1 976 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Färgsättning
Köksluckorna är ncs 1002-y och Innerdörrar samt fönster ncs 0502-y.Vill inte att luckor/dörrar ska se nikotingula ut mot väggarna, vad ska jag välja för nyans på väggar och foder då? Blir det konstigt att köra 0502-y på foder och 1002-y eller kanske rent av 1502-y på väggen. Vill inte ha för många nyanser men ändå lite skillnad. För visst blir det samma gulton med dessa nyanser?
Golvet är ekparkett och bänkskivan gråsvart stenliknande.
Golvet är ekparkett och bänkskivan gråsvart stenliknande.
Kör med S0502-Y på väggen också.
Om inte luckor eller foder ser nikotingula ut i dagsläget, så lär de inte göra det senare heller. Den lilla kulör som finns påverkas av ljuset. Har du gott om solljus i rummet så kan det lätt bli lite för gult.
Om inte luckor eller foder ser nikotingula ut i dagsläget, så lär de inte göra det senare heller. Den lilla kulör som finns påverkas av ljuset. Har du gott om solljus i rummet så kan det lätt bli lite för gult.
Det kan man ju göra iofs, men vill nog ha något mörkare så man inte blir helt bländad tänker jag.
Ang att dörrar/lister kan se nikotingula ut och vill ha samma gula ton på väggen menar jag att de gör det om jag väljer en nyans på väggen som är kall eller neutral. Men visst gör ljuset i rummet mkt för hur det ska upplevas! Jättesvårt det här med vitt och grått!
Ang att dörrar/lister kan se nikotingula ut och vill ha samma gula ton på väggen menar jag att de gör det om jag väljer en nyans på väggen som är kall eller neutral. Men visst gör ljuset i rummet mkt för hur det ska upplevas! Jättesvårt det här med vitt och grått!
Jag tror att det blir svårare när man pysslar själv. Man blir liksom akut medveten om resultatet när olika kulörer hamnar kant i kant, och stör sig därefter. Till saken hör att inredningsleverantörer, färgtillverkare, mfl. har lite olika idéer om hur en (standardiserad!) kulör ska se ut, eller hur mycket det får diffa gentemot referensprov. Fabriksbehandlingar kan också ha en egentendens till att gulna.
Jag har 3 olika vita nyanser i mitt kök, utöver skåp och vitvaror som inte heller matchar, men det är inget jag tänker på. Hade jag målat själv däremot så hade jag antagligen ansträngt mig för att få en mer enhetlig färgsättning.
Jag har 3 olika vita nyanser i mitt kök, utöver skåp och vitvaror som inte heller matchar, men det är inget jag tänker på. Hade jag målat själv däremot så hade jag antagligen ansträngt mig för att få en mer enhetlig färgsättning.
Klicka här för att svara