Färg, Måla & Tapetsera
Christian Ståhlberg: Repair är inte speciellt reparande utan kräver nästan perfekt yta under för att inte ev skavanker ska synas..men är lätt att arbeta med..
nemlan: Brukar avråda från att blanda in utomhusfärger vid inomhusmålning och grundfärgen på en ytterpanel lär ju vara lämpad för utomhusbruk. Bortsett från det så ska det inte vara något problem att slänga upp takfärg på panelen. Rekommenderar att du läser att par av de andra BH-trådarna om vita paneltak och -väggar innan du beställer. Det finns gott om vita behandlingar för paneler
MB77: Köper man färg hos en "riktig" målarbutik så är det lätt att få en bra rabatt, och kunskapen brukar vara betydligt högre än vad den är hör byggvaruhusen. Mitt tips är att gå till en målarbutik och förhandla fram en rabatt, helst till ett kundnummer så att de även är kvar nästa gång du kommer dit. Har man hus som man ska börja att renovera så blir det många besök hos
GoForIt: Som jag skrev redan i inlägg #6, så är jag inte mycket för idén att sätta ångspärr på ett hus som är konstruerat utan den.. Så jag hade låtit det vara initialt, men mätt (luftfuktighet) och bevakat vinden återkommande under en första period. Viktigt är ju också att tillse så att ventilationen fungerar bra. I synnerhet frånluft från våtrum och kök (täta kondensisolerade
nemlan: [citat] Ujag? Är det en arkitekt eller formgivare? Du får nog förtydliga om ditt inlägg ska tillföra något till diskussionen.
nemlan: Nja. Beror lite på vad du har för standard på resultatet. Bauhaus vanliga lackfärger är det inget fel på, såvida man inte misslyckas eller blir missnöjd förstås. Du kan i alla fall köpa 3 liters hinkar med de flesta lackfärgerna i brytbas, men så ska du ju ha pigment och grejer så att du kan lära dig fribryta, vilket drar upp kostnaden lite - framför allt om du ska ha olika baser
Chrilletuff: Lukten är borta.. försvann på ett par dagar. Dock är bubblorna kvar (2 st). Jag antar att jag får riva tapeten när jag målar nästa gång och undersöka närmare. Tack för engagemanget ändå :)
Xlntjone: Finns risk att det bubblar eller att det inte sitter riktigt så det blir mycket jobb med att riva ner det som är löst. Inget att oroa sig för det är ju många år in i framtiden.
Xlntjone: [citat] Och det enda anledningen är att det är lättare
sunqan: Måla lite lagom stora plankbitar i halvmatt 0500n halvblank dito och några andra varianter. Ställ sedan bitarna mot väggen ochse hur det blir (bitarna bör vara mer än en meter långa... en provburk brukar vara billig och att provmåla såhär är enklaste sättet att se hur det blir. Vi andra kankomma med råd och tips, men ni måste gilla det :-)
Peter2400: Kul att det blev bra till slut, det kan nog vara så att osf inte beter sig som man vill när man är ovan, men sen använder man det till allt. En fuktig kökssvamp fungerar också bra att jämna till med.
Snigelfis: Målat om hallen i våras med den färgen, dock var den av annan kulör "lipstick" hette den och är röd. Mkt bra täckförmånga, inte så rinning som andra billiga färger och luktar väldigt lite. Kommer köpa av samma sort i framtiden. Inget att anmärka på.
Herr Hysteres: [citat] Bra poäng. Den putsfärg jag använde kritar inte, vilket är bra med småbarn.
davidhell: Då har man lärt sig det ;) Läste nånstans att det gick bra att använda takfärg, men misstänkte det fanns någon anledning till att grundfärg faktiskt är dyrare ;)
oceanis: Det står i princip samma på alla Nordsjös produktblad för lacker, snickerifärger, grundfärger etc så det är nog mest troligt en allmän information om att slipdamm och vid användning av varmluftspistol eller när man bränner av färg så kan det uppstå irritation. Men det gör allt slipdamm oavsett om det är ofarligt i sig som ämne. Risken är att du inte kan använda någon färg
cust3000: Strunta I alla dyra mirakellacker etc. etc. Blanda ut lite trälim med vatten och pensla på, och låt torka. Måla sedan med valfri färg. Detta har jag gjort i alla år och det har i förlängningen alltid fungerat.
nemlan: Jahapp. 6 månader lät lite väl överdrivet, men man vet ju aldrig. Håller dock helt med dig om att det inte är något man bör utsätta barn, eller sig själv, för i onödan. Det räcker ju med att få en allergisk reaktion en gång så kan det vara kört att måla själv i framtiden.
Stefan N: Det är fel färg du köpt, det kommer inte fungera. Som ovan så är det snickerifärg du ska ha.
Sophie12: Ok. Är det någon som vet hur dessa två kulörer skiljer sig åt? Nordsjövit ska ha vad jag har förstått en svag gråton i sig men hur är den jmf med carlssonvit?
nemlan: Våtrumsspackel är mögelresistent och blir hårdare än vanligt spackel. Fint att använda om man vill ha en riktigt bra finish på en vägg.
nemlan: men doh. jag tänkte förstås inte på att man kunde slipa ner spacklingarna innan målning - helt klart bättre alternativ! :D
nemlan: Det låter som en naturlig påföljd. Trädetaljerna kommer väl förr eller senare att ta upp lite fukt, framförallt i ett badrum som används ofta. Då vill man ha en tät färg så att eventuell kondens m.m. inte tas upp genom ytan, och när fukt väl letar sig in i träet så ger färgen efter för träets svällning. Jämförbart med utomhusmålning och -underhåll.
Stina71: Tack för er input i frågan! Vad tror ni, är fogen ofarlig även om den skulle innehålla asbest? Även om det är lite sprickor, lossnar någon bit osv. Är ev asbest tämligen hårt bunden i bruket, alltså ofarligt så länge jag inte skrapar, slipar osv och på så vis skapar ett riktigt damm? Jag undrar helt enkelt om jag kan välja att bara låta det vara som det är? AndersS, du skriver