Hej

Har problem när jag ska måla om köksluckor från 70talet
Färgen spricker upp i cirklar när jag sprutmålar
Färg och målartvätt kommer från Byggmax

https://www.byggmax.se/färg-inomhus/färg-inomhus/lackfärg-v-halvblank-listvit-p186020

Luckorna rengjorda med målartvätt
Mattslipade
Avtorkade igen, testat både med vatten ,T-sprit, thinner
Spelar ingen roll..

Har sprutat en del med min Bosch PFS 5000 E, har aldrig upplevt detta innan
Har även sprutat med Byggmax utefärg utan problem

https://www.byggmax.se/färg-utomhus/färg-utomhus/färg-utomhus/oljefärg-v-svart-p192030

Va gör jag för fel??

Sprickbildning i cirkelmönster på nymålad kökslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kökslucka från 70-talet med upp sprucken färg i cirklar efter sprutmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så brukar det bli om det finns någon form av silikon på ytan.
Har luckorna varit behandlade eller torkade med något rengöringsmedel eller polityr som kan ha innehållit silikon??

Inte vad jag vet, iaf inte dom senaste 12 åren

Jag tror att det kan hjälpa om du först grundar med häftgrund. Problemet ligger i att färgen inte fäster ordentligt på underlaget. När den då torkar, så drar den ihop sig. Om den hade färst ordentligt på underlaget så ger torkningen istället en spänning i ytan, eftersom det inte kan röra sig.

Jag tror att man får liknande effekter om färgen torkar för snabbt, typ målning utomhus i solsken.

OM fästproblemen beror på silikon, då hjälper nog inget, det finns inget som fäster på silikon (utom smuts...).

Jag har råkat ut för liknande krackelering med märkesfärg (Sadolin). Då tror jag att jag hade varit för lat med sandpappret. Jag slipade bort allt och grundade, sedan blev det bra.

Hur var luckorna behandlade tidigare?

Häftgrund är en god idé, men tänk också på att inte späda färgerna för mycket eftersom det kan leda till liknande problem. Max 10% är en bra tumregel.

Har personligen ingen uppfattning om midun-färgerna, men om det inte vill bli bättre så kan du alltid testa med ett annat fabrikat.

Det är så kallade fiskögon ser det ut som. Slipa ner och tvätta med siliconborttagning.

Tackar för svar!

Det största felet jag hade gjort var nog att späda färgen för mycket.
Som nemlan säger, max 10% (hade spätt kanske +20%)

När jag fick till spädningen så la jag flera lager grundfärg.

Hade jag gjort om detta idag hade jag börjat med spärr/häftgrund.
Borde inte vara så mkt silicone, det borde man sett när man tvättade luckorna med målartvätt - vatten tycker jag?

Kan man spä dyrare märkesfärg mera tro?

I min erfarenhet är det rätt långsökt med faktiska silikon-rester på typ luckor och dylikt, men det kan vara rester av rengöringsspray, stekflott, vax eller polish, eller en kombination av dessa som ställer till det.

Dyrare färger kan du säkert späda lite mera, men efter 20% så är det stor risk att ytan blir skäckig.

Det där ser ut som silikon är problemet.
Det har inte krackelerat utan färgen "rinner av" från silikonet.
Hjälper inte silikonborttagning så är väl bara kvar att slipa trärent.
Eller köpa nya luckor.

Protte

Min mentor inom trä säger att det KAN gå med en mycket utspädd tinnerbaserad färg och flera lager, men ingen garanti.

Redigerat:
prototypen skrev:
Min mentor inom trä säger att det KAN gå med en mycket utspädd tinnerbaserad färg och flera lager, men ingen garanti.
Ber om ursäkt på förhand för besserwisser-inlägg, men för att hålla lite ordning på begreppen så vill jag påpeka att färg inte baseras på lösningsmedel / a.k.a. thinner, utan på bindemedel. En "thinnerfärg" kan vara allt mellan en naftaspädd alkyd till styrenspädd polyester.

nemlan skrev:
I min erfarenhet är det rätt långsökt med faktiska silikon-rester på typ luckor och dylikt, men det kan vara rester av rengöringsspray, stekflott, vax eller polish, eller en kombination av dessa som ställer till det.

Dyrare färger kan du säkert späda lite mera, men efter 20% så är det stor risk att ytan blir skäckig.
Varför är det långsökt med silikonrester samtidigt som du skriver att kan vara rester av polish? Många polish innehåller ju silikon och tvätt med målartvätt tar inte bort det.

oceanis skrev:
Varför är det långsökt med silikonrester samtidigt som du skriver att kan vara rester av polish? Många polish innehåller ju silikon och tvätt med målartvätt tar inte bort det.
Jag ångrar mig.

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.