Hej
Jag har diverse snickerier av ek, fönsterbräda och tröskel, som jag behöver olja in. Tyvärr har jag ingen träolja hemma, däremot lite linolja.
Kan man använda linolja till detta? Eller vad använder man linolja till?
Mvh
Fredrik
 
Går bra, jag brukar dock blanda ut med luktfri terpentin...
 
Okokt linolja är väl att betrakta som just träolja. Går säkert att olja in alla typer av trä.

Kokt linolja är att betrakta som klarlack, dvs opigmenterad färg. (Torkar långsamt.)

Om du har en dold bit, el lös ekträbit så kan du provolja på den om du är osäker på resultatet.

Själv använder jag okokt linolja till att olja in nakna träytor, huvudsakligen ute.
Blandar även till Roslagsmahogny för vissa trädetaljer ute.

Kokt linolja använder jag till att späda lin- och alkydoljefärger med vid behov, (normalt tillsammans med balsamterpentin).
 
Tackar för svaren!
 
  • Gilla
Robert Pierre Bengtsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.