Stefan N
Stefan N: Riv loss det lösa sen bredspackla hela väggen, borde räcka med rullspackel.
3 svar · 2,2k läst
K
kaninspacklaren: Kan berätta att jag körde med oljebaserad häftgrund, lite slipning och ytterligare häftgrund på några få ställen, sen bredspackling, slipning, målning x2. Resultatet blev super! Stort tack för all hjälp!
5 svar · 3,0k läst
·
T
SBH: [citat] finns ju dom som gör sandlådor av gamla slipers, å dom är ju rätt så hälsofarliga
12 svar · 10,8k läst
J
jtl: Jag har tagit bort taklister i alla sovrum på övervåningen, springor på allt mellan några millimeter och någon cm. Små springor har jag spacklat, satt mjukfog och sedan målat Större springor har jag fyllt med gipsbruk, spacklat och sedan målat. Visst blir det mindre sprickor som vectrex skriver orsakade av den matta takfärgen inte klarar eventuella rörelser och spricker men jag ser
3 svar · 11,9k läst
·
P
plan-g: Tack för all input och svar! Vi ringde ett antal fönsterhandlare som saluförde olika fönstermärken och denna "omställningsavgift" varierade i spannet 5000-10000kr. Priset gäller per order oavsett antal fönster. Eftersom vi även skall byta dörrar och annat kommer den totala kostnaden att bli högre, något som vi inte vill påkosta just detta huset. Vi ägnade otroligt många timmar till
7 svar · 16,3k läst
S
Stina71: Avemo, ojämnheterna fanns där på direkten efter omtapetseringen. Iallafall la jag märke till detta tämligen direkt. Är inte hemma och kan knacka på väggen just nu.. :) Hur menar du att jag ska tolka hårt respektive dämpat ljud? Dämpat= tretex? Eller? Hårt=? Målaren har konkat, så det är som det är.. Funderade mest vad dessa "spikrader" kan vara för någonting? Och varför såg
4 svar · 3,6k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Det låter som en kul idé tycker jag! Hur lyckat det blir borde handla mer om hur du matchar färgnyanserna i timret med tapeten, lister, golv och annan inredning. Har också sett de som målar timmerväggen vit, inte helt fel. Jag hittar inte heller några bilder på moderna tapeter i kombination med timmervägg, men väl ett par med tapeter i lite äldre stil. I vilket fall så ser det bra ut
1 svar · 6,3k läst
·
Mugmaz
Mugmaz: Vanlig väggfärg duger.
1 svar · 5,5k läst
·
13th Marine
13th Marine: En tråd till ett ämne, det blir enklare för alla parter =)
6 svar · 2,8k läst
R
Roger Mow: Är det verkligen ingen som har någon input i denna fråga.
1 svar · 2,5k läst
R
Robert-san01: Wagner har varianter av denna och det verkar inte så dumt. Påfyllning och rengöring sker genom att man "pumpar" med skaftet. Wagner har även en motoriserad version: http://www.wagnerspraytech.com/products/rollers-pads/rollers/smart-flow-roller/ Finns även varianter med tillbehör till "airless-pumpar" med ett skaft som man har roller på. Lite enklare påfyllning men klart större
6 svar · 8,2k läst
tobbe72
tobbe72: Tvätta,slipa av det lite lätt för att sen grunda och ev.spackling innan du stryker 2 ggr med lackfärg.
1 svar · 1,9k läst
tobbe72
tobbe72: inga trix men börja/avsluta i det hörn som märks minst.
12 svar · 6,5k läst
C
cazz: hmm jo kanske det.
2 svar · 1,6k läst
T
Thomas_Blekinge: Jag provade EasyCover en gång - aldrig mera. Tar mycket tid och är svindyr.Dåligt resultat. Bredspackling går mycket fortare. Och billigare. Att jag försökte EasyCover var för att det var en mjukvägg av gamla träfiberskivor där ingen bredspackel fastnar. Till sist blöev det renoveringsgips 6 mm - överlägset!
7 svar · 2,6k läst
B
Blerre: Okej, jag förstår. Blir väl till att ta bort och spackla om med rätt helt enkelt.
3 svar · 10,4k läst
S
Sannaostella: Hej! Vi har precis flyttat till ny lägenhet där den gamla hyresgästen själv målat marmorering på väggarna i vardagsrummet - för ungefär fem år sedan. Hon har använt alkydolja med pigment och konstnärsoljefärg. Vi vill nu måla över hennes väggar med vanlig hederlig vit väggfärg för inomhus, men börjar misstänka att det kanske inte är så lätt som det verkar. Så, två
0 svar · 3,3k läst
M
MagnusSt: [citat] Detta är nog det vettigaste sett till kostnad/arbete. Kan ju kapa till några MDF skivor och göra en bred "taklist" utav. Hur regelvidrigt är det enligt reglerna för el?
11 svar · 5,2k läst
R
Rottich: Finns även vattenbaserad snickerifärg som är polyuretan förstärkt. Blir lika tålig som en golvfärg om inte starkare. Det speciella med denna färg annars är också att den flyter ut otroligt bra så det inte blir penseldrag. Vet att sadolin säljer en variant. Men som du sa så funkar ju självklart vanlig snickerifärg då du inte kommer gå på ytan :)
6 svar · 4,5k läst
H
henrikgran: Svårt att "översätta" NCS till RAL
10 svar · 17,6k läst
H
henrikgran: En går i rödskala R och en i gul Y så det blir stor skillnad även om siffrorna är desamma
15 svar · 6,8k läst
·
A
AnnaPetronella: Tack snälla för råd och tips.
6 svar · 1,9k läst
monostump
monostump: Håller på att renovera ett gammalt hus sedan slutet av 1800-talet. Ovanvånigen börjar gå mot sin linda och snart ska det kladdas med färg. Målar på gips med Antikvit färg, har gamla synliga linoljade bjälkar som hanaband. I detta område passerar även den gamla murstocken genom rummet så jag är ute efter att få en kontrast på det hela. Färgkulör? Är nånstans i tankarna med grå
0 svar · 806 läst
M
Mikaelala: oj.. Trodde aldrig jag hann posta inlägget, det blev ju inte ens färdigskrivet. Men iallafall så är problemet är löst med primer och väv! :-) problemet var att det fanns många lager tapet och färg under, vilket satt som berget på sina ställen, vilket gjorde att det blev väldigt ojämnt, men fick väck det värsta och idag primades väggen och väv sattes på plats. Så nu ska det bara
2 svar · 818 läst
Stefan Erikss
Stefan Erikss: https://www.youtube.com/watch?v=TYk--mq8YmA
16 svar · 15,0k läst
C
caroline2014: Tror också att med treetex (eller hur det ni stavas...) i botten så får du en svår yta att jobba med, den typen av gammal skiva är jag personligen inte så förtjust i. Finns ju tapeter som sägs jämna till väggen men vet inte om de är värt jobbet att först skrapa av så många lager för att sedan tapetsera o sen då ändå kanske inte få en helt slät yta... Hade nog övervägt att
11 svar · 4,3k läst
·
B
Blomqvistarn: Jag kör på, har redan gjort första strykningen. Blir bra detta. Tack för hjälpen!
3 svar · 22,5k läst
P
peroande: [citat] Tak målas med matt färg. Undantaget är badrum, kök och andra utrymmen där taket blir fuktigt eller måste kunna tvättas.
2 svar · 5,8k läst
T
tgrr: Tack för tipsen! Jag använde mig av något som på Bauhaus kallades för gipsfiller, det fungerade fint. Räckte dock inte med 10 kg så jag måste komplettera :)
13 svar · 8,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.