Färg, Måla & Tapetsera
kallun: Fick tips av en murare i en liknande fråga. Han sa: Välj vem du vill ska putsa och du har förtroende för. Bäst och billigast blir sedan den puts han är mest van vid och föredrar. Tror det ligger mycket i det.
Nordis123: Hej! har svetsat ett underrede till en bänk som jag skall ha i gäststugan utanför bastun. Hustrun vill inte ha underredet målat. Tips på behandling Håller klarlack? En del linoljebränner säkert bra men har bara en blåslampa så antaglien svårt att få nog varmt.
prototypen: Man ska inte måla nygalvat, det blir bättre om det får ligga ute i regn och rusk och bli matt och grått. Protte
nemlan: Har du läst produktinformationen på sidan du länkar till? ;) "Ej lämpligt att använda för material som skall målas."
Thomas_Blekinge: Jag antar att du har bjälkar också? Jag tror inte på någon slags utfyllning av ojämnheter, det mesta trillar väl ned. Fundera på att sätta gipsskivor under taket.
nemlan: [citat] Oj, du behöver nog inte räkna med 4 varv grund med dagens färger ;) Be gärna färghandlaren att komma ut och kolla färgskiktet i alla fall. Såpass gammal akrylat kan ha vittrat ordentligt och då är det risk att den inte kan bära nya färgen = flagning.
Stina71: Vad tror ni om färgen AMBIANCE, Silkematt väggfärg från Nordsjö? För att måla på gammal murstock? En murstock som är omålad, bakom kyl/frys, och ett par andra som redan är målade med någon typ av vit färg, förmodligen någon form av vattenbaserad väggfärg, är dock osäker. Är tydligen en matt väggfärg för målning inomhus på puts, betong, lättbetong, gipsskivor mm. Kan den
nemlan: Har bara kört med alcrovarianten, men Nordsjös produktfakta säger att den är samma sak. "Den utmärkta vidhäftningen gör att Häftgrund V oftast även kan användas vid målning på svåra underlag som laminat..." :D
Guzzi: Nordsjö har en produkt som heter "Tapetstrip". Den har jag kört med några gånger. Himla bra. Bättre än ånga tycker jag.
Robban8: Sluta använd glasfiberremsorna, dom håller inte! Limma dit pappremsorna med våtrumslim, då blir det starkt och hållbart. Lycka till
Elisabethan: Jag undrar om det finns något man kan måla/lägga ovanpå en linoljefärg för att få den att bli mer hållbar. Jag vet att man kan använda hårdvaxolja ovanpå äggoljetempera, funkar det ovanpå linoljefärg också? Enligt alla målare jag pratat med ska man iallafall aldrig lacka ovanpå färgen.... Trappan och golvet jag ska måla var tidigare målade med linoljefärg, men slitaget var
lob: Tycker också att du kanske ska överväga en polyurethane-förstärkt lackfärg. Har målat mina senaste snickerier med Nordsjö Ambiance och Lidl:s polyurethanefärg och de är mycket tåligare än vanlig vattenbaserad lackfärg. Sen är det svårt att få det riktigt slätt och utan penseldrag när man är amatör men det får man nog leva med. När de renoverade på jobbet hade de en riktig
AndersS: Så kan du göra. Det finns visst en speciell grundfärg som ska förhindra blåsbildning men jag har inte använt sådan. Kan lägga till att vi har en lång hall där man någon gång i tiden satt en strukturerad "spåntapet" som inte är spaltbar, efter 30 år i huset har den fått byta färg några gånger då latmasken i mig inte kommit till bredspackling ännu.
raveper: Fukta tapeten med en trasa eller spruta. Börjar den släppa skrapa bort allt. Kan behövas skrapas bort lager för lager ner till gipset. Tar tid men blir bra. Bredspacklar man och det börjar bubbla sig kan man få hålla på i evigheter. Enklare att skruva upp nytt gips men ger eventuellt lite mer jobb. Det är först när väggen får samma färg man ser hur illa och ojämnt det är och om
nemlan: För att fixa fiberresningen skulle jag först fukta med svamp och vatten och sedan slipa av. Annars låser man bara in fibrerna i färgen och då blir finishen inte lika bra. Häftgrund ska inte spärra mot genomslag, så välj hellre en riktig panelgrund. Det finns lite olika varianter, men ett par av dem går att lämna som färdig takfärg. Dock är dessa oftast baserade på bindemedel som
naikon: Ja nu är det fritt flöde. Stoppet satt precis ovanför ett filter, så det har inte kommit någon lera eller jord längre ner.
nemlan: Du kan handla Alcros svarta brytpasta i småflaskor för fribrytning. Ska du använda mer än 1 burk så bör du blanda innehållet i ett större kärl för att undvika färgskiftning.
konjgf: Köper ditt resonemang, får väll ditt och pilla med den där jäkla penseln i alla fall då!!  Jag ska ha olika kulör och olika glans på vägg, tak och lister, och frågan är om jag törs ge mig på att måla lister och foder med pensel utan att maskera i alla fall… Då återstår frågan om PP117 eller 119 går att måla köks och övriga garderobsluckor med? Eller om annan
jävla_hus: Ursäkta för bumpande av denna gamla tråd men jag har en rättning till mitt inlägg: [citat] Faktum är att på burken som jag då köpte stod det bland annat: Binder akrylatdispersion och akrylat stod som första ingrediens på innehållsförteckningen vilket betyder att det är mer akrylat (plast) än något annat. Då jag igår var och tittade och köpte en ny burk silikatfärg på hornbach
sblixten: [citat] Om inte tidigare tapet som suttit några år spruckit så bör det gå bra att skippa. Två viktiga faktorer för om sprickor kommer uppstå är underlag och variation i luftfuktighet.
anders07: Eftersom man ändå måste dra av med spackel så tycker inte jag att man sparar så mycket tid... Rullspackel är dessutom tunnare så jag hamnade att spackla på tre gånger... Jag kanske hade dålig teknik men jag kommer inte att köpa mer rullbart spackel... Jag tror det var Beckers jag hade...
swirve: 4. Låta färgen torka och spackla lite till och sen måla på nytt.
Robban8: Ja om målaren säger att det inte är några problem, då kan jag ju tycka att han ska få taket slätt och fint, Men det spelar faktiskt ingen roll hur duktig målare det är, i ett starkt släpljus syns allting.
Robban8: Mitt råd är att du ringer till ett 2-3 olika måleriföretag och be om offert. Då får du en prisbild som är mer korrekt. 3.5 timmar, som någon tidigare skrev, det är ju effektiv arbetstid för just bredspacklingen. Det tillkommer tid för tex: Inköp av material, täckning av golv, skyddning av socklar, möbler, avetablering m.m
HasseTeknik: Det råkar inte vara så att ni har er elcentral (proppskåp) där ? Det brukar vara populära platser för möss och väl inne brukar de inte komma levande ut.
sir_daniel: Borde vara tvärt om, men annars ser du det när du öppnar burkarna, den som är ofärgad borde vara härdaren.
Stefan N: Riv loss det lösa sen bredspackla hela väggen, borde räcka med rullspackel.