Färg, Måla & Tapetsera
Martin321: Spackla sista lagret med ett medium spackel, var försiktig när du slipar så du inte slipar fram grovspacklet då det är för grovt för målning.
Martin321: Har du bredspacklat en vägg/tak så ska du grunda ja. Ska du bredspackla en betongvägg så behöver du inte grunda innan spackling.
AG A: Inte direkt. Jag brukar ta spackel ur hinken, med spackeln som jag spacklar med. Därifrån drar jag över det till den andra spackeln. Sen tar jag mindre portioner spackel därifrån. Trycker det på plats, och sedan jämnar ut det med ganska hårt tryck.
nameloser: Jag har använt jotuns kvist och spärrgrund (epoxyharts) till både det ena och det andra och det har funkat finfint. Den är vattenbaserad med snabb torkning. Bland annat när vår tidigare bärstensgula 70-talstrapp skulle bli vit. Målades om för typ 3 år sedan - inte den minsta genomblödning än. Dock är det utmanande att få den att flyta ut till 100%. Blev tunna, tunna penseldrag hur
P-plats: Temperaturen är en sak men fuktigheten tror jag är ett större problem. Jag målar min panel i garaget innan jag monterat den på friggeboden jag håller på att bygga nu.
sinuslinus: Är trappan monterad? Det är mycket lättare att ytbehandla alla delarna var för sig innan trappan sätts ihop och resultatet blir bättre. Du kan också lägga hårdvaxolja på stegen. Det appliceras som olja så det är lättare att än att lacka. Liten finhårig roller och vinklad pensel för att komma åt där det är smalt. I hörn tycker jag en fönsterpensel med snett avskuren borst är
Martin321: Beror lite pp vad för färg du användt om det syns eller inte, ju mattare färgen är bättre blir den att bättra, sen såklart vart på väggen det är.
Akiiiilez: Att putsen blir tjockare ju längre till vänster man kommer. Beror det på att väggen inte är rak och att de tidigare har kompenserar med att lägga mer puts? Är det krångligt att lägga mer puts på samma sätt? Och vad tusan är puts? :)
Peter2400: [citat] Fogskum fungerar bra, när det har torkat ordentligt så kan du skrapa rent ett par mm i hålen på in och utsidan, inne kan du ta vanligt spackel och på fasaden någon övermålningsbar mjukfog.
Daniel__s: Jag struntade i att rugga upp det verkar sitta kvar :) använde mig av 120 slippapper
Blwrgrl: Byggmax har renoveringstapet vet jag ☺️ (nog inte glasfiberfri dock)https://www.byggmax.se/f%C3%A4rg-inomhus/m%C3%A5lningstillbeh%C3%B6r/glasfiberv%C3%A4v/renoveringstapet-nyans-cover-p18561
Dalbotant: Det finns fönsterfoder för runda fönster om du vill ha det.
nemlan: [citat] Är man högkänslig av ett eller annat skäl så måste man självklart tänka på det i samband med färgval. Om man däremot kan använda typ parfymerad handtvål, smink eller ansiktstvätt utan bekymmer så är det chill att både måla och att vistas i ett nymålat utrymme. Vissa komponenter i färg är hälsovådliga, men du ska tillbringa bra mycket tid med huden i direktkontakt
slaffe: Det fungerar utmärkt att ta loss all tapet som sitter löst. Bredspackla en gång. Slipa rent och skär bort det som bubblar sig, lägga på klickvis med spackel där du skurit bort tapet. Slipa ner dessa fläckar, på med nytt lager bredspackel, slipa- Klart för målning. Lägga massa tid och pengar på att hålla på med grundfärg och golvprimer skulle jag aldrig ödsla tid på. Lycka till.
Stefan N: Masonit rör sig så även om du fogar så spricker det. Limma upp microlit säger en del att det duger men jag hade absolut skruvat gips. Har gjort det i hela huset nu och det blir helt perfekt utan sprickor eller annat skit.
Martin321: Med wagner sprutorna ska väl spädning inte vara nödvändig? Skulle som nemlan säger inte späda panelgrunden, tycker dock Alcros panelgrund är lite för gul som slutprodukt.
nino: Vad ska man ha för färgtyp i ett innertak (undersidan av råsponten) i ett kallförråd, taket är nog inte 100 tätt då det är låglutande och har både fel papp och fel plåt för lutningen så en diffusionsöppen färg vore att föredra
FreQa: [bild] Försök att få åringen i den panelen att synas med moderna färger! Tycker själv att NCS 1500 N passar väldigt bra till vitt.
Robert63: Kör med väggfärg som du lägger på med en mindre och finare rollerhylsa så blir det riktigt bra. Finns ju ingen åverkan mot den delen av trappen ändå.
f91jsw: Det funkar nog med i stort sett vilken roller som helst, så länge den inte är väldigt korthårig.
Avemo: [citat] Det är såvitt jag förstår framför allt varierande luftfuktighet som får väggar att spricka. Det största problemet som jag sett är panel som spricker i skarvarna. Det man skall tänka på är att ingenting skapar så torrt inomhusklimat som att ha ett hus uppvärmt på vintern utan att någon bor där. Många kulturbyggnader värms inte upp därför att det skulle torka ut och
mexitegel: Har du läst stora tråden om sprutmålning? https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/117823-allt-om-sprutmalning.html Tror det är rätt många som bevakar den tråden som kan ge dig lite tips.
qvintus4: Vad ska man göra med den gamla trappa? golvet i hallen är gråmålat trä då plastmattan är borttagen. Tänkte antagligen måla väggen upp i trappan i en grön nyans typ "antikgrön" Men vet inte riktigt vad jag ska göra åt trappstegen det ligger en gråaktig mattbit ovanpå stegen. Ska man måla framför stegen i samma färg som på väggen eller ska man bryta av med en annan färg ??
Tiran: Hej! Kom på att jag glömt att skriva om hur det gått! Köpte spärrgrund och målade på i 2 lager och penslade därefter på ett tjockt lager med vanlig färg. Inga ränder längre. Så slutet gott allt gott! :D
JSE: Sådana skivor hade vi i vårt sovrum. Det är fanerskivor. Vi hade lyckligtvis gips bakom skivorna så vi rev allt. Det såg jag när jag plockade bort doslocken i rummet. Kan du på något sätt se vilken typ av vägg du har bakom skivorna? Det går nog inte så bra att måla/tapetsera direkt på skivorna.
KnockOnWood: Grattis! Skönt att har det målat och klart innan vintern :thumbup:
Blwrgrl: [citat] Topp! Det blir iaf personligare dörrar än om du köpt trista nya och väldigt oorginella 👍🏼
Blwrgrl: Behöver inte vara deras fel - men fråga när de är där om de kan berätta vad de använt för bruk och armering mer exakt än bara ordet "spacklat" i det befintliga väggen så har du iaf den informationen - om de inte vill göra om "gratis" för att det beror på väggen. Gör de om så försök fota namn på bruk och armering utifall sprickan kommer upp igen så vet du vad som "testats" och