É
Hej,

Jag velar mellan att sätta upp renoveringsgips eller renoveringsduk från bauhaus. Varför jag ens funderar på gips är för att vissa påstår att duk är värdelöst på ojämna ytor (Läser tidigare trådar här).

Frågan är då exakt vad är för ojämnt?

Jag har typ släta massonitskivor sen en gammal tapet och utanpå den ytterligare än tapet. Man ser på den nuvarande yttersta tapeten att det finns lite ojämnheter, områdena är någon till några dm stora. Syns väldigt tydligt om man lyser från sidan men inte annars. Kanse de rev bort lite av första tapet innan de satte på nuvarande. Håller på och riva bort yttersta nu och kvar blir en luden yta från yttersta tapeten och ibland försvinner mer.

Döljer renoveringsduk detta?

Priset på rullen är samma som gipset kostar sen tillkommer våtrumslim istället för skruv och spackel. Så priset är detsamma men gips verkar säkrare men mycket mer jobb med kapning och spackling/slipning.

Sedan ska vi sätta upp ny tapet på detta.

Min erfarenhet är att renoveringsduk inte döljer undermåligt underlag. Den är mer för att skapa ett bra underlag att måla färg på.

Kan du riva och slipa underlaget till jämna skarvar så kommer det dock fungera bra. Det är dom skarpa kanterna som syns (precis som hos dig idag)

É
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut med sidoljus.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här med vanligt taklampa framifrån. Alltså inte så mycket förutom det till vänster där jag rivit loss lite slarvigt.

• Gilla
Lopme
  • Laddar…
É
Vad tror ni efter att ha sett bilder? Slipa på befintliga tapeten blir bara värre. Slipar man på det ludna som blir kvar efter den rivna tapeten blir det lite bättre.

• Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
Jag hade slipat med en giraff eller långt slipbord med grovt papper.
Det kommer syns igenom annars.

• Gilla
Hulkmannen
  • Laddar…
É
Slipa ner all tapet till massonitskivan och sen tapetsera direkt eller först med renoveringstapet? För när jag provade med 120-papper på excentermaskinen blev det inga vidare utan kändes som att det är allt eller inget som ska bort.

Om man måste både slipa OCH ändå sätta renoveringsduk före tapetsering funderar jag på om det ändå inte är lättare med gipsskiva men vore ju skönt att slippa.

Kan väl tillägga att jag inte gjort nån av varianterna innan men ska göra själv.

Jag skulle kört excentern över nuvarande skavanker och sedan spacklat en runda.
Jag tror det räcker.

• Gilla
Ebba Nilsson1
  • Laddar…
É
sblixten skrev:
Jag skulle kört excentern över nuvarande skavanker och sedan spacklat en runda.
Jag tror det räcker.
Men renoveringsduk först innan riktig iaf?

Tror det kommer se ungefär lika ut efter du satt upp renoveringsduken...
riv så mycket tapet du kan, rolla med tapetgrund eller binder, bredspackla och tapetsera.

tycker personligen inte alls om 6 mm gipsen blir små upphöjningar runt skruvarna och sen är den dyr

ÉlPontus skrev:
Men renoveringsduk först innan riktig iaf?
Nej, jag menade utan renoveringstapet.
Svårt dock att avgöra på en bild, men av det jag ser så tror jag en omgång bredspackling på den väggen duger som uinderlag för tapeter.
Sådana där easyup(eller vad de heter) som är lite tjockare döljer en del i sig själva.

Köp tapeter, spackla, slipa, sätt upp en liten bit på ojämaste delen av väggen och se hur det blir.

É
Kom på att jag hade stump på 1,5m renoveringsduk som jag tänkt sätta på ett annat ställe. Satte upp den igår som test där det var lite sämre underlag. Syns lite idag med sidoljus men inte så mycket. Så idag har jag köpt en rulle på bauhaus! Jag ska dock skrapa av lite noggrannare på övriga ställen innan det åker upp. Får se hur slutresultatet blir när riktiga tapeten väl är uppe...

Tack för era tips!

• Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
jag och svärfar använde renoveringstapet här för några år sen.

det var totalt värdelöst!

vi köpte våtrumslim nordsjö, och vad tapeten hette minns jag inte men det var vad affären rekommenderade och kostade 300:- för 10 meter. vi fick pressa som besatta för att ens få den att sitta kvar på väggen. på snedtaket fungerade det inte alls, där fick vi spackla. vi slet i 2 dagar att sätta upp ca 25m. i efterhand hade vi spacklat eller satt upp 6mm gips istället. (tapeten är 2-3mm så skillnaden blir minimal.)

Tror du kommer ha kvar mycket av ojämnheterna, jag hade istället markerat ut dom värsta skadorna och skurit runt dom och rivit ner till masoniten. Vatten och yes funkar att fukta med för att få det o lossna.
Sen spacklat och slipat! Och efter det hade jag smällt på renoveringstapet.

Men masonit gör ingen glad, ska du likväl renovera så gör det lite ordentligare!

Jag "fuskade" i ett rum och det ångrar jag idag, så antingen limmar du upp 6mm gips eller så skruvar du upp riktigt gips och får allt klockrent

T
Renoveringstapet är skit, enda någorlunda resultatet med den är att använda flödigt med våtrumslim och bara smeka dit tapeten, alltså pressa inte ut limmet för då kommer alla ojämnheter synas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.