14 366 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Renoveringstapet på OSB
Hejsan
Har ett rum där det sitter OSB-skivor på väggarna. Vad skulle hända om man sätter sådan där "renoveringstapet" rakt på det? Fäster det? Spricker det vid skarvarna? Ser det fult ut vid skarvarna?
Finns det olika typer av renoveringstapet, såg någon på Hornbach som jag tror var 2mm tjock, kändes inte sådär jättetjockt.
Det ska ju i så fall vara något som kan målas över direkt, så det går snabbt och lätt. Ska snygga upp en lokal som ska bli kontor.
Eller finns det några andra "enkla och snabba" alternativ på att snygga till OSB-väggar.
Att måla direkt på är lite för "rått".
Har ett rum där det sitter OSB-skivor på väggarna. Vad skulle hända om man sätter sådan där "renoveringstapet" rakt på det? Fäster det? Spricker det vid skarvarna? Ser det fult ut vid skarvarna?
Finns det olika typer av renoveringstapet, såg någon på Hornbach som jag tror var 2mm tjock, kändes inte sådär jättetjockt.
Det ska ju i så fall vara något som kan målas över direkt, så det går snabbt och lätt. Ska snygga upp en lokal som ska bli kontor.
Eller finns det några andra "enkla och snabba" alternativ på att snygga till OSB-väggar.
Att måla direkt på är lite för "rått".
Jag tror tyvärr att det kommer att spricka. Det enklaste är att limma eller skruva ytgips/renoveringsgips, spackla med remsa och sedan måla direkt på skivorna.
http://www.norgips.se/produkter/gipsskivor/ytskiva-6/index1,70.htm
http://www.norgips.se/produkter/gipsskivor/ytskiva-6/index1,70.htm
min erfarenhet av renoveringstapet är att den inte alls tar bort mycket av ojämnheterna på underlaget.
Tror inte du kommer bli nöjd...
Sen fäster inte spacklet på OSBskivorna om du inte grundar dom med tex lim
Tror inte du kommer bli nöjd...
Sen fäster inte spacklet på OSBskivorna om du inte grundar dom med tex lim
Tycker renoveringstapet är skräp. Skapar nya ojämnheter samtidigt som den kanske döljer gamla. Den jag provat var styv och otrevlig att hantera och resultatet blev under all kritik.
Det finns väl färg för att stoppa blödningen. Har funnits nikotinstopper tidigare, vet ej om det finns idag.
Det finns väl färg för att stoppa blödningen. Har funnits nikotinstopper tidigare, vet ej om det finns idag.
Klicka här för att svara