6 199 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Sökes: Proffsens bäst bevarade hemlighet
Jag glömmer aldrig den mattläggare som skulle lägga matta i en större hall med många vinklar och vrår. Han gick in, tittade sig omkring, mumlade lite, mätte på ett par,tre ställen, mumlar lite till. Går ut och skär, kommer tillbaka och lägger ut mattan och finjusterar lite på några ställen.... Helt makalöst!
är det vattenburen färg? Läste någonstans att man ska ha svalt/kalt i rummet där man målar så torkar fären inte så snabbt och man får jämnare resultat. Själv har jag dock ingen erfarenhet av vattenburen snickerifärg. Bara en tips jag läste om
hoppas det ligger lite sanning i det
gaia
hoppas det ligger lite sanning i det
gaia
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Hej, japp, vattenburen. Man kanske skulle testa det också då. Tackar!
Tänkte nämna samma sak - med vattenburna färger är arbetsmiljön jäkligt viktig. Framförallt med V-Mill som "flashar" fort (för övrigt ett mycket bra ord från lackeringsindustrin som avser punkten då färgen slutar flyta ut och alltså är känslig för exv. penseldrag eller overspray). Hög luftfuktighet och sval rumstemperatur brukar ha en markant positiv effekt på appliceringsegenskaperna.gaia skrev:
Sen kommer förstås de vanliga A-Ö - syntetisk pensel osv.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Tack nemlan. Skall ställa ned temperaturen i källaren lite. Är det värt att gå så långt som till att ta fram en luftfuktare?
I övrigt provade jag igår strategin med att med väldigt högt tempo applicera med roller och efterstryka med bred moddlare. Det här skulle ha gett ett formidabelt resultat... om inte rollerhylsorna luddat. Jag förstår fortfarande inte hur det här gick till för båda de två hylsorna (vill minnas att det var en Ullon och en Perlon) jag använde borde vara lagom inkörda: var och en har använts ett par gånger tidigare med vattenbaserad färg och tvättas noggrannt däremellan. Kan det här ha att göra med att V-Millen är en väldigt tjock färg?
När ovanstående smög sig köpte jag en ny och ännu kraftigare anstrykare än den jag tidigare använt. Sen provade jag följande appliceringsmetod på garderobsdörrsbaksidor med storleken 190x55 cm:
1. Dela mentalt ytan i två sektioner, övre och nedre
2. Ladda mentalt för uppgiften genom att kolla följande videoklipp från 5:30. Är man inte så fokuserad funkar det inte.
3. Hälsa på dörren (5:50 i videon)
4. Attack med full fart (6:20) på nedre halvan först: Riktigt mycket färg i penseln, applicera horisontellt och fort som f-n med start i överkant på sektionen och jobba nedåt, därefter jämna ut med bestämda och snabba vertikala drag från sektionens botten till sektionens topp.
5. Upprepa punkt 4. på övre halvan. Gör man det här tillräckligt snabbt har färgen på nedre halvan inte hunnit flasha än och man får inga penselhugg vid dörrens mittparti när man jämnar ute färgen på övre halvan.
6. Doppa penseln lätt i färgburken för att få våt yta och jämna snabbt ut färgen över hela dörren med vertikala drag från botten till topp.
Jag var nere och kollade resultatet i morse och det här blev utan överdrift lika snyggt som roller + pensel hade varit ifall inte rollern luddat. Enda nackdelen är att man är helt slut efteråt. Med fungerande roller + pensel tror jag man kan göra samma sak utan att ladda som Pyrros Dimas.
Tips på rollersituationen emottages med tacksamhet.
I övrigt provade jag igår strategin med att med väldigt högt tempo applicera med roller och efterstryka med bred moddlare. Det här skulle ha gett ett formidabelt resultat... om inte rollerhylsorna luddat. Jag förstår fortfarande inte hur det här gick till för båda de två hylsorna (vill minnas att det var en Ullon och en Perlon) jag använde borde vara lagom inkörda: var och en har använts ett par gånger tidigare med vattenbaserad färg och tvättas noggrannt däremellan. Kan det här ha att göra med att V-Millen är en väldigt tjock färg?
När ovanstående smög sig köpte jag en ny och ännu kraftigare anstrykare än den jag tidigare använt. Sen provade jag följande appliceringsmetod på garderobsdörrsbaksidor med storleken 190x55 cm:
1. Dela mentalt ytan i två sektioner, övre och nedre
2. Ladda mentalt för uppgiften genom att kolla följande videoklipp från 5:30. Är man inte så fokuserad funkar det inte.
3. Hälsa på dörren (5:50 i videon)
4. Attack med full fart (6:20) på nedre halvan först: Riktigt mycket färg i penseln, applicera horisontellt och fort som f-n med start i överkant på sektionen och jobba nedåt, därefter jämna ut med bestämda och snabba vertikala drag från sektionens botten till sektionens topp.
5. Upprepa punkt 4. på övre halvan. Gör man det här tillräckligt snabbt har färgen på nedre halvan inte hunnit flasha än och man får inga penselhugg vid dörrens mittparti när man jämnar ute färgen på övre halvan.
6. Doppa penseln lätt i färgburken för att få våt yta och jämna snabbt ut färgen över hela dörren med vertikala drag från botten till topp.
Jag var nere och kollade resultatet i morse och det här blev utan överdrift lika snyggt som roller + pensel hade varit ifall inte rollern luddat. Enda nackdelen är att man är helt slut efteråt. Med fungerande roller + pensel tror jag man kan göra samma sak utan att ladda som Pyrros Dimas.
Tips på rollersituationen emottages med tacksamhet.
Produkter som diskuteras: "anstrykare"
Anstrykare rund svinborst Gnestapenseln
Allroundpensel i svinborst
175 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Nu, mina vänner. Nu satt den. En riktigt korthårig lackroller, i mitt fall en Anza platinum, i kombination med en 100mm anstrykare. 4 släta dörrbaksidor målade med halvblank V-Mill med ett för alla praktiska ändamål perfekt resultat. Varje dörr målad i tredjedelar nedifrån och upp. Anstrykning med rollern och utjämning med anstrykaren. Innan målning förfuktning av luften i rummet med blomspruta. Märktes en markant skillnad i färgens öppettid.
Inga hugg, inga penselmärken, ingenting utom slätt vitt. Jag är så sjukt nöjd just nu.
Inga hugg, inga penselmärken, ingenting utom slätt vitt. Jag är så sjukt nöjd just nu.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Oj, nu blev jag nervös. Måste öva ett par gånger till då :eek:
Jag stötte på samma sak med rörmokaren som konverterade vår kåk till vattenburen värme för nåt år sedan.mexitegel skrev:Jag glömmer aldrig den mattläggare som skulle lägga matta i en större hall med många vinklar och vrår. Han gick in, tittade sig omkring, mumlade lite, mätte på ett par,tre ställen, mumlar lite till. Går ut och skär, kommer tillbaka och lägger ut mattan och finjusterar lite på några ställen.... Helt makalöst!
In i köket, tittade runt lite, gick ut och bockade till ett femmetersrör i ett antal vinklar och krökar. Kom tillbaka efter en kvart med röret vinglande på axeln..
Passade som handsken på första försöket.
Makalöst
Redigerat:
Förr när oljefärgen försvann och målarna skulle måla tex köksluckor satte dem en kastrull vatten på varje platta på spisen och kokade upp det så att det blev högre luftfuktighet i rummet.
Vad gäller "luddiga" rollerhylsor. Linda in rullen hårt med vanlig masktejp, dra bort. Upprepa 1-2 ggr. Luddet fastnar på tejpen och det är bara att köra
Vad gäller "luddiga" rollerhylsor. Linda in rullen hårt med vanlig masktejp, dra bort. Upprepa 1-2 ggr. Luddet fastnar på tejpen och det är bara att köra
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden