Färg, Måla & Tapetsera
roland53: Den gamla typen papperstapet skall alltid överlappas just på grund av att den krymper. Den nya sortens "non-woven" eller easy-up, som vissa kallar den, sättes kant i kant. Det står alltid anvisningar i bladet som medföljer tapeten. Följ den !!!
kia2: Tack! Kanske jag som benämner den fel. Den var ganska tunn, som vanlig tapet - men lite plastig. Hursomhelst - din lösning låter bra. Tack för hjälpen!
Stefan N: En sväng med grov och sen en med medium hade jag kört.
Per i Hamrånge: Jotum har en bra spärrfärg som dessutom är ganska lätta att jobba med. Varför inte prova på någon mindre möbel och se hur det funkar.
bhenke: Vilken maskinolja använder ni för långtidsförvaring av Project Pro 117 enligt manualen?
big mike: Max temperatur är 25 grader för falu rödfärg
prototypen: Länken går till en utgående produkt men om du söker på plastidip.se så hittar du fler varianter. Ljusgrått är vitt med en skvätt svart. Men ring elle maila så kanske de kan bryta till den kulör du vill ha. Protte
Robert63: Lyfter en gammal tråd. Hjälp! Har varit inne på att måla huset grått, men grå är ingen glad färg. Gul däremot är en glad färg, problemet är att det finns så många fula gula färger. Jag skulle vilja ha en varm gul, pyttelite åt orange. Någon som har ett bra tips? Huset är blekgult idag, har svart tak och ligger inbäddat i grönska.
Mattias_Jo1: [citat] Oxå hört att det skall funka. Underlaget är målat innertak.
HasseTeknik: Om taket klarar "kemiskt ren bensin"(pröva på liten yta först), så är det ett bra lösningsmedel för "tape-lim".
nemlan: Eller, så kan du kontakta t.ex. Herdins eller Osmo och kolla vad de säger om att använda deras grejer utomhus. Osmo har ju produkter för utebruk också, och jag kan tänka mig att det lär vara vax och allt möjligt i dem också. http://www.osmo.de/navigate.do?id=42&name=Holzschutz+%C3%96l-Lasur&lang=de
BirgitS: Vad roligt! Eftersom du bor i Stockholmstrakten ska du ju absolut ta med fotot (eller tapetbitar) och besöka Handtryckta tapeter på Långholmen: http://handtrycktatapeter.se/ De kan massor om när olika tapetmönster har använts så även om du inte vill köpa från dem kan du lära dig massor om vad för mönster som varit moderna under olika tidsperioder.
snowjim: Ni har så rätt så, skaffade väggfärg och elementfärg i samma färgkod och allt är nu målat och redo för montering :)
szoze: [citat] Tack för svaret. Jo, jag vet att att akrylater är polymerer dvs. plaster :-) Jag skrev fel i mitt ursprungliga meddelande där det var meningen att det skulle stå "akrylatbaserad dvs. verkar innehålla plast som bindmedel" :-)
bhenke: Hej. Körde en mellangrå Beckers Väggfärg PLUS på en vägg med vit alternativt grå spackel som underlag. Täckte väldigt bra på första strykningen, och behövde en andra mest för att jag var lite snål på färg. Körde Ljusgrå Beckers Väggfärg UTAN plus, och måste måla liknande yta 3 gånger minst. Märkte att jag fick fler tendenser till rinn, trots att jag målar på samma sätt
nemlan: [citat] 16% är typ standard för vanliga målarfärger. Finns antagligen någon bra teknisk förklaring till det. Kanske är det någon tillverkare som stoltserar med 16,5% eller 17%, men det är nästan garanterat bara kalkylerat risktagande för att se bättre ut på papper. En fuktmätare av kinderäggskvalitet är inte heller jättepålitlig, och jag tror att de flesta färgsystem klarar en
nemlan: Gammal / ny altan, lösningsmedel / vatten, det är egentligen same same. Däremot kan jag tycka att det är viss skillnad mellan budgetvarianterna och de som kostar lite mer. "Patina" låter som att den skulle vara tonad på något vis.
jecka: Jag har ett putshus som är mörkgult. Fönster etc är brunt och dessa vill jag måla om. Jag skulle vilja måla det bruna i en turkos nyans i stället, för att få en lite fransk känsla. Jag har sett många exempel på ljusblått, men jag är ute efter en mer turkos nyans. Jag vet dock inte hur jag ska hitta rätt nyans. Jag måste kanske köpa några provburkar och testa mig fram, men det
nemlan: Är du nöjd med hur det ser ut så behöver du inte måla fler skikt. Vissa spärrgrunder är ju ställda så att de funkar som vanligt "panelvit". Visst, slitstyrkan är kanske inte lika bra som en täckfärg, men det lär åtminstone vara i paritet med takfärgen som du tänkte använda. Låt det stå grundat så kan du bättra med en sväng lackfärg om ett par år när det börjar behövas.
nemlan: Var det vanliga bestå eller bestå fönsterfärg?
KjellTimell: Vart lämnade du in dom? Dom priser jag fått hittills är cirka 2000kr per radiator, färdigsprutade och en tusenlapp för blästringen+grund. Hur som haver så testade jag radiatorfärg på sprayburk och det verkar fungera! Men elementet som krackelerat hade jag tänkt låta blästra ändå, då det ser förjävligt ut, haha.
tensiden: [citat] Nä, det är bara att sälja kåken innan det är dags för ommålning. ;) (Har demidekkat hus själv, ser bra ut så här långt).
Fred vom Jupiter: Använde en tapetgrund från Flügger och den var ungefär lika svindyr. Den funkade väl lite bättre än att grundmåla med vanlig väggfärg, men några partier bubblade sig ändå.
bhenke: Ok tackar för inputen. Jag har budgeterat för 2 strykningar minst och skall måla ett lager till. Kanske skall budgetera för minst 3 strykningar oavsett nästa gång? Men med tanke på allt jobb jag lade ned på underarbetet så ville jag försäkra mig om att det inte beror på det :). Tackar.
slaffe: Har precis blivit husägare och har en hel del renovering framför mig, b.la måla paneltak/furutak på ca 20kvadrat, kommer förmodligen måla med kvistlack och sedan takfärg, eller låda kvistarna lysa igenom, ej bestämt ännu. Samt att jag kommer eventuellt behöva måla om alla dörrar, ca 6 st. Alternativt köpa nya. Skulle en PFS 5000 E räcka för mina behov? Jag kommer alltså inte