst
·
B
brine: Påverkade blandningen av borax kulören på färgen något??
4 svar · 11,8k läst
P
Pius: Jag rekommenderar linoljefärg från Kulturhantverkarna. En liter linoljefärg räcker oändligt långt och går inte att jämföra med annan färg vad gäller åtgång. Linoljefärg = prisvärt. Sedan kan det ju finnas annat som talar emot linoljefärg, t.ex. att man måste gnida ut tunt och vara noggrann, ej slaska på hur som helst. Överhuvudtaget inte ha bråttom för torktiden är viktig.
1 svar · 3,7k läst
Anders_S
Anders_S: Så har vi då hustvättfrågorna igen. Svarta prickar: Prick-Fri från Jape Gröna fläckar: Grön-Fri från Jape. Sedan ska man tvätta huset med ex en fasadtvätt. Ska man bara avlägsna "grönt o svart" finns det underhållstvätt. Anders Jape Produkter AB - Expert på fukt, lukt och mögel
1 svar · 4,3k läst
E
Erik Ljung: tackar! får bli så. en vacker dag när solen skiner kanske man är klar...
5 svar · 11,3k läst
L
lordi: Eller så kan man ju hyvla av några millimeter på fodret, och lämna en bit på den kanten som möter fönstret
5 svar · 4,5k läst
Perk
Perk: Ska du slå på ytterligare ett lager med regel och isolering så tycker jag att det låter onödigt att lägga en regel utmed taket (om du inte behöver den för att fästa något i den). Jag har liggande panel och satte en spikregel utmed taklutningen för att ha något att fästa paneländarna i.
4 svar · 3,8k läst
P
perr11: Jag får tacka för svaren. Det blev lite mer justeríng, men hundra blev det inte. Men panelen som jag har lyckats sätta upp ser bra ut :)
3 svar · 2,4k läst
DVE
DVE: Funkar ju de med... DVE
2 svar · 3,1k läst
B
brevik: En hetvattentvätt är en högtryckstvätt med varmvatten. Du kan säkert hyra en hetvattentvätt av Cramo, Hyreshuset eller liknande. Att köpa en kostar en rejäl slant. De börjar nog på minst 10.000kr [citat]
3 svar · 4,9k läst
C
ClaJe: Någon som har entrétak a la någon av dessa följande Pulpet Konvex, Pulpet Vkonsol eller Båge Akryl? Brukar man bara sätta över entrédörren och lämna grovingången utan eller sätta på båda? Vårt hus ser ut såhär: Hus, små hus, villa, villor och tomter från Modulenthus Passar det sig med entrétak eller ska man skita i det....? Mvh
0 svar · 3,7k läst
F
fredwel: Kan väl börja med att säga att jag inte är någon vän av mexitegel, om jag skulle "vara tvungen" att köpa en mexitegelvilla skulle jag nog slamma och måla den. Slammningen skulle vara såpass tunn at man kan se konturerna av stenarna. /fredrik
2 svar · 9,7k läst
B
BigGitt: Har ett hus byggt på 70 talet. Det vita mexi tegel har blivit grøn på norrsida och rød på sydsidan. Nu undrar jag vad det går att gøra åt saken? Hur ska fasaden tvättas? Vad kan den målas med? Eller ska den putsas? Vad ska jag gøra?
0 svar · 9,7k läst
T
Tabors39: De offerter vi fått in på renovering, tvätt och avfärgning av befintlig putsfasad har varit från ca 700:-/ m2 och uppåt. Inklusive ställning. Då ingår bara en viss del nyputs eftersom det är svårt att på förhand veta hur mycket som behövs. Mvh P.
1 svar · 9,8k läst
C
imported_Byggaren: Fördelen med skruv är att den går att skruva ur igen om det skulle behövas för att byta ut en bräda. Det går inte med spik. Risk finns oxå att skada andra brädor under bortbändandet. _______________ Byggaren
15 svar · 20,2k läst
matbr107
matbr107: Ser ut som våran. Kallades liggande enkelfas (lite bredare än normal panel) av våran husleverantör. Villa Brodén: - Huset 19
2 svar · 8,6k läst
·
sam
sam: Tycker personligen att kombinationen vitt och svart är väldigt snyggt på moderna hus. (En del av huskroppen/huskropparna i svart och en annan i vitt). Se exempelvis Myresjöhus visningshus i Vallentuna: Myresjöhus Huset är inte likt Skogås över huvud taget, men det ger en bild av vad jag menar...
1 svar · 2,6k läst
K
ktm250: Organisk färg = plastfärg. Tänk på att den släpper ut fukt i ångform, men inte i droppform vilket betyder att, har du minsta spricka i färgen så kan det regna in och det kommer inte ut igen förrän det antagit ångfas och det sker inte över en natt direkt. Silikonharts används mycket i Tyskland, men de har inte riktigt samma klimat som oss.
17 svar · 25,2k läst
B
bubbs: vi har målat vårt betonghus med S0500N och det ser vitt ut, den är ju ytterst ytterst lite grå, men det upplevs inte. Ser superfräscht ut! Vi hade föreställt oss huset vitt och när vi målade med 0502y och 1002y blev det visserligen inte fult, men inte som vi tänkt oss från början, 0500 är en fullträff för oss! Vet ej hur fräscht det ser ut om ngt år, men det återstår att se.
7 svar · 6,0k läst
paller
paller: Hej Vi funderar på att ge oss in på byte av trägavlar (gavelröste?) på vår putsade skånelänga (alltså träpanelen överst). Både jag och min man har tummen mitt i handen (hans är faktiskt värre än min:), men spika och såga kan vi ju :) Min enkla fråga är hur man gör ? Vi tänkte först slita bort plåten som de förra ägarna satt dit, och därefter ta loss den troligen murkna
0 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.