Någon mer som har erfarenhet av denna färg? Har målat ett gammalt trägolv. När man läser VIT så ser man ju framför sig ett vitt trägolv. Detta golv är kvistlackat, grundat med 30% utspädd färg enligt instruktion samt ETT varv med färdigstrykning. Det ska även ytterligare ett varv, men det finns inte på kartan att det kommer bli vitt....snarare ser det ut som grå lasyr.

Men denna färg täcker inte det minsta. källargolv.JPG

Hej, har ingen erfarenhet av just midun, men antar att den är billig och blaskig, så 30% verkar mycket ( en liter mellanmjölk hade nog täckt bättre). Antar att du har fått en del fiberresning i golvet om det är slipat trärent. Så mitt tips är att aldrig köpa billig färg, speciellt inte sådan med varuhusets eget namn, gäller även spackel, penslar, roller osv..så det är till stor del mängden pigment man betalar för, köp dyr färg och dyra tillbehör så blir du nöjd. Kan rekommendra jotun oxan golvfärg, kostar en förmögenhet, täcker superbra, du får gå med andningsmask ett par dagar, men sen kan du i stort sätt köra in bilen utan att skada golvet. Med vänlig hälsning, Fredde

Ok källargolv, då hade jag nog inte heller valt den dyraste färgen

Tack för tips och svar. Har vänt mig till Byggmax kundtjänst för svar, men de har skickat vidare till butiken.

Egentligen är inte färgen särskilt billig. Drygt 100 kr litern. Men visst, jag var lite förberedd, men det var det enda stället som hade söndagsöppet. Så jag tänkte...att man kanske får måla ett varv extra. Men detta är något annat. Här måste jag ju kanske köpa mer färg, och måla flera gånger. Detta är "bara" ett källargolv som jag troligen kommer lägga heltäckningsmatta på i framtiden så jag tänkte att jag lägger inte ned så mycket pengar på färgen. Tiden det tar att måla ETT varv extra för billig färg kunde jag ta. Det har jag gjort i rummet bredvid. Men då hade jag kvar färg från Rustas proffssortiment. (De har slutat med det märket) Som var helt fantastiskt. Men det var väl därför de slutatde också. Men i detta fall hade jag inte att kalkylerat med att måste köpa så mycket färg att det motsvarar priset för dyr proffsfärg och mer där till och kanske 4 ggr mer jobb.

Detta är värre än skitfärg. Hade det gått under beteckningen lasyr hade det vart en dålig sådan. Men eftersom man anger att detta ska vara täckande är det bortom all kritik.

KÖP den inte är min rekommendation.

Faktiskt inte så farligt med träresning. Nästan ingenting skulle jag säga.. Golvet har legat täckt sedan slutet av 60-talet så bräderna är snustorra.

• Gilla
Sfrepe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.