9 741 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
bätre färg med extra zinkvitt ????
Hej - jag hörde talas om ngn som köpte Zinkvitt pulver i norge och blandade i den färg han målade fasaden med . Vet inte vilken färg det var - men han hävdade att det blev bättre motståndskraft i den färgen än annars ... Har ngn erfarenhet av detta ? Kan det stämma ? Kanske är det miljöskäl till att man inte har det i ifrån början - eller är detta bara skörna ?!
Produkter som diskuteras: "zinkvitt"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Kan kanske höra samman med den färg som säljs i lågprisvaruhusen. Flera av dessa lågprisfärger innehåller kanske mindre färgpigment än bruktigt, så lite extra zinkvitt kanske inte skadar. men köper man färg från de stora tillverkarna så innehåller dessa rätt mängd färgpigment, så att övergöda dessa färger med ytterligare pigment, skulle snare försämra färgen, eller kanske förkorta kulörens liv. Det mesta av färgpigmenten blåser ändå bort, när träet sugit åt sig oljan
Zinkvitt sägs ha mögelhämmande egenskaper. Kanske var det var därför som norrmannen blandade det i färgen? I linoljefärger finns alltid zinkvitt med som mögelhämmande substans. Förr hade man också blyvitt som var ännu effektivare men som sedan blev förbjudet av miljöskäl. Du kan läsa om zinkvitt på de olika linoljfärgstillverkarnas produktbeskrivningar.
Men frågan är, kan man blanda detta pigment i vilken färg som helst? Och i vilken dosering?
Men frågan är, kan man blanda detta pigment i vilken färg som helst? Och i vilken dosering?
Om han menade zinkvitt eller blyvitt vet jag inte. Båda är mögelhämmande. Blyvitt är inte längre tillåtet att ha i färg. Vet ej om det går att köpa som löst pigment. Hur som helst så är jag tveksam till om dessa färgpigment går att blanda i alla typer av färger.............
Kanhända att zinkvitt är mögelhämmande men på konstskolan använde vi zinkvitt bl a till att blanda färg (olje-) till olika nyanser. Redan vid liten inblandning skedde förändringar. Blandar du rött med (tillräckligt) zinkvitt får du så småningom rosa, blått blir ljusblått o s v. En faktor som är nog så viktig att ta med i beräkningen.
MVH
Ronnie
MVH
Ronnie
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden