Förutom fönstren skall även det faluröda få sig en omgång i sommar... Tar tacksamt emot tips om bästa faluröda slamfärgen! Är det "originalet" som gäller eller finns det andra som är bra?
 
Byggmax Falu Rödfärg är helt OK. Men det ska vara den som heter Falu Rödfärg. Deras billighetsfärg, som bara heter "Röd Färg" är inte lika bra, den är mycket tunnare.
 
Finns emblemet med det lilla röda huset är det färg äkta falu rödfärg. Skulle tro att den som säljs på byggmax och heter Falu rödfärg är just den. Annars får de inte heta falu rödfärg för det är ju ett varumärke. Finns även på Cheapy och andra billighetsvaruhus.
 
Färgen kostar ju i stort sett ingenting, så varför chansa.

Falu Rödfärg
 
Vi har använt Tranemos slamfärg. Det har nu gått två år sen målning och behöver måla ett varv till på två väggar. Färgen var billig och bra tycker jag.
 
Numera finns det ju bara en *Falu* rödfärg. Tidigare lånades varumärket, vad jag förstår, till rödfärgsfabrikat med pigment från Falu koppargruva. Nu har de dock dragit åt tumskruvarna varför många fabrikat som tidigare använde Falu rödfärgs-symbolen (och varumärket) inte längre får göra det.

Tror säkert att det finns lika bra "kopior" - varifrån pigmentet kommer behöver ju inte spela någon roll. Men Falu rödfärg är ju rädda om sitt varumärke och förmodligen är de mer kvalitetsmedvetna är exempelvis de som tillverkar särskild slamfärg åt ex ÖB eller andra billighetsvaruhus. Att köpa Beckers rödfärg eller liknande finns knappast någon poäng med eftersom den är mins tlika dyr som originalet. På sommaren brukar ju dessutom Falu rödfärg säljas riktigt billigt (199 kr/10 l). Annars är väl det bästa tipset - om man har tillgång till ett stort kar - att koka sin egen rödfärg så slipper man den idiotiska tillsatsen linolja i slamfärgen...
 
Byggmax säljer äkta "Falu Rödfärg" för 199 kr 10 liter som ordinarie pris.
De har även en kopia som Heter "Röd Färg Faluröd slamfärg" vilken kostar 119kr.

Mvh
 
Japp, det stämmer. Det är den "äkta" färgen Byggmax säljer till det priset och den har ju provats ut i några hundra år så den är säkert bra. Har själv målat med den i år. Hur kopiorna är vet jag inte men med byggmax pris känns det inte som man behöver kolla efter heller.
 
Bricky skrev:
Japp, det stämmer. Det är den "äkta" färgen Byggmax säljer till det priset och den har ju provats ut i några hundra år så den är säkert bra. Har själv målat med den i år. Hur kopiorna är vet jag inte men med byggmax pris känns det inte som man behöver kolla efter heller.
Nu är det väl i och för sig bara pigmentet (rödmullen) som är namnskyddat, så det finns möjligheter att trixa med de övriga ingredienserna för att hålla ner priset.
 
Som kasch säger, kolla linoljehalten i färgen. Bestäm därutöver om du vill ha ljust eller mörkt rödpigment... Personligen så skulle jag välja en utan olja eller med väldigt lite olja. Ljusa rödfärgen passar till äldre hus medans mörka passar nyare... Sen skulle jag nog ta en färg som har emblemet med det lilla röda huset, the real deal.
 
Johan Gunverth skrev:
Nu är det väl i och för sig bara pigmentet (rödmullen) som är namnskyddat, så det finns möjligheter att trixa med de övriga ingredienserna för att hålla ner priset.
Det är möjligt. Då korrigerar jag och säger att den Falu rödfärg de säljer på Byggmax är den som visas på denna sida Falu Rödfärg
och till ett bra pris.
 
Johan Gunverth skrev:
Nu är det väl i och för sig bara pigmentet (rödmullen) som är namnskyddat, så det finns möjligheter att trixa med de övriga ingredienserna för att hålla ner priset.
Nja det var så fram till för något år sedan men numera tror jag att det endast är Falurödfärgs egen *färg* som kallas just... Falu rödfärg. Från Falu rödfärgs webbplats:

"För att det ska bli enkelt för dig att välja rätt, säljs Falu Rödfärg från och med i år i en enhetlig förpackning i alla butiker.

Du känner igen burken på designen (vit burk med röd landskapssilhuett) men också på det välkända varumärket.

Står det inte uttryckligen Falu Rödfärg på burken så är det helt enkelt inte Falu Rödfärg."

"Falu Rödfärg handstrykningsfärg tillverkas förutom i egen regi av två licensierade kokerier i Sverige; Vadstena Färg och Falu Vapen Färg."

Om jag fattar det rätt är Falu rödfärg i första hand inte en tillverkare utan just ett varumärke. De färgfabrikanter som vill koka ihop rösoppan på licens med rätt varumärke måste godkännas samt använda orginalpigment, rätt recept och rätt burk. Det dock ganska enkelt för konsumenten - finns bara en burk/design som är orginalet till skillnad från hur det var för några år sedan, då flera tillverkare använde loggan.
 
Kasch skrev:
Nja det var så fram till för något år sedan men numera tror jag att det endast är Falurödfärgs egen *färg* som kallas just... Falu rödfärg. Från Falu rödfärgs webbplats:

"För att det ska bli enkelt för dig att välja rätt, säljs Falu Rödfärg från och med i år i en enhetlig förpackning i alla butiker.

Du känner igen burken på designen (vit burk med röd landskapssilhuett) men också på det välkända varumärket.

Står det inte uttryckligen Falu Rödfärg på burken så är det helt enkelt inte Falu Rödfärg."

"Falu Rödfärg handstrykningsfärg tillverkas förutom i egen regi av två licensierade kokerier i Sverige; Vadstena Färg och Falu Vapen Färg."

Om jag fattar det rätt är Falu rödfärg i första hand inte en tillverkare utan just ett varumärke. De färgfabrikanter som vill koka ihop rösoppan på licens med rätt varumärke måste godkännas samt använda orginalpigment, rätt recept och rätt burk. Det dock ganska enkelt för konsumenten - finns bara en burk/design som är orginalet till skillnad från hur det var för några år sedan, då flera tillverkare använde loggan.
Frågan är vad detta betyder:
"Namnet Falu Rödfärg är lagligt skyddat och får endast användas på färg med pigment från Falu gruva."

Nåväl.Stora Enso har skärpt upp varumärket i alla fall.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.