Färg, Måla & Tapetsera
Blwrgrl: Behöver inte vara deras fel - men fråga när de är där om de kan berätta vad de använt för bruk och armering mer exakt än bara ordet "spacklat" i det befintliga väggen så har du iaf den informationen - om de inte vill göra om "gratis" för att det beror på väggen. Gör de om så försök fota namn på bruk och armering utifall sprickan kommer upp igen så vet du vad som "testats" och
Fjojtmehmet: Snabbaste sättet att lösa det bra är garanterat att slita ner listerna, slå upp ett lager repgips, spackla, måla och tillbaka med listerna.
nemlan: Jag tror att det blir svårare när man pysslar själv. Man blir liksom akut medveten om resultatet när olika kulörer hamnar kant i kant, och stör sig därefter. Till saken hör att inredningsleverantörer, färgtillverkare, mfl. har lite olika idéer om hur en (standardiserad!) kulör ska se ut, eller hur mycket det får diffa gentemot referensprov. Fabriksbehandlingar kan också ha en
Räknenisse: Var det ny galvplåt du hade? Det är tydligen något ytlager som de gör annorlunda så det är jag osäker på. Den gamla varianten går utmärkt (när den var ny skulle den helst ligga ute i ett år först) Har inte direkt hört om blyplåt, men det beror nog mer på att koppar och bly på tak sällan brukat målas. Här är linoljefärg på bly i bild på s 109
Tosse: Låter som det räcker med en enda pytteplugg för den belastningen. Kanske behövs två för att hålla hyllan rak!
snowjim: [citat] Den sissta biten in till skåpen kommer även gå en liten bit ovanpå dörren. Första gången vi räknade blev det som du sa en tunn bit vid väggskåpen men det slapp vi nu.
Jonatan79: Ta in målare som spacklar och grundmålar, minst! Ingen lek om man inte har några gångers erfarenhet.
Syren243: Hur gjorde dom med lister, kök och dörrar?
Ramnemark: [citat] Ja du. Den är så extrem så den finns nog inte med i NCS-skalan ;). Hon syns bra iallafall ;)
sir_daniel: Man kan även köpa munstycken till gracos maskiner och ett tu tre har du massor med möjligheter att välje flöde och spridningsvinkel på färgen
sir_daniel: Annars stoppa in en värmefläkt som får stå och värma upp tältet så du får det klart innan vintern. Kostar inte så många kronor i el :)
Jumos: Rimligen borde man ju kunna göra det, men jag har inte testat så jag kan tyvärr inte svara. Dock tror jag att det är enklare att rolla, eftersom färgsprutan ger så tunna lager 😊 Jag har målat element, fönsterbrädor och mindre snickerier med sprutan, och det har fungerat fint!
NiklasEs: Jag har köpt ett modulhus byggt -82. Innan vi flyttar in tänkte jag måla väggarna och lägga nya golv. Min fråga är hur jag ska göra med skarvarna som finns runt varje fönster. Jag antar att det har något att göra med att huset är modulbyggt. Man ser skarven rätt tydligt på höger sida av fönstret i bilden ner till golvet och upp till taket. Kan jag bara spackla för skarven och
anders07: Lägg på med gipsputs först, spackel blir för mjukt i tjocka lager...
Bokliden: Hej Är det någon som har erfarenhet av att sprutmåla både stora och små saker med en wagner airless sprayer plus? Mvh Tomas
ZipLock: Testade med Biltemas plastprimer och med den blev det ett strävt lager som väggfärgen fastnade utmärkt på.
sblixten: Ta bort den. Sök här i forumet på hur du tar bort tapeter så kommer du få många bra förslag. Efter det kan du spackla om det behövs.
nemlan: Lägger du på tjäran korrekt och underhåller så är det i princip som vilken lasyr som helst. Linolja skyddar förresten inte mot så mycket annat än väta.
SuddenX: Jag har byggt ett bord som ska stå i vårt uterum och målat detta med samma färg som användas till väggarna i uterummet, äggskalsvit JOTUN DEMIDEKK Ultimate helmatt (utomhusfärg för träfasader). Sedan har jag använt akrylfärg för att måla ett motiv på bordsskivan. Min tanke var nu att lackera bordsskivan med möbellack för att få en tåligare avtorkningsbar yta men när jag läste
KnockOnWood: Instämmer med alla ovanstående! Och jag skulle rekommendera Andybandy att satsa på nyckelfärdigt, när det är dags att gå över till eget hus :) (Det borde jag gjort själv också förresten :confused: )
Kerstin Diedrich: Hej prova äggtempera- en del ägg en del kokt linolja endel vatten och köp det lösa pigment du behöver att blanda i. Billigaste pigmentet är ockror jordfärg brukar kallas gula - ljus gulockra t ex- använd inte syntetiska pigment- Det går år väldigt lite pigment. Du beöver grunda med nån vit färg - om du vill göra det billigt använd itak eller nåt annat vitt. När det är grundat
holetaker: [citat] Jag tänker lite som du med elen där. Tänker att jag kan dra ny el i dom rummen jag fixar. En del väggar är bara 110 cm höga och därefter börjar snetaket. Kan man har gipsen liggande? Kanske ska ta och kolla isolering å sånt me? Hur säger proffsen att det ska vara? Träpanel på huset.
Daniel__s: ok tack för svaren, blir och köpa grundfärg. Har för mig folk har skrivit att man kan köpa någon billig färg för att använda till grund och sen köra på med vanlig färg.
raindance: http://www.anza.se/tips-och-inspiration/vanliga_fragor/fonster/vad_ska_man_anvanda_for_farg_till_fonster "Fönster är sämre isolerade än andra delar av fasaden och utsätts ständigt för fukt och kondens på grund av temperaturskillnader ute och inne." https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet#Daggpunkt "Daggpunkt När luft av viss temperatur och relativ fuktighet kyls kommer den relativa
Anonymiserad 159073: Håller med att det är skitfult men det går att ta bort. Klantig som jag är råkade jag kladda på hängrännan när jag gick med skaftet utskjuter. Tog en trasa med vatten så försvann det :D
0lle: Med andra ord, färger som är burna av lösningsmedel säljs i plåthink. Färger som är vattenspädbara kan man tappa över i livsmedelsplasthink.
nemlan: Problemet med lasyr / bets är att varje lager du lägger på ökar styrkan på existerande lager. Du kan inte betsa på en grundmålad yta, men om du inte gillar det svartbruna så har du ju en ypperlig anledning till att måla om allt. Att blanda bets i klarlack löser inte problematiken i att bättra på transparenta ytor med en transparent färg. Det bästa jag kan komma på är att skaffa