4 204 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Spika panel på korsvirke
Jag har ett korsvirkeshus med påspikad panel. Bottensyllen och nederdelen av panelen har murknat och ska bytas ut. Nu var panelen spikad direkt mot korsvirke, lerklining och lertegel. Finns det någon anledning till att man gjort så eller kan det finnas någon poäng med att göra som i trähus, spika förhydringspapp, luftspalt genom läkt och sedan panelen?
Rötan kommer sig ju av att vatten slagit upp mot panelen och sedan trängt in i bottensyllen. Hur kan jag annars förhindra detta? Sååå kul är det ju inte att hålla på.
Rötan kommer sig ju av att vatten slagit upp mot panelen och sedan trängt in i bottensyllen. Hur kan jag annars förhindra detta? Sååå kul är det ju inte att hålla på.
Det är absolut vettigt att ha luftspalt i alla fall. Pappens funktion är huvudsakligen vindtätning, och det ska ju inte behövas i ditt hus, om du inte ska tilläggsisolera utvändigt vill säga. Men en vanlig panel så kan det på sin höjd bli fuktigt på baksidan av panelen under extrema omständigheter, men vattnet kan inte hoppa över själva luftspalten.
Om huset är byggt på traditionellt vis så ligger syllarna direkt i jorden eller eventuellt på stenar och de tar tyvärr upp fukt den vägen med. Syllar i ek håller bättre än fur/gran.
Luftspalten är mer än vettig här precis som jon_h säger.
/Kent
Luftspalten är mer än vettig här precis som jon_h säger.
/Kent
Klicka här för att svara