Anders_S
Anders_S: De flesta husen är bara transportgrundade vilket innebär att du måste grunda och täckmåla 2 ggr. Anders
3 svar · 9,4k läst
hajof70
hajof70: [citat] eller färdigblandat på fat så blir det ännu billigare!!
15 svar · 9,8k läst
·
Robert_Maria
Robert_Maria: Med risk för att det blir lite OT så säger jag tack. Hantverkare är ett underligt folk ibland, de kan gå från att vara helt underbara till fullständiga idioter på noltid.
3 svar · 9,9k läst
S
Snaskpelle: En bekant målade sitt vita mexitegel-garage med vit silikatfärg, ser inte längre sjavigt ut. Vet inte om jag kan rekommendera det med det funkade för dem.
5 svar · 7,0k läst
Saxpy
Saxpy: Du kan ju alltid hyra en Speedheater istället... Den versionen man hyr lära dessutom vara större än den normala som man köper.
1 svar · 4,6k läst
N
nimphidia: En fråga. kan man sätta cederträ över denna takkupa? Hur går man till väga ? [bild] Funderade själv i denna riktning : 1. Regla direkt på plåten med träreglar, ev silicon över skruvhålen 2. Sätta upp cederträ på reglarna, klart ? Alla råd & tips emottages ;)
0 svar · 3,5k läst
fubar
fubar: Har ett hus med STO-puts. Under några av fönstren finns nån sorts hård plast(?) som ska gå bra att skruva i. Tänker sätta dit blomlådor. Kan jag fästa direkt i putsen eller ska man sätta en bräda i mellan för att skydda putsen från blomlådan?
0 svar · 2,1k läst
K
ktm250: Alcro Färg - Färgsätt i datorn
1 svar · 2,8k läst
zno
zno: [citat] Då fick du ett bra pris... Jag fick prisuppgift på 220 000:- i tillägg för puts istället för stående träpanel. Enplanskåk på 160kvm.
8 svar · 10,7k läst
J
jon_h: Och framför allt för att det kan ju finnas en luftspalt bakom originalpanelen, och det tränger säkert in luft underifrån mellan panelen och masoniten också. Då blir all isolering utanför detta ganska bortkastad. Riv bort masoniten och panelen och kör därifrån.
3 svar · 2,7k läst
Spiderman
Spiderman: [citat] Brädorna är väldigt tjocka så jag tror att det ska gå att få loss dem - hela. Tack för tipset. Jag ska titta in hos västkustskivan.
9 svar · 4,7k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Vet inte om det är nån större vits att tvätta, beror nog på färgvalet (typen av färg). Förr lät man nypanelade hus stå omålade över en vinter för att färgen skulle fästa bättre och det torde ha gällt för slamfärg/linoljefärger. Tror dessutom inte att huset blivit så skitigt att annat än vatten av inte allt för högt tryck bör användas med reservation för om det finns
8 svar · 2,8k läst
A
andersmc: Locken sågar nog alltid av. Lyft lite på den men kofot och lägg en distans emellan, så går det att kapa dem utan att såga i panelen. Om man sen ska kapa panelen eller inte beror på svaren på frågorna: "hur mycket jobb vill jag göra nu?" och "hur mycket jobb vill jag göra när jag ska byta panel?". En del av fuktskyddet kan vara en plåt över skarven. Du kan också låta trädäcket
1 svar · 7,3k läst
L
lindalus: Vi har ett fönster på ca. 1x1 meter som vi vill mura igen, fasade idag är vitt tegel. Då jag är kvinna och helt ovetande om vad som ska göras önskar jag råd. Var köper jag vitt tegel, ska jag kontakta byggare eller kan en killkompis göra detta som är kaklare. (har inte frågat honom ännu). Tips och råd och ex. på pris.
0 svar · 6,3k läst
K
Kuragarden: Hej! Vi Har bytt fasaden på vårt hus, och 30000 hade inte räckt långt. 55.000 låter inte heller som något överpris. Ja tror att varje sida närmade sig ett sexsiffrigt belopp. Men då ingick fönsterbyten och isolering oxå. MvH A.
4 svar · 16,5k läst
·
GreenTurtle
GreenTurtle: Den "grundfärg" (oftast grå) som hus levereras med, är enbart ett sk transportskydd. Citat från Alcros hemsida: "Nya hus med fabriksgrundade fasader bör ses som obehandlat trä. Oftast är denna grundning endast ett transportskydd. Därför ska även dessa fasader skyddas och grundmålas snarast möjligt." Med andra ord, gör som din målare rekommenderat dig, först grundmåla 1 gång och
2 svar · 2,5k läst
Anders_S
Anders_S: Varför inte ta en titt på alla Maxihusen De ingångar jag sett är målat med Alcro Allmoge i rött och gult! anders
3 svar · 4,9k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: ser ut dom nån variant på råspont, fast bredare.
5 svar · 4,1k läst
O
oderooy: Det kommer att kosta oss 50,000 ex moms för oss att blir av med eterniten på fasaden (200 m2). Mycket pengar, men då blir det bra gjort. Ingen sjafs med granar och sådant (vi bor i ett radhus). Firman som gör jobbet kommer med rymddräkt och en husvagn med dusch.
6 svar · 44,5k läst
G
gaia: No ja, en vägg byggd av 7 komponenter och av minst 7 sorters material som skall samarbeta utan minsta krångel ... en "väggmacka" med för mycket pålägg för att smaka gott, tyckte jag redan 2004 :). Det är bara skrämmande att man erbjuder riskabla putsade träkonstruktioner som kostar mer och håller mindre. Träpanel på trähus och puts på stenhus fungerar fortfarande. gaia
1 svar · 4,8k läst
morsan
morsan: [citat] Lite Googlande gav svaren :) Falurödfärg
5 svar · 11,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Hmmmmm..:) http://www.byggahus.se/forum/382549-post101.html
3 svar · 4,8k läst
M
Mangelito: Tackar för svaren. Kände bara att det var onödig kostnad om man kunde slippa cellplasten.
5 svar · 10,3k läst
·
K
ktm250: [citat] Härdtiden för ett kalkbruk är helt beroende av temperatur och fuktighet då den är lufttorkande. Man kan säga att luftkalbruk nästan kan räknas som sommarbruk. Utomhus vår och särskilt höst så kan man få vänta i evigheter innan det torkat ut. Ett hydrauliskt kalkbruk är inte lika känsligt då den härdar även under vatten. Silikatfärg är inte att rekommendera på
5 svar · 8,4k läst
saturnus
saturnus: Jag beställde min fjällpanel från en såg, då jag ville ha den lite bredare = 145x22mm (sågad gran) garaget i det närmsta klart. [bild] knutbrädor och tillslutning runt fönster o dörrar är 120X28, och ligger inte ovanpå fjällpanelen, utan stöter till denna. [bild]
6 svar · 20,6k läst
·
Tripod
Tripod: Ska kolla upp vad det var för bruk vi använde. Det var svärfar som kom med bruket. De har också ett mexitegelhus byggt samma år som vårat, -77. Det vore ju dumt att använda fel bruk när man ändå gör sig besväret att laga fasaden.
9 svar · 16,2k läst
H
hyweu: Tackar för informationen! Ska försöka få ihop någonting utifrån detta till kalkylen som jag ska ha med mig till banken...
7 svar · 10,1k läst
yonna
yonna: Provmålning på minst en kvadratmeter - och gärna med flera nyanser - är verkligen att rekommendera. Sedan bör provfärgerna sitta en tid så att man verkligen ser hur de förändras när de torkat och hur de ser ut när det är mulet, med sol och utan etc. Man bör också ta hänsyn till att färgen bleks. För min egen del var jag mycket känslig för om färgen skulle se 'våt' ut eftersom
19 svar · 10,3k läst
M
marjons: [citat] Det gäller väl inte om det är täcklasyr?
2 svar · 12,5k läst
M
marjons: [quote="Gustaw, post: 342260"]Jag hittade produkten sicaflex som man kan fylla torrsprickor med. Den är flexibel och skall klara träets rörelser. Enligt uppgift använder snickare/målare denna själva på sina egna hus. Men byter panelen på andras...QUOTE] Har du testat själv, eller vet du någon som har gjort det? Hur blir resultatet?
2 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.