En undran:

Har målat vattenburet element med Nordsjö Häftgrund V Supertäck.
Kanske inte det smartaste valet..
Läste å, efter att jag målat, att färgen kan avge hälsovådliga ångor vid slipning och användande av värmepistol. Är det något speciellt för denna färg eller står det så på typ alla färger?

Elementen blir rejält varma.
Är det någon risk för att färgen släpper ifrån sig farliga ångor?
Någon som vet vilken maxtemperatur som är OK för denna färg?
Hittar inte informationen på nätet, men jag kanske letat på fel ställe.

Elementet sitter i min dotters rum så det känns angeläget att veta att det är ok med denna färg.

Tacksam för råd!

Enda här är nog att ringa Nordsjö, förstår din oro.

Du behöver nog inte oroa dig nämnvärt.

Det står i princip samma på alla Nordsjös produktblad för lacker, snickerifärger, grundfärger etc så det är nog mest troligt en allmän information om att slipdamm och vid användning av varmluftspistol eller när man bränner av färg så kan det uppstå irritation. Men det gör allt slipdamm oavsett om det är ofarligt i sig som ämne.

Risken är att du inte kan använda någon färg överhuvudtaget för all färg oavsett fabrikat och innehåll kan ge irritation om man är känslig.

Även om dina element blir varma så blir dom aldrig över 100 grader, snarare max 70-80 grader beroende på anläggning men en varmluftspistol blir 400 - 500 grader vilket är en stor skillnad då färgen då börjar bli så varm att den möjligen kan förångas.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.