K
kallun: [citat] Rimligt vet jag inte men att det pris du fått är ungefär vad man får betala i Stockholm stämmer med mina erfarenheter.
11 svar · 5,5k läst
S
Sfrepe: Slipa trärent vid skadan och spackla med 2- komp spackel, det är den ända spackel som håller
8 svar · 13,9k läst
·
É
ÉlPon: Tänkte bara säga hur det gick, ifall nån annan som letar info i framtiden kommer till denna tråd. Min provbit blev helt ok men jag såg att det inte blev bra när det fanns riven tapet som "remsor" under så jag bestämde mig för att riva bort det yttre lagret av yttre tapeten överallt. Alltså inte hela tapeten utan den blanka ytan, kvar blev en luden yta som kändes mer mjuk i
17 svar · 50,6k läst
·
S
Sportkeps: Nu ska jag strax dra igång med putsningen. Jag har bestämt mig för att eftersträva så slät yta som möjligt. Kan någon ge ett par på hur jag gör detta rent tekniskt, samt vilka verktyg jag behöver? Jag antar att jag ska glätta ytan, men hur gör jag det? Gipsputset är från Weber och heter gypsum.
20 svar · 9,4k läst
·
E
erber: Tack för tips och svar. Har vänt mig till Byggmax kundtjänst för svar, men de har skickat vidare till butiken. Egentligen är inte färgen särskilt billig. Drygt 100 kr litern. Men visst, jag var lite förberedd, men det var det enda stället som hade söndagsöppet. Så jag tänkte...att man kanske får måla ett varv extra. Men detta är något annat. Här måste jag ju kanske köpa mer
3 svar · 10,8k läst
·
davveno1
davveno1: Återställare rätt på då, rulla gärna ut dom dagen innan och skär till längderna någorlunda så tappar dom rullminne och blir mycket lättare att hantera.
3 svar · 2,2k läst
Nancy Biäng
Nancy Biäng: Tack för alla bra svar! Tror inte det behöver spacklas alls, något litet spikhuvud på sin höjd :) Slipningen är inga problem, fick en slipmaskin av sonen i julklapp :)
12 svar · 18,3k läst
Peter2400
Peter2400: Jag är på gång att åtgärda samma fel i vårt hus som tur är är det endast i ett rum i huset ca 15m2. Jag har tänkt slipa ner skarvarna med maskin ( Rotex150) så gott det går och sedan limma pappersremsor med Våtrumslim för att ska slippa att limmet lossnar av spacklet. Sen spackla o måla.
2 svar · 4,5k läst
H
henrikgran: Blandat färgtyper?
2 svar · 3,5k läst
G
Gnagare i Bajenhöjden: [citat] Såå jäävla kul.
12 svar · 33,3k läst
F
Folkskolan: Ja hur gör man för att det skall bli bra/snyggt? Det är innerväggar som är 3,8m höga ungefär, man kan väl inte måla halva väggen åt gången utan att få en "skarv" mitt på? Har sett förlängningar till sprutpistoler men dom funkar nog inge vidare till väggar, eller? Har tänkt att spruta med en Wagner Project Pro 117.
0 svar · 1,8k läst
50talshusBlg
50talshusBlg: [citat] Som sagt, jag vacklar själv både hit och dit om jag skall gilla den gröna färgen eller inte... Jag har sneglat på Ikeas spottar måste jag erkänna,,, men då vi kör så mkt budget som möjligt i den här renoveringen och jag hade ett lysrör som passar för kök liggandes hemma så blir det nog det som kommer att hamna i köket. Eventuellt en liten täcklist framför så inte
14 svar · 4,4k läst
·
Herr Hysteres
Herr Hysteres: [citat] Det där verkar ju riktigt bra. Skall definitivt testas!!
26 svar · 6,3k läst
J
J.A: Provar ställa frågan här också (har den även inne på Badrum). Är det någon som vet NCS-koden på badrumsserien "Godmorgon" från Ikea? Det gäller den vanliga vita, inte den högblanka. Eller om ni har den hemma och kan titta efter och säga om den verkar dra mot det "gula" (typ 0502-Y) eller åt något annat håll. Tack och bock på förhand isf :-)
0 svar · 3,0k läst
7
713engblom: Tack för svaren. Det blir till att foga:-)
4 svar · 2,1k läst
K
Kurtivan: Blev ju fint det där. Fortsätt gärna att visa oss.
3 svar · 5,0k läst
·
50talshusBlg
50talshusBlg: Här kommer två bilder på spisen. Lutar åt att det får bli målat med vanlig vattenbaserad väggfärg... [bild] [bild]
2 svar · 27,1k läst
·
F
fredand44: Tackar för svaren!
3 svar · 18,5k läst
T
SBH: rolla på spacklet är ju bra, men ni måste ju ändå dra av det med spackel. https://www.youtube.com/watch?v=QrpvT4kTK0I
1 svar · 4,1k läst
A
Arne999: Nä den blev plåtad
4 svar · 6,6k läst
johel572
johel572: Jag har köpt på www.wallstore.se snabb leverans och går att komplettera med samma batch nr om man som jag beställer för lite. Om de sen har gammaldagstapeter vette sjutton. //Johan
4 svar · 2,0k läst
J
Jonazz: Målaren bör kolla om väggen är konvex/konkav innan han börjar tapetsera.
12 svar · 7,0k läst
·
J
Jonazz: Ett ställe att leka runt på är Beckers Studio: http://www.beckers.se/inspiration-och-kulor/beckers-studio Några tips hur man kan tänka: http://www.beckers.se/inspiration-och-kulor/beckers-studio
1 svar · 5,5k läst
J
Jonazz: [citat] Nu blev det litet förvirrat (och fel). 0502 finns inte, gissar att det ska vara 0502-Y, som är 5% svarthet, och 2% kulörthet av gult (Y = yellow) 0500-N är vitt med 5% svarthet (5% svart och 95% vitt, ingen färtoning) Trådskaparen pratar om en vit färg med en ovanlig färgbrytning: 0502-G50Y, vilket är 5% svarthet (igen) med 2% kulörthet av blandningen 50% grönt (G) och 50% gult
5 svar · 2,9k läst
F
feliciaedh: Det är ytterväggen i orginal, huset är alltså inte ombyggt :-) men tack ändå! Ska forska lite med hjälp av min färghandlare.
2 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är helt enligt eget val :)
7 svar · 3,2k läst
·
J
jjabba: [citat] Nej, men första gången jag såg stenarna la jag 5 min på att tvätta rollern och plocka bort dem. För att sedan fortsätta och upptäcka att det bara blev fler och fler stenar i rollern. Så nu har jag reklamerat rollers och färg. Eller snarare, jag har reklamerat rollers, men fick höra att det sannolikt är färgen som är orsaken. Två nya roller-huvuden fick jag och nästa lager
7 svar · 2,7k läst
·
T
Tune: Tycker renoveringstapet är skräp. Skapar nya ojämnheter samtidigt som den kanske döljer gamla. Den jag provat var styv och otrevlig att hantera och resultatet blev under all kritik. Det finns väl färg för att stoppa blödningen. Har funnits nikotinstopper tidigare, vet ej om det finns idag.
6 svar · 14,4k läst
H
Helioz: [citat] Då båda produkterna har akrylat som bindemedel hade inte lacken gett högre slitstyrka. Du måste välja en polyuretanlack istället, ju blankare desto bättre skydd. Gör så att du mattslipar hela bordet igen (du gjorde väl detta innan lackningen hoppas jag), och sedan täckmåla det i svart. Sedan efter 1 veckas torktid mattslipar du åter och lackar sedan med polyuretanlacken.
5 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.