Hej,

haft vävtapet (med papp) på baskidan i sovrummet. Rivit ner allt med ångmaskin. Sen spärrat med ISOTOP. (papp remsorna som blivit kvar).

Bredspacklat två gånger på väggarna nu. Men har inte den rätta snitsen för det här.

Får det helt jämnt, men har liksom inte en spackel yta överallt. Utan ibland är det "heltäckande" spackel. (där det funnits stora ojämnheter). Sen där det var plant innan så är det mer som spackelrester.

Är rädd att det kommer synas om man målar, då spackelresterna trots allt har annan yta än "den solida spackelytan"

Eller fixar grundfärg + slutfärg två gånger ifrån Beckers detta?

Väggen är i sig annars helt jämn.
 
En bild eller två på vad du menar skulle underlätta.
 
Antingen ett lager rullspackel/finspackel över hela eller så sätter du upp målarfilt/Microlit så får du en fin jämn yta.
 
Tack för svaren. Som jag misstänkte.

Har tyvärr ingen bild.

Men mitt är liksom "gamla ytan med spackel". Där den gamla ytan liksom lyser igenom. Sen bredvid, där du haft urgröpningar / ojämna större ytor, så har du liksom spacklet som fyllt igen "hål-ytorna".

Spacklet har en annan yta än det andra. Trots att det ändå är jämnt om man känner med fingret exempelvis. Så skulle egentligen vara typ 1 mm bredspackel till på HELA ytan. Så hade det varit samma underlag + jämnt.

Men jag har ett helvete med det här. Tror jag överarbetar och trycker nå överkopiöst mycket !

Har alltid haft respekt för målare, men det här är verkligen ingenting jag behärskar. Men förhoppningsvis ger övning färdighet. Men usch ! ;) Det är tungt när man vet hur snabbt en målare hade gjort det. Alternativet är att leja bort det, men då lär man sig inte själv heller. Men påväg ge upp. Tror inte jag kan lära mig det här. Haha
 
davidhell skrev:
Tack för svaren. Som jag misstänkte.

Har tyvärr ingen bild.

Men mitt är liksom "gamla ytan med spackel". Där den gamla ytan liksom lyser igenom. Sen bredvid, där du haft urgröpningar / ojämna större ytor, så har du liksom spacklet som fyllt igen "hål-ytorna".

Spacklet har en annan yta än det andra. Trots att det ändå är jämnt om man känner med fingret exempelvis. Så skulle egentligen vara typ 1 mm bredspackel till på HELA ytan. Så hade det varit samma underlag + jämnt.

Men jag har ett helvete med det här. Tror jag överarbetar och trycker nå överkopiöst mycket !

Har alltid haft respekt för målare, men det här är verkligen ingenting jag behärskar. Men förhoppningsvis ger övning färdighet. Men usch ! ;) Det är tungt när man vet hur snabbt en målare hade gjort det. Alternativet är att leja bort det, men då lär man sig inte själv heller. Men påväg ge upp. Tror inte jag kan lära mig det här. Haha
Första gången jag bredspacklade kunde eller visste jag ingenting om det.
Jag stod med en hink spackel och ett par spatlar. Ytan var 2,4x0,6m.
När jag hade lagt på fjärde lagret så var där ungefär 0,5cm spackel och det var fortfarande inte jämt.
 
Bredspackling är de enda man behöver en målare till :)
Dvs anlita en målare för detta.
 
Bredspacklingen blev bra till slut ;) Lärde mig snitsen lite bättre.

Lägg på ett hyfsat bra lager från början. Inte hålla på dra och dra, utan dra en gång och sen om det blir något här eller där, så får man slipa ner kanterna när det torkat bara. De upphöjningarna som kommer är lätta få bort.

Men en fråga.

Alla fyra väggar är bredspacklade. Och nu har jag målat taket. Sen har jag grundmålat alla väggar två gånger med den takfärg som jag hade kvar.

Nu när grundmålningen och takmålningen var klar så kom jag på målarfogen i takvinkel och innerhörn. Gjorde det ikväll.

Hörnvinklarna blir ju övermålade. Men takvinklarna måste de övermålas ? Samlas det dam på målarfog om det inte är målade ytor ?

Annars får jag måla de försiktigt med takfärg imorgon, innan jag drar på den grå färgen på väggarna.
 
Tips är att inte grunda med takfärg då den kritar, använd riktig grundfärg nästa gång.
Målarfog ska övermålas.
 
Vad menas med att den kritar ? Bör jag grundmåla med grundfärg innan jag lägger på slutfärgen?
 
Den släpper lite material om du drar handen på den. Risk att färgen släpper om man stöter emot. Vet inte om det är nån ide att grunda nu.
 
När man bredspacklar så ska ju de tidigare jämna ytorna inte beläggas med spackel. Ingen mening att eftersträva ett tunt jämnt lager över hela underlaget, det är onödigt och gör det hela mycket svårare.

Tricket är att man använder de redan jämna ytorna som stöd för att få de ojämna ytorna just jämna.
 
Då har man lärt sig det ;)
Läste nånstans att det gick bra att använda takfärg, men misstänkte det fanns någon anledning till att grundfärg faktiskt är dyrare ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.