Har sökt på sajten och läst igenom samliga puts + fasadinlägg, det var en del :-). Mer rådvill blev jag :-(.

Kommer att riva min träfasad på suterrängvåningen för att putsa. undervåninen byggd av lecca. Jag vill tilläggsisolera samt lägga på puts. Har tittat på MAXIT och deras system. Är det något för mig? Skall jag använda mineralull, vilket vissa dissar eller skall jag använda cellplast eller skall...

Många fina råd finns det men vad är brukligt? Putsen kommer gå ner i marknivå. Vill att det skall vara smidigt att sätta dit samt att det inte skall spricka efteråt. Kommer även finnas dörrar och fönster.

Den som kan detta med puts söker jag. Tanken är att få göra det själv utan arbetskostnad till annan.

K
Smidigt att sätta dit, tilläggsisolera, inte spricka... när du skriver gå ner i marknivå. Menar du då att den ska gå ner under mark?
Då är det Serpotherm du ska titta på alltså tunnputs på cellplast.

Putsen samt isoleringen kommer att stanna ovanpå den redan lagda betongstengången. Den kommer alltså ligga i marknivå någon slags förstärkning mot snö och vatten behöver jag väl tillföra?

K
Man använder sockelbruk på nedersta delen. Självklart ska det finnas avrinning för vatten och liknande. Ev. tätning bakåt kan vara bra beroende på hur det ser ut. Ställa skivorna på betongstenen blir ingen bra lösning med tanke på att det inte är en del av huset, om man säger så. T.ex. om du får resningar i plattläggningen så pressar de upp putsskivorna. Använd istället de bottenlister som tillverkaren rekommenderar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.