G
Gutte: Visst går det att putsa ett tegelhus. Frågan är bara vad för färg som sitter på fasaden? Enligt dom som putsade om mitt hus så bör man inte putsa över färg utan man måste först blästra hela fasaden. Detta för att fasaden fortfarande ska kunna andas.
1 svar · 5,1k läst
thobjo
thobjo: [citat] Denna bok finns även att ladda ner alldeles gratis här.
12 svar · 7,0k läst
N
Niq: Jag "lagade " min panel som hade lite torrsprickor med linoljekitt. Det har fungerat väldigt bra. Man ser inte sprickorna efter det att dom målats och dom håller tätt mot vatten samtidigt som linoljekitt är ett naturmaterial som går bra ihop med trä. Inga fåglar har ännu hittat kittet i brädorna. det som sitter i fönstren hittar dom.
6 svar · 13,1k läst
K
koddas: Tänkte göra om de pelarna som idag bär upp balkongen. Pelarna är idag stålrör med diametern 110 mm. Nu undrar jag ifall man skulle kunna klä dessa med cellplast(frigolit). Tänkte holka ur dessa så att de passar mot befintlig pelare och limma fast dessa. Ny form blir fyrkantig med sidan 200 mm. På cellplasten tänkte jag sedan sätta nät, (vet ej vilken typ som är att rekommendera
0 svar · 5,8k läst
B
bygg-Andy: Oddj. Tackar för ett mycket bra tips ang. fotograferingen av fasaden inför besiktningen. Ska genast fixa det. Det stämmer att det är tunnputs på cellplast. Att huset skulle vara skevt tror jag inte eftersom det syns på hela fasaden men att cellplasten är ojämn kan det bero på.
9 svar · 7,6k läst
vespaman
vespaman: Kalas! Misstänkte något i den stilen. Enligt mäklarens objektbeskrivning så är "stommen cementsten, bjälklag av trä", och jag är nästan säker på att det var puts som ytskikt när huset byggdes, mer vet jag inte. Men däremot är det 3-glas fönster, så förmodligen byttes dessa i samband med mexifasaden. (och det leder ju osökt vidare till att man förmodligen passade på att
11 svar · 8,2k läst
O
OddJ: Skall ni göra helt ny tilläggsisolerad fasad och nya fönster så borde ni ha en arkitekt som hjälper er. Kanske andra fönsterstorlekar och dörrplaceringar skulle passa er bättre. Konstruktionen av tillbyggnaden ser lite skum ut på bilderna, man bör ta dit någon som kan det här inför en så stor investering. Skall man lägga ner de pengar som nya fönster innebär i arbete (med
4 svar · 4,8k läst
A
AndersG: [citat] Ja. [bild]
4 svar · 12,0k läst
A
4 svar · 12,0k läst
A
AndersG: Troligtvis är den ena panelen bredare bräder, med en smalare spikad över skarven (läkt). Den andra har säkert spontade bräder.
1 svar · 3,9k läst
F
frasse: Kolla med Södermalms Trä, de har ganska mycket att välja på. De ligger vid Danvikstull.
3 svar · 8,3k läst
G
gaia: börja med: http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/14/100589-14/teksten.htm gaia
2 svar · 3,9k läst
D
daniellindholm: Ribborna hos oss går in under takfoten, som är helt inklädd (tät). Ventilationsspringan blir då mellan ribborna. Det kanske är i snålaste laget eftersom just den ventilationen är den viktigaste.
1 svar · 5,0k läst
Q
que: jag hade inte gjort något pga att det inte är ändträ
3 svar · 7,2k läst
P
paldyberg: Hej! Jag måste laga min plåtfasad från tidigt 70-tal. Det är en aluminiumfasad son kallas SM-panel. Plannja gjorde den tidigare, men den har utgått ur sortimentet. Eftersom jag inte vill göra om hela fasaden söker jag nu alternativ. Vet någon var jag kan få tag i denna typ av fasad, ny eller begagnad. Färg spelar ingen roll, jag kan måla, men helst vit. Längden måste vara 3,5, men
0 svar · 4,6k läst
A
AndersG: "Där har både pleximaster och Kulturfärg helt rätt" Med en modifikation dock. Järnvitriol har en mögelhämmande effekt. Det är kort sagt och som du redan märkt, giftigt.
4 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.