Håller just nu på med att fixa till tak och väggar i köket men jag blir inte helt nöjd så jag har lite frågor om tillvägagångssättet.
Det satt tidigare träpanel på taket som vi vitmålat men då taket rör på sig under säsongen så flagnar färgen i skarvarna mellan panelbrädorna. Vi tog därför ned panelen (panelen i sig är ful också) och där under/över fanns de gamla gipsplattorna, med skarv mellan plattorna, vet inte riktigt vad gipsplattorna heter men de sitter som original sedan 1978.
Vi har gjort detta i sovrummen tidigare och där satt panelen med små spikar i taket och det var inget jobb att spackla dessa små hål. Men i köket hade den som satt upp panelen använt 13 cm låga skruvar, och det var massor av dem samt att alla dessa skruvar satt i skarven mellan gipsplattorna och därmed var skarven allt för söndrig för att laga.
Efter inrådan av en målare så har vi sandspacklat skarvarna och slipat detta tre gånger samt målat. För att vara första gången så känner jag mig ganska nöjd men inte helt nöjd, i starkt ljus syns det för mycket.
Då vi ska göra detta i fler rum, större rum, har jag en idé om att spackla som tidigare men att jag sista varvet rollar på spackel istället för bredspackling och sedan slipar taket. När jag försöker visualisera detta så ger det ett slätare och bättre slutresultat, rätt eller fel det vet jag inte.
Tror ni att detta skulle vara ett vettigt tillvägagångssätt eller skapar det bara merjobb?
Skriv vad ni tycker och tänker, alla tips mottages mer än gärna!!!