Hej
Jag målar om ett rum, målar på tapet med äggvit matt färg. I rummet finns en dörrkarm som hängt med sedan -78, den är obetydligt skadad och borde kunna målas om på plats. Målartvätt och slipa förstår jag, men sedan, vad ska jag ha för färg och hur blank? Den nuvarande färgen är blank, men jag har ingen aning om vad den är baserad på. Kan jag använda någon av de färger jag redan har på ytorna, jotunns väggfärg och snickerifärg? Känner mig rätt vilse i färgdjungeln måste jag säga...:o

Hej,
Dörrar och lister är nästan alltid målade i en standardkulör av vitt. Om du går till en färgbutik kan de blanda rätt kulör och eventuellt har de en färdig "listfärg" som du kan använda. Dina vita färger som du har är antagligen mycket vitare än den standarden som är mycket med gul i tonen.

Eftersom jag har äggskalsvitt på allt annat, så tror jag nog att jag bör ha det på dörrfodret också, men det var mera hur blank den skulle vara... och framförallt om det går använda mina vattenbaserade färger på den färg som sitter där... så att jag slipper köpa ytterligare en burk färg.

Snickerifärgen du har, vad heter den och vilken kulör har den? Lister målas vanligtvis med samma färg som andra snickerier och det vanligaste är halvblank färg med en glans runt 30-45.

Äggskalsvit är ofta s0502-y enligt NCS-systemet och kallas ibland även tonad vit, stockholmsvit bl a.

Snickerifärgen är Jotunns Lady Supreme finish, silkematt för trä och panel. Kulörkod 0009. Tror att glansen är 15,

Standard på snickerier är s0502-y i halvmatt (ca 40)

Så då ska jag ha samma kulör men lite blankare alltså? För det blir väl konstigt med annan kulör?

• Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Så tycker jag absolut att du skall göra

• Gilla
Takmontoren och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis är den målad med oljefärg, så tänk på att slipa ner den ordentlig så att färgen fäster och inte blir fläckig. Behöver inte vara trären, bara så det "blanka" försvinner. Använd korn 240 eller finare så får du ett snyggt resultat. Själv tycker ja vit 0500 är finast, riktigt vit utan gula inslag. Fredde

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Efter slipning kan du grunda med jotun häftgrund, sen kan du måla med vilken färg du vill utan problem, ska du spackla? Använd 2- komp spackel, ( spackel med härdare) funkar jättebra på trä, men luktar ordentlig starkt!, Fredde

Vilken snickerifärg du vill

Tack för alla bra svar! Tror inte det behöver spacklas alls, något litet spikhuvud på sin höjd :) Slipningen är inga problem, fick en slipmaskin av sonen i julklapp :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.