Färg, Måla & Tapetsera
J_B: Jag är bara en enkel amatör men ska ge mina 2 tankar då jag har typ samma problem i mitt gamla hus där mina spånskiveväggar rör sig rätt mycke beroende på väder o vind ute. Det verkar röra sig väldigt mycke i dina väggar så endera förstärka upp hörnet rejält med bred glasfiber/filtremsa samt spackla slätt men det är en del jobb. Ett enklare alternativ som kanske funkar men det
Snickerick: Hejsan Om man vill renovera ett badrum lite snabbt och smidigt, kan man använda Fibo-trespo-skivor, och snabbt och enkelt få ett fint kakelliknande ytskikt. För ett vanligt rum kan man använda tunna vitmålade MDF-skivor som finns färdiga i pärlspont och ett par varianter till. Men, finns det några fler alternativ, vill minnas att jag sett andra typer av paneler som kan sättas upp och
Patrik829: Hej! Jag är trött på luckorna i mitt kök som just nu är lite gulbeiga.:( Tänkte måla om dom vita i väntan på renovering. Vilken färg ska jag välja? Något annat som jag ska tänkta på? Luckorna ska sprutmålas kan jag ju säga! Mvh/ patrik
Tune: [citat] Precis, borde inte någon färgaffär som säljer andra Anza-prylar ta hem en sådan på beställning. Jag har inte letat själv eftersom jag inte har något målningsprojekt på gång just nu.
Patrik829: Jag köpte en ryobi p620 för ett tag sedan. Har målat ett par släta innerdörrar med den och lite snickerier i samband med rust i ett rum. Det är lite bök med att få rätt spädning på färgen tycker jag, lr så är det min teknik det var fel på. Iallafall vad gäller dörrarna. Men efter ett par försök så vart det hyfsat. Men jag tycker den "spottar" en del. Jag lyckas iallafall inte
fahlis: I bästa fall blir det en synlig, lätt åtkomlig läcka, men enligt lagen om tingens inneboende jävlighet, får du troligare en svårreparerbar läcka någonstans under/i golvet.
camaro1969: tack! ska kolla på den när man kommit hem. bra tips önskas även i text här ( som man kan snabbkika nnär man sitter på jobbet) ;)
J_B: Håller på med samma sak :) Har målat 3st dörrfoder än så länge vita samt håller på med dörrarna nu. Torkade av fodrena med t-röd o sen mattslipa jag lite lätt bara, ( är det väldigt fett så torkar jag först av med ammoniak men då krävs ansiktsmask). Jag har lagt 1 lager grundfärg men körde på 3 lager täckfärg istället. Hade nog klarat mig med 2 lager täckfärg men var
Mikael_Swe: [citat] Hantverkare kom förbi och fixade det åt mig. Det var snällt av dom.
Jonazz: Jag lade fondtapeten cirka 5 mm från hörnet, som "peroande" föreslog. Så här blev det: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/247375-non-woven-easy-up-ar-inte-alls-latta-att-satta-upp-hjalp-3.html?perpage=15#post2135804
MB77: Har använt Teknos floor vid ett par tillfällen, har inget att klaga på vad det gäller hållbarheten. Vi målade trappan till andravåningen innan vi renoverade andravåningen, har gått väldigt många gånger upp och ner ned byggmaterial och jobbaskor... Så här 7 år senare är trappan fortfarande fin, finns bara några små märken som ungarna har fixat med hjälp av att låta diverse
Jonazz: Så här blev det: [bild] Riktigt ordentligt snyggt, tycker jag!! Den tegelmönstrade tapeten var inte lika styv som den ljusa. Det gjorde att tegeltapeten var litet lättare att sätta upp (eller också var det för att jag har blivit bättre med tiden...). Det är i alla fall bra att vara två när man hänger upp non-woven-tapeter, annars är det lätt hänt att tapeten fastnar snett i limmet.
Anna_H: [citat] I affären sade de som du när jag skulle handla färg första gången. Jäklar vad arg jag blev, när jag fick måla om kökstaket en gång i veckan hela sommaren i princip. Andra gången var det rätt färg, och rätt anvisningar, men maken hade missat det där med härdning (som inte står på burken) och skulle vara snäll och hjälpa mig.
cribbe8: Tänkte klä en 20 kvm vägg med dekorsten. Kikade lite på priser och det blev ganska dyrt. Men jag hittade denna http://www.byggbay.se/creta-grey-dekorsten-inomhus.html Någon som handlat från dessa? Sidan ser lite himpa vimpa ut, men det är billigt.
nemlan: Varför inte bara rolla på snabbt och jämnt och mellanslipa lätt mellan varje lager?
nemlan: Vilken akrylat som helst funkar, men helst sådana som är gjorda för plåt. De brukar ha riktigt bra vidhäftning. Viktigare är att färgen som ligger på fönstren idag går att måla över. Ju bättre den håller desto svårare brukar den vara att måla över. Dock lite svårt att ta reda på vad för färgtyp om du inte får loss flagor, så jag skulle bara handla en liter Plåtfasadfärg,
anders07: Hårdvaxolja! Ösmos vax är suveränt och finns både som matt och blankt. Enklelt att lägga på och enkelt att underhålla. Det finns t.o.m. "våtservetter" som man kan köpa i färghandlen och dra på när det börjar bli nött.
touran74: Det finns också isoleringsgrundfärger som är schellacksbaserade,snabbtorkande och övermålningsbara med de flesta färger bl.a linoljefärger.
vectrex: Nr 3, utan att tveka, måla utomhus nu är bara att glömma!
pelpet: Man borde kunna rolla tapeten med tapetklister innan målning tror jag. Då borde man få ett stabilare underlag för målning.
Jonazz: [citat] Jag har också funderat i de banorna. En billigare och enklare lack, men man får räkna med att lacka om tröskeln ibland. Annars fick jag tips om lack på sprejburk av en kompis, cirka 60 spänn burken.
KnockOnWood: Hehehe, snygg poäng du fick in där :) Men då får du väl ställa upp ett par fönster och gå ut själv några timmar. Så gjorde vi förr när vi lackade golven med härdlack.
nemlan: Tumregel 1: Blanda aldrig olika produkter i vått tillstånd. (Bra att MaxPax lyfte frågan, synd att han behövde lära sig på egen hand ;)) Tumregel 2: Akrylat fastnar på allt (med mer eller mindre förarbete). Alkyd på alkyd och (poly)uretan, (poly)uretan på (poly)uretan och epoxi, epoxi på epoxi. Tumregel 3: Låt varje skikt torka ordentligt. Bokstavligen talat är tumregeln för tork