N
Nisse51: huset är från 72..trähus..gamla fönster men tätningen ser bra ut..ingen drevning runt karmarna bara nån millimeters mellanrum..kan flytta ut dom nya reglarna mer.så jag kan dreva där i alla fall..men hur står sej gipset almänt mot vinpapp??
7 svar · 9,8k läst
Anders_S
Anders_S: Jag är rädd att du tyvärr för skrapa ner allt från fasaden (det lösa) och ev grunda om det igen och sedan 2 ggr med en ny akrylatfärg. Om detta är kännt av Flugger så bör de i rimlighetens namn ersätta med minst ny färg. Ring huvudkontoret direkt. Anders
1 svar · 7,6k läst
N
Nisse51: tack så mycket ingenjören...bra sida...ventilationen gälde upp under takbotten ,som går ända upp till nocken om du förstår vad jag menar, det ska ju vara mellanrum där nere med...det jag tänkte på...:) men stort tack för ditt svar..
3 svar · 10,1k läst
·
J
J&J: Tackar! :)
2 svar · 3,9k läst
B
brevik: Vi har ett hus i grådaskig mexitegel. Vi har även en utbyggnad i trä som fungerar som matrum vilket gör att vi har en tegelvägg inomhus som tidigare har varit yttervägg. Förra ägaren målade denna mexitegelsyta med vit färg. Jag tror inte det skulle bli så snyggt att göra det utvändigt.
31 svar · 54,2k läst
Thomas_Stina
Thomas_Stina: Hej! Jag väljer att öppna en tråd här oxå... Är intresserad av inspiration - gärna i form av bilder på bruna hus med träfasad. Verkar inte som detta är så vanligt, så det är svårt att hitta exempel. //Stina
0 svar · 3,1k läst
M
mino: Eller går det rent av att sätta ny panel på putsen utan att knacka ner den?
1 svar · 4,1k läst
L
leinad: 10.68 kr/löpmeter + moms betalar jag till en Woodybygghandel här i närheten. Fast då har jag bra rabatt.
9 svar · 19,9k läst
eric_empire
eric_empire: Hej tänkte be om lite tipps och råd... Jag har en 60tals villa i rött tegel som fasad beklädnad... Det stora fönster partiet är mycket dåligt och måste bytas, vid del lilla fönstret 14X10 saknas förstärkning i teglet så att det börjar släppa i fogarna över fönstret... Min tanke är att med diamant kliga skära vertikalt ut med fönstrena för att sätta funkispanel över och under
0 svar · 3,9k läst
Anders_S
Anders_S: Du måste återkomma om de olika bitarnas kondition Om fagad färg är poröst eller sega att bryta av osv. Anders
3 svar · 3,3k läst
K
kalle26: Jag har varit med om allt på detta bygge. I höstas var jag orolig för att plastfärgen frusit i burken under förvaring. Dessutom målat sent på hösten under låga temperaturer. Nu också målning i juni under värsta värmeböljan i strålande solsken. Jag skall kolla om väggen fått värmeblåsor. Situationen kanske räddas av att solen bara hade lyst i en halvtimme på väggen innan jag
5 svar · 3,5k läst
P
peters: En fråga om det går att sätta träpanel på en putsad fasad. Huset jag bor i är byggt 55 och påbyggt 75. Delen från -55 är putsad och dax att åtgärda. Den tillbyggda övervåningen från -75 med panel är oxå dax att åtgärda. Nu är min fråga kan man sätta panel på även den putsade delen ? Detta utan att göra något annat än att tvätta av putsen och göra en luftspalt bakom
0 svar · 3,0k läst
K
kallstrom_74: har en idé om att klä om huset kanske? finns det inte betongplattor som man skulle kunna klä fasaden med (lika höga som väggen) ? typ lättbetongplattor som man skruvar fast i befintlig yttervägg? skulle man inte kunna hör med nån betongfirma i utlandet? tyckte mig ha läst här att det finns billigt i lettland eller något?
0 svar · 3,8k läst
B
Bricky: Ja, det räcker säkert om du jämnar till men börja inte putsa på färg bara. Knacka ner det istället. Åtminstone så att du får bort färgen och får en yta att putsa på. Sen behöver du inte sätta när om det är tegel du ska putsa på, den fyller inte så mycket funktion då. Har du en tegelvägg eller motsvarande så är den fast nog och du putsar direkt på denna, möjligtvis grundar
3 svar · 2,5k läst
·
B
Bricky: Putsa på färg är ingen bra idé. Men gå över med en mejselhammare och få bort det mesta av färgen och sen putsa hade jag gjort på mitt eget hus. Då får putsen bra fäste, förutsatt att det är fasad som ligger utanför så att det inte blir massa fukt som tränger ner. Annars om du tycker att det är en enkel lösning att slipar ner det så gör det, jag tycker det låter väldigt
1 svar · 2,4k läst
D
Dantotsu: [citat] Färgen är inte ny, flera år gammal. För ett antal år sedan användes denna akrylatfärg både inomhus och utomhus. För att kunna använda den inomhus var man tvungen att minska ned mängden "gift", dvs. fungcider. Fungcider är ett svampdödande gift. Om jag inte missminner mig så får utomhusfärg innehålla hägst 1% fungicider. I ett försök att ta fram en kvalitet som gick att
17 svar · 28,5k läst
T
tenderp: Vi har impregnerat (hydrofoberat) den fastighet som jag bor i. Eftersom jag är kemitekniker och sitter med i styrelsen (brf) läste jag på all den forskning som har gjorts i sverige om hydrofobering (främmst vi Lunds tekniska högskola). Jag blev ganska imponerad av de resultat som jag fann. Det finns tyvärr inte så mycket vanlig litteratur publicerad på området, men "Fuktsäkerhet i
2 svar · 8,4k läst
D
dickedonk: har ni nätat smygarna?
2 svar · 3,7k läst
D
Sto
dickedonk: ja har kört flera stora byggen med sto. ja r murare och gillar därför inte spackel jobb som sto är, det är ingen feeling i sto o ser ganska livlöst ut. det snyggaste är iallafall rillputsen om man nu vill köra sto. att putsa på friggo verkar även det lite konstigt då ja tror att väggen ej kan andas, ja tror att kåken mår dåligt bakom en cellplast skiva, men enligt sto är det inte
1 svar · 2,5k läst
L
Linus_Arthursson: Hej Jag beställde silverfärgade rännor till hus och garage (Lindab). Tog ett par dagar men var inte (eller försumbart) dyrare än vit/svart. Var inne på aluzink men blev rekommenderad silverlack som skulle stoppa bättre. /Linus
1 svar · 4,7k läst
J
JohanKson: Nu har jag införskaffat dubbelspåntat ohyvlat virke. Skarven är lite försänkt så jag tror det blir en bra effekt. Nu gäller det bara att hitta medicin mot höjdrädsla...
4 svar · 3,3k läst
A
andersmc: [citat] Jovisst, det funkar ju utmärkt om man har den möjligheten. Men om man inte har det så finns det andra lösningar som är enklare.
10 svar · 9,9k läst
Henok12
Henok12: tack ska ni ha.... skall googla runt o kika lite.... henke
5 svar · 4,7k läst
M
mr_bygg: Kolla upp ordentligt att huset verkligen är grundmålat och inte bara transportskyddat! (Många hussäljare kallar transportskyddet från fabrik slarvigt eller av ren okunskap för grundmålat) Om huset är riktigt grundmålat så är det inget problem att vänta ett tag för att undvika att träet torkar och orsakar springor som syns vid lock panelen.
2 svar · 2,4k läst
T
trojlee: man tackar:)
2 svar · 2,5k läst
H
hotspur: Tack för råden. Det blev Demidekk Optimal till slut, bla för att den hade lägre glansvärde än Nordica Eko.
6 svar · 4,2k läst
B
Bricky: Under min tid som murare så fogade jag bland annat om ett sexvåningshus under en sommar. Vi var tre som jobbade med det, varmt och skönt var det och ett ganska trevligt jobb. Vi hade då notfräsar som vi satte på en vinkelslip. De slits ut ganska snabbt, speciellt om fogen inte är helt lös och porös så köp några stycken billiga är mitt tips. Med de fräste vi ur fogarna och vi testade
2 svar · 7,1k läst
P
Peter_K: Lägger till en dålig bild
1 svar · 3,9k läst
·
K
ktm250: Beror ju på vilken tillverkare du använder. Kolla här t.ex: http://www.maxit.se/media/22/pdf/puts/arbetsanvisningar/serposol_aquapanel.pdf
1 svar · 4,7k läst
P
Poggan: Jahaa..... ;) Jo det ligger väl däromkring tror jag..... :)
3 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.