11 433 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
"Spackla" över borrhål på putsad vägg - Hur?
Jag tänkte måla om i vardagsrummet. Men eftersom ena väggen är putsad och har några hål (5,5-8mm) efter gamla möbler och tavlor vet jag inte hur jag ska laga dom utan att få till en slät finnish som vanligt spackel ger.
Att putsa över dom kanske är bäst. Men jag har aldrig putsat förut. Så jag tänkte om det kanske finns något grövre spackel som gör att det får samma "mönster" som innan.
Sen undrar jag hur mycket färg som kan tänkas gå åt på en "vanlig" putsad vägg (två strykningar).
Tänkte måla grått. Väggen är vit nu.
Att putsa över dom kanske är bäst. Men jag har aldrig putsat förut. Så jag tänkte om det kanske finns något grövre spackel som gör att det får samma "mönster" som innan.
Sen undrar jag hur mycket färg som kan tänkas gå åt på en "vanlig" putsad vägg (två strykningar).
Jag lagade några hål i en putsad vägg i källaren för ett tag sedan och hade då samma problem. Jag valde att använda husfix istället för spackel och för att få en fin yta så använde jag den stkrovliga sidan på en disksvamp. Med lite pill och fingertoppskänsla så kunde man få till en perfekt yta så att hålen är osynliga idag.
Hål mellan 5-8 mm (som det handlar om enligt första inlägget) går utmärkt att lägga igen med latex eller akrylfog. Dessa är superenkla att forma som man vill. Det är ju alltid enklare att spackla en slät yta men om du låter fogen härda en smula så kan du ikläda dig rollen som skulptör med lämpliga verktyg och redskap så ska du se att du får till det hyfsat. Räkna dock inte med att du aldrig kommer se att det varit hål i väggen...det är i princip omöjligt. Vill du åstadkomma det är det nog bara att putsa om hela väggen.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Okej tack för hjälpen. Blir nog latexfogen eller husfix som jag såg att någon annan rekommenderade (på ett annat forum).
Men väggen är 13m2.
Tänkte att nån kunde ge mig åtgång per kvadratmeter på ett ungefär. Hade tänkt köpa lite extra ändå.Xlntjone skrev:
Men väggen är 13m2.
acryl fog och blöt svampzillio skrev:Jag tänkte måla om i vardagsrummet. Men eftersom ena väggen är putsad och har några hål (5,5-8mm) efter gamla möbler och tavlor vet jag inte hur jag ska laga dom utan att få till en slät finnish som vanligt spackel ger.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden