N
Noseone: Borosan av något slag skulle jag tro.
1 svar · 2,0k läst
·
N
nemlan: Halvmatt är lättare att torka av. Matta färger har lite mer matteringsmedel i sig och det håller kvar smuts lättare. GT20 har ett hårdare bindemedel än vanliga väggfärger och tål därför tvättning ännu bättre.
4 svar · 5,4k läst
T
t_andersen: Jag har en tre år gammal utomhus trapp (se bild) som er tillverkat av tryckimpregnerad trä. Nu behöver den underhåll. Jag skulle gärna vilja att den också blir svart. Vilken impregneringsvätska vore bäst? Tacksam för tips!
0 svar · 7,6k läst
·
M
Metalltiger: Alternativ till färgaffär: http://www.e-paint.co.uk/Colour_alternatives.asp ... med reservation för vad bildskärmen ställer till med vid visning av kulörerna. Jämförelser mellan näraliggande kulörer är nog OK men vad som är neutralgrått går inte att se om inte skärmen är neutral. Om en gråskala får täcka stor del av skärmen så fixar ögat att avgöra skillnader bättre.
8 svar · 36,3k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, då blir det inte så bra med spackel. Lite gipsputs hade nog vart perfekt.
3 svar · 3,1k läst
K
Kirre2: [citat] Fast det tycks ju vara omöjligt att få tag på nån som lever på måleri och som vill måla hus, i alla fall häromkring. Det finns i och för sig en*firma som annonserar ibland och som har bra pris men tveksamt rykte. Jag ringde dem och de skulle komma ut och titta "nästa vecka". Det är två år sen nu. Så jag gjorde det själv istället. Billigare och ev bättre, i alla fall om
21 svar · 9,5k läst
I
ingiza: hej tack för svaret .tanken var ju att kanske sån oljefärg kanske stänger in fukt o gör att stången ruttnar fortare. jag vet inte därför är jag här och frågar .
2 svar · 2,8k läst
X
Xlntjone: Köper i första bästa affär som har, är ju inte den största investering man gör i sitt liv och det är ju rätt drygt. Blanda en sats i en glasburk med lock så håller den för evigt och skulle den bli seg eller torka är det bara att slå i mer T-röd.
1 svar · 1,2k läst
Helena1981
Helena1981: Jag vill måla om mina bänkskivor i köket, skivorna är både repiga och i ett blek beige-rosa budget-liknande material som inte alls passar köket. Jag vill helst ha dem ganska mörkbruna, som en accent till ljusa luckor,, och funderar på hur jag ska gå tillväga för att få det snyggt o proffsigt o gjort på bästa o smidigaste vis. Häftgrund + färg (vad för typ av färg?!), kanske?!
0 svar · 3,7k läst
A
Andy_hstad: presics det som är gjort och fick en burk färg av färg handlaren nästan gratis.
14 svar · 4,4k läst
·
V
Vanbeasten: Ja, det tycker jag. Om man grundmålar den spacklade ytan ser du ojämnheter lättare och det är ingen risk att den gråa spacklade ytan syns genom tapeten. Det beror på opaciteten på den tapet du valt. Tumregeln när man ska tapetsera är att underlaget är så ljust som möjligt, då kan det inte bli fel. Men kör om du kör coverup på väggen behöver du inte grundmåla såklart.
3 svar · 13,2k läst
Y
Yrrol: Gips till innertak såg ju fint ut först, sen kom sprickorna. latexfog eller kommer det synas ännumer då?
0 svar · 2,1k läst
F
Fredrik Å: En bra uppfinning http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/vav-och-tapet/tapetborttagningsverktyg/tapetborttagare-529003/ Fredrik
3 svar · 2,0k läst
A
AndreasT: Hej! Skall göra ett fasadbyte och och monter 145mm liggande enkelfas spontad panel. Har grundad och mellanstryken från fabrik men ändträet är ej behandlat. Hur brukar man göra vid montering av dessa vid skarvar? Färgrekommendationer säger olje,grunda, täckstryk x 2 på ändträ? Alla nybyggen monterar husen med grundad panel och då behandla ej skarvarna innan uppsättning av vad jag
0 svar · 2,8k läst
Stefan N
Stefan N: Ska man spackla på tapet så spärrar man med tex en oljegrund för att slippa alla blåsor.
11 svar · 32,5k läst
peterwesterlund
peterwesterlund: Jag känner i alla fall att tråden hjälpt mig att komma vidare och fatta ett beslut om hur jag vill göra. Man är väl inte tvungen att göra som de som svarar rekommenderar? Jag har fått kunskap om vilka alternativ som finns och vilka för- och nackdelar som finns med dom.
35 svar · 23,7k läst
·
B
billyby: lättare än så blir det inte, tack!
2 svar · 5,2k läst
·
H
Helioz: Eftervattnades den nyputsade väggen i tre dagar?
5 svar · 4,1k läst
T
tobiias: Hej! Jag har precis oljat in en obehandlad bordsskiva i bok med kokt linolja (Allbäck, 100 %). Någon som har erfarenhet av detta och vet på ett ungefär när man kan lägga ytterligare strykning och hur många timmar det tar innan det är att bedöma som tillräckligt torrt för användning? 24 timmar till genomtorrt gäller för Allbäcks färger, men de har också torkmedel i sig. Vet inte
0 svar · 1,6k läst
N
nemlan: [citat] För tidigare målat bord - tvättat rent, slipat med 240 eller finare sandpapper, grundmålat med vattenburen snickerigrund och efterslipat lätt, 2 strykningar vattenburen lackfärg. Vattenburna grund- och lackfärger är oftast (i Sverige) akrylatbaserade och fäster mycket bra på gamla lackfärger. Vattenburna lackfärger finns i riktigt högblanka varianter också, som fortfarande
21 svar · 4,7k läst
S
sulfobus: Är nu på jakt efter nästan exakt samma sak, fönstermålare i Malmötrakten. NMR: Hittade du någon lämplig förra året? vad fick du betala?
2 svar · 2,6k läst
N
nemlan: Måla med blank linoljefärg istället?
1 svar · 1,6k läst
N
nemlan: Är det olja eller lasyr du jobbar med? Olja kan man torka bort efter en halvtimme, men en lasyr ska ju inte läggas på i överskott utan bara penslas i ett tunt färgande lager.
3 svar · 4,9k läst
N
nemlan: Hej och välkommen till forumet! Du hittar inga färgkoder på transparenta färger som lasyrer. Om fabriken levererar laserade fönster så borde kunna skicka dig en färgkarta med sina lasyrkulörer så att du kan jämföra med dina egna.
1 svar · 2,8k läst
N
nemlan: Beror på vilken glans du väljer på klarlacken. Olja / vax är ju inte riktigt att likställa med tåligt eftersom de inte bygger upp någon slitstyrka. Du behöver ju inte lägga någon behandling på alls, men då får du räkna med att bordet blir slitet (eller "patinerat", om man tycker det är snyggt med lite bruksslitage).
3 svar · 3,0k läst
T
T2: Tackar, då kör vi på med samma färg vi köpt för att måla om källaren med, fixar till ytan lite innan bara.
2 svar · 2,8k läst
K
Kayano: Hej.. Renoverar nu en gillestuga på ett suterränghus byggt 71 där nedre delen är i betong. En vägg i gillestugan är putsad med vad jag tror kalkputs. Vit och porös. Jag tänker sätta Easy Cover på denna vägg och sedan måla. Anledningen till att jag sätter Easy Cover är att jag lagat en spricka, med betongspackel, orsakat av sättningar i huset som uppstod de första 5-6 åren efter
0 svar · 1,8k läst
G
goerana: Hej! kommer färgen i klumpar så måste den finfördelas bättre, det gör man på många olika sätt, mindre munstycke, tunnare färg, men det kan vara så att färgen är olämplig att sprutmåla med, vad säger tillverkaren ? //Goerana
9 svar · 21,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.