Framför en äldre öppen spis ligger gamla kakel-/klinkersplattor på golvet.
Fogen har börjat att spricka sönder.
Jag vill därför måla över eller på annat sätt "binda" fogen, istället för att börja skapa ur den gamla fogen.
Vill även att det jag smetar på binder fogmassan ordentligt, eftersom jag inte vet om fogen innehåller asbest eller inte.

Ett alternativ, istället för att åtgärda bara fogen, är att hitta ett material som jag även samtidigt kan måla över själva kakelplattorna med. Behöver ej bli särskilt snyggt eftersom jag ändå kommer lägga lösa större stenplattor ovanpå.

Någon som har tips på vad jag kan använda för material?
Marerialet bör tåla höga temperaturer, eftersom det kan bli ganska hett på golvet direkt framför den öppna spisen. Ska jag måla över både plattor och fog bör materialet även fästa bra på både fog och mer glatta kakel-/klinkersplattor.

Tacksam för tips! :)

Om du inte vill åtgärda fogen ordentligt och ändå täcka över den med annat sen så skulle jag helt enkelt låta den vara. Det finns ju dammbindare och dylikt för betonggolv men att hålla ihop en fallerande fog är liksom inte färgens jobb.

Nemlan, jag uttryckte mig nog lite dåligt.
Jag kommer INTE att täcka över plattorna genom att lägga nya plattor över.
Jag har helt enkelt tänkt att göra det mycket enkelt.
Lägga två stora klinkersplattor LÖST över de gamla.
Mest för syns skull. Alltså ingen fogmassa eller liknande.

Här kommer förresten bild på hur det ser ut idag:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Tar ju inte många minuter och skrapa ur den gamla fogen och lägga i nytt. Eller ta bort allt inkl plattorna och lägg dom du skulle ha löst där istället.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det är sant Stefan N, men eftersom jag inte vet om fog och fix innehåller asbest vill jag inte hålla på och skrapa i den i onödan. Hellre bara fylla på med nån massa, måla över eller liknande.
För att slippa att det kontinuerligt släpper fogmassa och binda ihop det hela så att det inte dammar.
Kan jag dra över med ett och samma material både över plattor och fog?
Eller ska jag fylla på/måla över med något särskilt på själva fogen och något annat på plattorna?

Måla allt med en golvfärg så släpper inget ur fogarna.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Måla allt med en golvfärg så släpper inget ur fogarna.
Vanlig golvfärg tål väl inte någon större värme? Stina71 uppger ju att det blir varmt.
Frågan är HUR varmt? :confused:

Ett alternativ är kanske att maskera plattorna och fylla fogarna med tätningsmassa i lämplig färg eller möjligen silikon?

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Blir det inte varmare än att du kan ha handen på golvet, alltså ca 60 grader, så kan du måla med golvfärg.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Någon som förresten kan sia om risken för asbest i dessa fogar? Hur troligt det är med tanke på ålder på plattorna soc.
Jag menar om någon som är bra på kakel/klinkers kanske har en känsla för från vilken tid plattorna är?
Bara av att titta på dem.

Och, ser det ut att vara vanlig kakel-/klinkersfog eller kan de ex ha tryckt fast plattorna i bruk av något slag?
Som sagt, de ligger på golvet direkt framför en gammal öppenspis.
Kring plattorna ligger en gammal fiskbensparkett.
Vet ej hur gammal eller när dessa fiskbensparketter brukade läggas in i "finrum".
Någon som vet? Det kan ju också hjälpa till att gissa ålder på kakel/klinkers, för visst borde det lagts in samtidigt?
Fiskbensparketten ser ju ut att vara lagd på ett särskilt sätt runt plattorna.

Kom att tänka på att jag lät slipa den gamla fiskbensparketten och lacka om den.
Kan golvkillen ha spridit damm från fogarna då, som ni förstår har han ju slipat precis vid de yttersta plattraderna.
Säkert kört maskinen delvis på plattor och därmed även fog.
Det var en extremt slarvig kille...

Någon som vet om det är totalt ofarligt att låta plattorna och fog ligga som de ligger?
Utan att måla över.
Eller räcker det med att fogen ligger som den gör, spricker lite osv, för att sprida ev farliga asbestfibrer?
Fogen är ju som sagt lite halvdålig, som ni kan se på bilderna.
Har delvis lossnat bitar ur den, spruckit osv.
Bör fog och plattor målas över, vad tycker ni??
Eller kan jag låta det bara vara utan risk?

Tacksam för goda råd! :)

Oberoende av asbest eller inte så är detta lilla arbete inget att oroa dig för på med ett munskydd mot damm och hugg bort. Har svårt att se att det finns asbest desutom, sådant här gammal brukar vara vanligt cementbaserat.
Men det är hur jag skulle gjort;)

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
ta en bit fogmassa och skicka till ett labb som kan svara på om det finns asbest i fogen.
Det finns saneringsfirmor som du kan anlita för att rensa bort asbest om det nu visar sej att det är asbest i fogen.
Det är det säkraste sätet att bli av med asbest men inte gratis.
Du är så försiktig så jag tror inte att du slutar oroa dej så länge dom gamla plattorna finns i huset.
Läs lite mer om asbest så du kan själv bedöma hur farlig den är och för att bli lite lugnare :).
man är oftast rädd för det man vet för lite om ....
gaia

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för er input i frågan!

Vad tror ni, är fogen ofarlig även om den skulle innehålla asbest?
Även om det är lite sprickor, lossnar någon bit osv.

Är ev asbest tämligen hårt bunden i bruket, alltså ofarligt så länge jag inte skrapar, slipar osv och på så vis skapar ett riktigt damm? Jag undrar helt enkelt om jag kan välja att bara låta det vara som det är?

AndersS, du skriver att bruket troligtvis är "vanligt cementbaserat". Vad menar du med det?
Är lite dålig på området.
Var det inte så att man typ blandade i asbest i just bruk, som sedan användes som ex fix och fog?
Hänger inte med riktigt. :)
Och, vad tror du åldern är på plattorna/fogen?

Tack på förhand! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.